W tym miejscu wskazać należy na postanowienia art. 2 oraz art. 3 ustawy o pomocy społecznej, gdzie ustawodawca przesądził, ze pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości. Do zadań pomocy społecznej należy wspieranie osób i rodzin w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb i umożliwienie im życia w warunkach odpowiadających godności człowieka., zaś rodzaj, forma i rozmiar świadczenia powinny być odpowiednie do okoliczności uzasadniających przydzielenie pomocy. Wreszcie wyjaśnić należy, że potrzeby osób i rodzin korzystających z pomocy powinny zostać uwzględnione, jeżeli odpowiadają celom i mieszczą się w możliwościach pomocy społecznej. Z uwagi na ogólność powyżej przywołanych przepisów, odwołać należy się do orzecznictwa sądów administracyjnych. W tym miejscu wskazać należy na subsydiarny charakter pomocy społecznej, zgodnie z którym pomocy tej należy udzielić tylko i wyłącznie w sytuacji, gdy osoba/rodzina, borykając się z trudnościami życia codziennego, w sposób samodzielny, wykorzystując własne możliwości zasoby, nie jest w stanie im sprostać. Wykładnia ta spotkała się z pełną aprobatą doktryny oraz orzecznictwa, gdzie podkreśla się, że: „Należy również podkreślić, ze przepisy ustawy o pomocy społecznej formułują podstawową zasadę, wedle której każda osoba ma obowiązek pełnego wykorzystania własnych uprawnień, zasobów i możliwości w celu pokonania trudnej sytuacji życiowej, a jeżeli nie wykonuje takiego obowiązku, to zasadniczo nie jest uzasadnione udzielanie takiej osobie pomocy ze środków publicznych” (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 24 marca 2015r., sygn. akt IV SA/Gl 705/14) oraz NSA w wyroku z 23.02.2022 r., (I OSK 980/21, ), "rozstrzygnięcie w przedmiocie przyznania zasiłku celowego podejmowane jest przez organy administracji w ramach uznania administracyjnego. Z przepisów regulujących tryb przyznania zasiłku celowego wynika, że udzielając świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej, organ kieruje się ogólną zasadą dostosowywania rodzaju, formy i rozmiaru świadczeń do okoliczności konkretnej sprawy, o czym stanowi art. 3 ust. 3 u.p.s., jak również uwzględnia potrzeby osób korzystających z pomocy, jeżeli potrzeby te odpowiadają celom i możliwościom pomocy społecznej, co wynika z art. 3 ust. 4 u.p.s. Oznacza to, że nawet spełnienie przez wnioskodawcę ustawowych kryteriów, nie oznacza automatycznego obowiązku przyznania osobie zainteresowanej zasiłku celowego i to w wysokości zgodnej z jej oczekiwaniami. Nie można bowiem tracić z pola widzenia, że celem pomocy społecznej nie jest stałe dostarczanie środków utrzymania i zaspakajanie wszystkich potrzeb jej beneficjentów, lecz pomoc ta ma stanowić wsparcie osób i rodzin w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb i umożliwić im życie w warunkach odpowiadających godności człowieka, jak to wynika z art. 3 ust. 1 u.p.s. Pomoc ta nie może zatem polegać na stałym zapewnieniu środków utrzymania i ma jedynie subsydiarny charakter w stosunku do aktywności samego zainteresowanego. Dlatego też, rozpatrując wniosek o przyznanie pomocy społecznej, organ powinien brać pod uwagę zarówno cele tej pomocy określone w ustawie, jak i możliwości finansowe organu. Winien on uwzględniać sytuację ubiegającego się o przyznanie świadczenia, jego zaangażowanie w zakresie współdziałania w rozwiązywaniu trudnej sytuacji życiowej, jak i zakres pomocy udzielonej mu ze środków publicznych."
Na podstawie wniosku strony złożonego w dniu 23 września 2022 roku o udzielenie pomocy finansowej w postaci zasiłku celowego na zakup ogrzewania, w tym opału zostało wszczęte postępowanie administracyjne. W związku ze złożonym wnioskiem o udzielenie pomocy w dniu 11 października 2022r. przeprowadzony został rodzinny wywiad środowiskowy przez pracownika socjalnego, w wyniku którego ustalono, że na dochód Pana składa się: i nie przekracza kryterium dochodowe w kwocie 1800,00 zł . Jednak podczas przeprowadzania wywiadu Pan oświadczył, iż nie oczekuje żadnej pomocy finansowej z , niż wyżej wymieniona. Z zebranego materiału dowodowego uzyskanego podczas przeprowadzenia wywiadu środowiskowego ustalono, że dokonał zakupu 3 ton węgla, poprzez Polską Grupę Górniczą oraz złożył wniosek w celu ustalenia prawa do dodatku węglowego w .
Biorąc pod uwagę powyższe, odmówiono uprawnienia do przyznania zasiłku celowego na zakup ogrzewania, w tym opału. Posiadane przez rodzinę środki oraz możliwości nie ograniczają możliwości zaspokojenia podstawowych potrzeb rodziny. Ustalając sytuację bytową rodziny w tym dochodową i majątkową, stwierdza się, że rodzina własnym staraniem może zakupić opał na zimę - w związku z tym orzeczono o odmowie udzielenia pomocy, jak w sentencji decyzji. W oparciu o powyższe i cytowane przepisy prawne należało orzec jak w sentencji decyzji.
POUCZENIE
Od niniejszej decyzji przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie ul. Lea 10 za pośrednictwem Ośrodka w terminie 14 dni od daty jej otrzymania. Przed upływem terminu do wniesienia odwołania decyzja nie ulega wykonaniu, a wniesienie odwołania wstrzymuje wykonanie decyzji.
Otrzymują:
Adresat
A.a.
Sp.
Ukleciłam takie coś, poszło do sprawdzenia do prawnika. Szczerze mówiąc nie jestem pewna czy to "chwyci". Jeśli może ktoś mi to sprawdzić byłabym wdzięczna, to moja pierwsza decyzja odmawiająca, a tu w Ośrodku nikt nie chce mi pomóc.