klient otrzymuje wyrównanie renty - pomocy! - Pomoc społeczna (forum ogólne)

  
Strona 1 z 2    [ Posty: 13 ]

Napisano: 08 cze 2018, 11:30

Klient wygrywa w Sądzie i w czerwcu br. otrzymuje rentę za okres od października 2016 do grudnia 2017r. - łącznie 10000 zł. Renta jest tylko za ten czas, bez kontynuacji.
W tym czasie pobierał zasiłek okresowy i pobiera go nadal.
Jak to rozliczyć?
- powinien mieć kwoty do zwrotu na rzecz MOPS?
- czy może na 12 mieś do przodu (ale to jest wyrównanie)?
Xman
Starszy referent
Posty: 760
Od: 14 gru 2017, 18:33
Zajmuję się: pomoc społeczna


Napisano: 08 cze 2018, 12:49

Art. 8 ust. 12 ustawy: W przypadku uzyskania jednorazowo dochodu należnego za dany okres, kwotę tego dochodu uwzględnia się w dochodzie osoby lub rodziny przez okres, za który uzyskano ten dochód.

Art. 99 ust. 1. Osobie, której przyznano emeryturę lub rentę za okres, za który wypłacono zasiłek stały lub zasiłek okresowy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych oraz inne organy rentowe, które przyznały emeryturę lub rentę, wypłacają to świadczenie pomniejszone o kwotę odpowiadającą wysokości wypłaconych za ten okres zasiłków i przekazują te kwoty na rachunek bankowy właściwego ośrodka pomocy społecznej.
Quidquid latine scriptum sit, sapienter videtur
Ten z Łopieki
Awatar użytkownika
VIP
Posty: 2112
Od: 01 lut 2018, 11:37
Zajmuję się: rzucam pyrami w dinozaury
Lokalizacja: Kątownia, trzecie drzwi po prawej

Napisano: 08 cze 2018, 13:13

Tylko właśnie chodzi o to, że ZUS nie pomniejszył tego o zasiłek okresowy.
Xman
Starszy referent
Posty: 760
Od: 14 gru 2017, 18:33
Zajmuję się: pomoc społeczna

Napisano: 08 cze 2018, 13:33

Może ZUS nie wiedział, że świadczeniobiorca miał okresówkę? Napiszcie do nich, podajcie podstawę prawną i domagajcie się zwrotu. Nasz lokalny ZUS przed wypłatą świadczenia rentowego lub emerytalnego zawsze kontaktuje się z właściwym OPS z zapytaniem o pobieranie przez świadczeniobiorcę zasiłku okresowego lub stałego w danym okresie.
Quidquid latine scriptum sit, sapienter videtur
Ten z Łopieki
Awatar użytkownika
VIP
Posty: 2112
Od: 01 lut 2018, 11:37
Zajmuję się: rzucam pyrami w dinozaury
Lokalizacja: Kątownia, trzecie drzwi po prawej

Napisano: 08 cze 2018, 13:57

Nas też zawsze rutynowo pytają a tu niestety nie zapytali.
Napiszę tak jak w zwykłych przypadkach o zwrot i zobaczymy.

Druga sprawa to kwota którą klient dostał - wiem, że to za dany okres i nie jest to klasyczny dochód - ale jest to zasób finansowy (solidny). Rozumiem, że należałoby uchylić pomoc do czasu zużycia zasobów?
Xman
Starszy referent
Posty: 760
Od: 14 gru 2017, 18:33
Zajmuję się: pomoc społeczna

