NSA w wyroku z 23.02.2022 r., (I OSK 980/21, ), "rozstrzygnięcie w przedmiocie przyznania zasiłku celowego podejmowane jest przez organy administracji w ramach uznania administracyjnego. Z przepisów regulujących tryb przyznania zasiłku celowego wynika, że udzielając świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej, organ kieruje się ogólną zasadą dostosowywania rodzaju, formy i rozmiaru świadczeń do okoliczności konkretnej sprawy, o czym stanowi art. 3 ust. 3 u.p.s., jak również uwzględnia potrzeby osób korzystających z pomocy, jeżeli potrzeby te odpowiadają celom i możliwościom pomocy społecznej, co wynika z art. 3 ust. 4 u.p.s. Oznacza to, że nawet spełnienie przez wnioskodawcę ustawowych kryteriów, nie oznacza automatycznego obowiązku przyznania osobie zainteresowanej zasiłku celowego i to w wysokości zgodnej z jej oczekiwaniami. Nie można bowiem tracić z pola widzenia, że celem pomocy społecznej nie jest stałe dostarczanie środków utrzymania i zaspakajanie wszystkich potrzeb jej beneficjentów, lecz pomoc ta ma stanowić wsparcie osób i rodzin w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb i umożliwić im życie w warunkach odpowiadających godności człowieka, jak to wynika z art. 3 ust. 1 u.p.s. Pomoc ta nie może zatem polegać na stałym zapewnieniu środków utrzymania i ma jedynie subsydiarny charakter w stosunku do aktywności samego zainteresowanego. Dlatego też, rozpatrując wniosek o przyznanie pomocy społecznej, organ powinien brać pod uwagę zarówno cele tej pomocy określone w ustawie, jak i możliwości finansowe organu. Winien on uwzględniać sytuację ubiegającego się o przyznanie świadczenia, jego zaangażowanie w zakresie współdziałania w rozwiązywaniu trudnej sytuacji życiowej, jak i zakres pomocy udzielonej mu ze środków publicznych."
A jak się to ma do ceny węgla, 1 tona węgla kosztuje obecnie 3350 zł (na naszym terenie w składach opału) - dodatek węglowy nie wystarczy więc nawet na 1 tonę. Nie mówmy tu o fikcji, że osobie z pomocy społecznej niezaradnej życiowo uda się kupić opał na stronie pgg. 1 tona węgla nie wystarczy na zabezpieczenie okresu zimowego. Tak więc uważam, że można i trzeba przyznać zasiłek celowy na dofinansowanie do zakupu węgla jeszcze w tym roku z obecnego budżetu bo te osoby i tak do nas przyjdą w styczniu lub lutym 2023 bo węgla im braknie a z zasiłku 700 zł lub emerytury 1100 nie kupią sami. I co wtedy? Dodatek węglowy wykorzystali, węgiel kupili ale brakło. Będziecie przyznawać z nowego budżetu na 2023? To budżetu w 2023 braknie bo wyjdzie na to, że na opał gmina ma dać 2 razy (na początku roku 2023 i w końcu roku na nową zimę)Ten z Łopieki pisze: ↑06 paź 2022, 11:27Odmowa.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U.2021.2268 z późn. zm.), pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości.
Zważywszy na to, że dana osoba ma możliwość zaspokojenia swojej niezbędnej potrzeby bytowej z innego źródła, wykorzystując własne uprawnienia i możliwości w postaci otrzymania dodatku, a następnie spożytkowania tego pozyskanego zasobu na zakup opału, to przyznanie zasiłku celowego w takiej sytuacji jest sprzeczne z zasadami pomocy społecznej. Dodam tylko, że wysokość dodatku wielokrotnie przewyższa kwotę zasiłku celowego na zakup opału, który (przynajmniej my) jesteśmy w stanie przyznać. I jeszcze coś z orzecznictwa w tej sprawie:
"W świetle stanowiących podstawę decyzji organów obu instancji informacji należy uznać, że ograniczona wielkość środków przeznaczonych w Gminie K. na zasiłki celowe uniemożliwia pełne zaspokojenie potrzeb osób korzystających z tej formy pomocy. Oznacza to, że każde rozszerzenie kręgu osób uprawnionych do otrzymania takiego zasiłku powoduje, iż potrzeby innych beneficjentów zostają zaspokojone w mniejszym stopniu. Takie działanie ogranicza skuteczność realizacji zadań pomocy społecznej jakie ustawodawca wyznaczył tej instytucji w art. 2 ust.1 ustawy o pomocy społecznej.
„Jeżeli zatem istnieje możliwość zaspokojenia potrzeb osoby ubiegającej się o przyznanie pomocy społecznej z innego, niż budżet organu źródła, osoba ta zobligowana jest z tej możliwości skorzystać. Zaoszczędzone w ten sposób środki mogą zostać przeznaczone – bez pokrzywdzenia potencjalnego adresata tej pomocy - na zaspokojenie potrzeb pozostałych beneficjentów, a tym samym przyczynić się do realizacji określonego w powołanym wyżej przepisie celu instytucji pomocy społecznej”. (Tak: Wyrok NSA z dnia 24.08.2011 r., sygn. akt: I OSK 569/11, publ. CBOSA).
1. Pomoc społeczna ma jedynie wspierać osoby/rodziny i zaspakajać ich niezbędne, bieżące potrzeby bytowe, a nie wszystkie i przyszłe potrzeby, które kiedyś wystąpią – w tym zabezpieczać im cały okres zimowy!neith04 pisze: ↑13 paź 2022, 12:52A jak się to ma do ceny węgla, 1 tona węgla kosztuje obecnie 3350 zł (na naszym terenie w składach opału) - dodatek węglowy nie wystarczy więc nawet na 1 tonę. Nie mówmy tu o fikcji, że osobie z pomocy społecznej niezaradnej życiowo uda się kupić opał na stronie pgg. 1 tona węgla nie wystarczy na zabezpieczenie okresu zimowego. Tak więc uważam, że można i trzeba przyznać zasiłek celowy na dofinansowanie do zakupu węgla jeszcze w tym roku z obecnego budżetu bo te osoby i tak do nas przyjdą w styczniu lub lutym 2023 bo węgla im braknie a z zasiłku 700 zł lub emerytury 1100 nie kupią sami. I co wtedy? Dodatek węglowy wykorzystali, węgiel kupili ale brakło. Będziecie przyznawać z nowego budżetu na 2023? To budżetu w 2023 braknie bo wyjdzie na to, że na opał gmina ma dać 2 razy (na początku roku 2023 i w końcu roku na nową zimę)