Napisano: 14 lut 2023, 8:51
ciąg dalszy.
W sytuacji gdy już wiecie, że osoba zobowiązana przebywa za granicą i uchyla się od zawarcia umowy należy także przeprowadzić postępowanie (ustalić stan faktyczny), w którym organ kolejno, na podstawie ustawy z 12.03.2004 r. o pomocy społecznej wyśle do zainteresowanej osoby wezwanie dotyczące obowiązku przeprowadzenia rodzinnego wywiadu środowiskowego oraz zawarcia umowy w trybie art. 103 ust. 2 u.p.s. wraz ze stosownym pouczeniem o konsekwencjach uchylania się od ciążącego na niej obowiązku.
W przypadku braku reakcji ze strony zobowiązanej należy rozważyć wystąpienie z roszczeniem alimentacyjnym wobec osoby zobowiązanej na rzecz mieszkańca (art. 110 ust. 5 u.p.s.), a także nie jest wykluczone domaganie się zwrotu poniesionych opłat wnoszonych zastępczo przez gminę na podstawie wydanej decyzji administracyjnej (art. 104 ust. 3 u.p.s. w związku z art. 61 ust. 3 u.p.s.). Warto przy tym zauważyć, iż domaganie się zwrotu poniesionych opłat poprzedzone powinno być wydaniem decyzji administracyjnej o ustaleniu opłaty, co może odbyć się w trybie wskazanym w art. 61 ust. 2d u.p.s. lub art. 61 ust. 2e u.p.s. A zatem, w przypadku odmowy przez osoby, o których mowa w art. 61 ust. 1 pkt 2 u.p.s., zawarcia umowy, o której mowa w art. 103 ust. 2 u.p.s., wysokość ich opłaty za pobyt mieszkańca domu w domu pomocy społecznej ustala w drodze decyzji organ gminy właściwej zgodnie z art. 59 ust. 1 u.p.s., z uwzględnieniem ograniczeń, o których mowa w art. 61 ust. 2 pkt 2 u.p.s. i art. 103 ust. 2 u.p.s. Z kolei - w przypadku odmowy przez osoby, o których mowa w art. 61 ust. 1 pkt 2, zawarcia umowy, o której mowa w art. 103 ust. 2, oraz niewyrażenia zgody na przeprowadzenie rodzinnego wywiadu środowiskowego, wysokość ich opłaty za pobyt mieszkańca domu w domu pomocy społecznej ustala, w drodze decyzji, organ gminy właściwej zgodnie z art. 59 ust. 1 u.p.s., w wysokości różnicy między średnim kosztem utrzymania w domu pomocy społecznej a opłatą wnoszoną przez mieszkańca domu i opłatami wnoszonymi przez inne osoby obowiązane, o których mowa w art. 61 ust. 1 pkt 2 u.p.s. Wysokość opłaty za pobyt mieszkańca domu w domu pomocy społecznej, o której mowa w cyt. art. 61 ust. 2e u.p.s., ustala się proporcjonalnie do liczby osób obowiązanych do jej wnoszenia.
Jak bowiem wskazał Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale z 11.06.2018 r., I OPS 7/17: "Obowiązek wnoszenia, przez osoby wskazane w art. 61 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, opłat za pobyt w domu pomocy społecznej umieszczonej w nim osoby, a w konsekwencji wydanie decyzji o zwrocie kosztów poniesionych zastępczo przez gminę na podstawie art. 104 ust. 3 w związku z art. 61 ust. 3 tej ustawy, wymaga uprzedniego skonkretyzowania i zindywidualizowania tego obowiązku począwszy od dnia jego powstania w stosunku do każdej ze zobowiązanych osób w decyzji administracyjnej o ustaleniu opłaty wydanej na podstawie art. 59 ust. 1 w związku z art. 61 ust. 1 i 2 tej ustawy lub w drodze umowy zawartej na podstawie art. 103 ust. 2 w związku z art. 61 ust. 1 i 2 oraz art. 64 ustawy
Dopiero ustalenie okoliczności faktycznych związanych z sytuacją osobistą i dochodową zobowiązanych, może być podstawą do obciążenia jedynie części zobowiązanych do ponoszenia wskazanej opłaty bez narażenia się na zarzut naruszenia art. 7 ustawy z 14.06.1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2021 r. poz. 735) - dalej k.p.a., art. 77 § 1 k.p.a. oraz art. 80 k.p.a.
Fakt pobytu za granicą nie jest więc przeszkodą do prowadzenia ww. postępowania, bowiem nie zawsze oznacza zmianę miejsca zamieszkania strony i jak wskazano – brak wywiadu pozwala na dalsze prowadzenie sprawy, a w efekcie także na wydanie stosownej decyzji o odpłatności. Skoro więc, w omawianej sprawie, strona została poinformowana o prowadzonym postępowaniu i pozostaje bierna – organ powinien ustalić tę odpłatność w drodze decyzji administracyjnej, a brak kontaktu potraktować jako odmowę przeprowadzenia wywiadu.