Napisano: 08 cze 2018, 14:58

Możesz uchylić zasiłek, ale trzeba to dobrze uargumentować. Świadczenie, które otrzymał klient nie jest wprawdzie dochodem w rozumieniu art. 8 ust. 3 ustawy o pomocy społecznej, ale kształtuje jego sytuację majątkowa, od której zależy prawo do świadczeń. Choć ustawa o pomocy społecznej przyznanie prawa do większości świadczeń uzależnia od spełnienia kryterium dochodowego, to nie można pomijać ogólnych zasad przyznawania świadczeń. A z tych jednoznacznie wynika, że pomocy społecznej zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej udziela się, jeżeli osoba lub rodzina znalazła się w trudnej sytuacji życiowej, której nie może przezwyciężyć wykorzystując własne uprawnienia zasoby i możliwości. Udzielenie świadczenia w takiej sytuacji można uznać za sprzeczne z celami pomocy społecznej, o których mowa w art. 3 ust. 4 ustawy (wg komentarza „Pomoc społeczna w pytaniach i odpowiedziach dr Iwona Sierpowska, str. 57). Mimo, iż dochody rodziny mogą wynosić 0 zł, to aktualnie – ze względu na swoją sytuację majątkową, świadczeniobiorca nie spełnia przesłanek do przyznania świadczeń z pomocy społecznej. W wyroku NSA z 24 czerwca 1998 r. czytamy bowiem, że osoba bądź rodzina korzystająca z pomocy społecznej ma obowiązek wykorzystania własnych środków, możliwości i uprawnień do przezwyciężenia trudności, w których się znalazła.
Quidquid latine scriptum sit, sapienter videtur
Ten z Łopieki
Awatar użytkownika
VIP
Posty: 2112
Od: 01 lut 2018, 11:37
Zajmuję się: rzucam pyrami w dinozaury
Lokalizacja: Kątownia, trzecie drzwi po prawej

Napisano: 08 cze 2018, 17:30

Tak zrobię, dziękuję za pomoc.
Jedynie kwestia zużycia tych środków będzie dyskusyjna - jeśli klient po miesiącu napisze, że już ich nie ma to hmmm.... pozostanie to przyjąć jako prawdę? Oczywiście mogę poprosić o udokumentowanie wydatków ale pewnikiem może wymyślić coś co nie podlega udokumentowaniu.
Xman
Starszy referent
Posty: 760
Od: 14 gru 2017, 18:33
Zajmuję się: pomoc społeczna

Napisano: 18 cze 2018, 11:05

Jeszcze podbiję temat.
Chodzi o brak potrącenie przez ZUS z dokonanego wyrównania renty - kwoty na rzecz MOPS za pobierane zasiłki okresowe. ZUS twierdzi, że jest po temacie bo wyrównanie klientowi wypłacili a że klient nie ma w tej chwili renty to nie mają z czego potrącić oraz radzą żebyśmy my się ubiegali od klienta o zwrot.
Moim zdaniem nasze przepisy nie przewidują ubiegania się o to od klienta - czy jednak jest to możliwe?
Xman
Starszy referent
Posty: 760
Od: 14 gru 2017, 18:33
Zajmuję się: pomoc społeczna

Napisano: 18 cze 2018, 12:10

I raczej mają rację. Nie jest to nienależnie pobrane świadczenie. Nie wydasz więc decyzji.A jak mu podpowiecie, żeby wpłacił i to zrobi to skonsultuj wcześniej z księgową, żeby to nie było jakimś problemem.
ttt
Podinspektor
Posty: 1255
Od: 10 paź 2017, 10:58
Zajmuję się: pomoc społeczna

Napisano: 18 cze 2018, 13:37

ale formalnie nie możemy tej kwoty żądać od klienta, prawda?
Więc najlepiej jakby przelał to ZUSowi a ZUS nam (na to ZUS się nie godzi)
Xman
Starszy referent
Posty: 760
Od: 14 gru 2017, 18:33
Zajmuję się: pomoc społeczna



  
Strona 1 z 2    [ Posty: 13 ]
NIE PRZEGAP WAŻNYCH INFORMACJI! POLUB NASZ PROFIL NA FACEBOOKU
[ ZAMKNIJ ]
Usuń ciasteczka witryny
 
x

 

x