I bądź tu mądry.Komunikat Ministra Cyfryzacji z 29.05.2023 r. w sprawie określenia terminu wdrożenia rozwiązań technicznych niezbędnych do doręczania korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub publicznej usługi hybrydowej oraz udostępnienia w systemie teleinformatycznym punktu dostępu do usług rejestrowanego doręczenia elektronicznego w ruchu transgranicznym wydany został na podstawie art. 155 ust. 10 ustawy z 18.11.2020 r. o doręczeniach elektronicznych – dalej u.d.e., i z punktu widzenia funkcjonowania samorządu terytorialnego odnosi się do podmiotów określonych w art. 155 ust. 5 i ust. 6 u.d.e. Tym samym od 10.12.2023 r. obowiązane stosować przepisy ustawy w zakresie doręczania korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczania elektronicznego są jednostki samorządu terytorialnego i ich związki oraz związki metropolitalne, samorządowe zakłady budżetowe oraz samorządowe instytucje kultury.
Samorządowe jednostki budżetowe na gruncie analizowanej ustawy traktowane są jako inne podmioty publiczne i stosownie do art. 155 ust. 9 u.d.e. będą one zobowiązane stosować przepisy ustawy w ww. zakresie od 1.01.2025 r. Biorąc bowiem pod uwagę racjonalność prawodawcy, który wszak wyraźnie wyodrębnił obok samych jednostek samorządu terytorialnego samorządowe zakłady budżetowe nie wyodrębniając przy tym samorządowych jednostek budżetowych przyjąć należy, że samorządowe jednostki budżetowe nie są ujęte w ramach przepisu art. 155 ust. 6 u.d.e.
Na marginesie należy jednak zauważyć, że pojawiają się w tym zakresie także poglądy przeciwne, zgodnie z którymi samorządowe jednostki budżetowe mimo braku ich jednoznacznego wyodrębnienia traktować należy jako część samej jednostki samorządu terytorialnego (z uwagi na brak własnej, odrębnej od tej jednostki osobowości prawnej), a tym samym doręczenia elektroniczne w takich jednostkach należy stosować również od 10.12.2023 r.
W związku z powyższymi wątpliwościami zasadne jest monitorowanie pojawiających się nowych poglądów w tej sprawie, zwłaszcza płynących ze strony Ministerstwa Cyfryzacji, które jest merytorycznie odpowiedzialne za ten zakres spraw.
Czy na pewno to jest podstawa prawna upoważnienia do e-doręczeń ?