Klient dostał okresowy i celowy maj, czerwiec, lipiec. 1 lipca miał przyjść i rozliczyć się z kontraktu. Telefonu nie odbiera od kilku dni. Pomoc na lipiec wstrzymam. Ale czy za niewywiązanie się z kontraktu jest możliwość, że będzie musiał zwrócić pieniądze za 2 poprzednie miesiące?
Art. 11 ust. 2- nie ma nic o zwrocie świadczeń, bo
art. 6 pkt 16 świadczenie nienależnie pobrane – świadczenie pieniężne uzyskane na podstawie przedstawionych nieprawdziwych informacji lub niepoinformowania o zmianie sytuacji materialnej lub osobistej
na dobrą sprawę, to nie wiesz, czy się wywiązał, czy nie. Może ma popsuty telefon, albo inna przyczyna, np. lezy w szpitalu, mamy pomagać, a nie karać. Najpierw to musisz wyjaśnić, a dopiero potem ewentualnie wstrzymać pomoc.
Zgadzam się z Hipolitą. Cytat z piśmiennictwa dotyczącego kontraktów: „brak współdziałania ma dotyczyć świadczeniobiorcy, a nie trudności ustalenia faktów przez pracownika OPS”. Najpierw należy wszcząć postępowanie i ustalić co się stało, potem podjąć ewentualne dalsze kroki. Druga rzecz: zawierając kontrakt na 3 miesiące, w międzyczasie wypłacając świadczenia bez kontroli i biernie czekając do lipca na zgłoszenie się świadczeniobiorcy, to bezczynność i brak współdziałania pracownika socjalnego ze świadczeniobiorcą, a nie na odwrót. Chyba, że do tej pory wywiązywał się z kontraktu...? Nie dochodzi się zwrotu wypłaconych świadczeń podczas realizacji kontraktu, bo nie powinny być one po prostu wypłacane bez kontroli i sprawdzenia wykonania poszczególnych działań.