kontrola sklepów - BARDZO PILNE!!!!! - Uzależnienia, Bezdomność

  
Strona 1 z 1    [ Posty: 7 ]

Napisano: 09 cze 2011, 13:17

Jak powinna wyglądać kontrola sklepów przez członków GKRPA? Na co należy zwrócić szczególną uwagę. Czy potrzebne jest upoważnienie Wójta dla członków GKRPA kontrolujących sklepy? Jesli tak to proszę o podstawę prawną.
Czy właściciel sklepu powinien być poinformowany terminie kontroli? Proszę o pomoc.
~nowa


Napisano: 09 cze 2011, 16:23

upoważnienie -tak . informowanie tak .zapisane wszystko powinno być w gminnym programie na ieżący rok .
~b

Napisano: 09 cze 2011, 17:25

A czy mogłabym prosić o wzór powiadomienia punktu sprzedaży
o kontroli? Dziękuję za pomoc.
~nowa

Napisano: 10 cze 2011, 13:26

GKRPA informuje że w terminie od .do zostanie przeprowadzona kontrola w punktach sprzedaży napojów alko na terenie naszej gminy
~b

Napisano: 11 lip 2011, 16:35

a jak ma wyglądać upoważnienie wójta dla członków komisji odnośnie kontroli sklepów bardzo proszę o pomoc nigdy tego nie robiłam
~kinga

Napisano: 12 lip 2011, 12:58

nowa jak mi podasz e-maila to ci wyślę.
~barok

Napisano: 25 lip 2011, 15:40

Ustawodawca, przekazując organowi stanowiącemu gminy kompetencje do uchwalenia gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, nie przewidział, aby jednym z jego elementów miały być regulacje dotyczące przeprowadzenia kontroli sprzedaży napojów alkoholowych. Przeciwnie, ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi wyraźnie przekazuje uprawnienie do działania w tym zakresie organowi wykonawczemu gminy.

Rada gminy podjęła uchwałę w sprawie uchwalenia gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych. W programie wprowadzono między innymi regulacje dotyczące kontroli podmiotów prowadzących sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych w zakresie: wskazania podmiotów podlegających kontroli, zakresu kontroli, podmiotów upoważnionych do przeprowadzenia kontroli, uprawnień kontrolujących, obowiązków podmiotów kontrolowanych, protokołu kontroli oraz skutków jej przeprowadzenia. Jako podstawę prawną swojego działania rada gminy wskazała art. 41 ust. 2 i 5 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2007 r. Nr 70, poz. 473 z późn. zm.).

Zdaniem organu nadzoru, w obowiązującym porządku prawnym brak jest przepisu zawierającego upoważnienie do podjęcia przez legislację gminną uchwały w sprawie kontroli podmiotów gospodarczych prowadzących sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych. Wskazany w podstawie prawnej uchwały art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2007 r. Nr 70, poz. 473 z późn. zm.) zawiera jedynie podstawę do uchwalenia gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, mającego na celu realizację zadań, o których mowa w ust. 1 przywołanego artykułu, tj.: prowadzenia działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz integracji społecznej osób uzależnionych od alkoholu. Regulacje zagadnień dotyczących zakwestionowanej części uchwały zawiera art. 18 ust. 8 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2007 r. Nr 70, poz. 473 z późn. zm.). Przepis ten wskazuje podmioty właściwe do przeprowadzenia kontroli przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży. Zgodnie z jego treścią, organ zezwalający (wójt, burmistrz, prezydent miasta) lub, na podstawie jego upoważnienia, straż gminna lub członkowie gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych dokonują kontroli przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwolenia. Wskazany przepis stanowi więc podstawę do działania organu wykonawczego gminy w zakresie kontroli przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych. Brak jest natomiast w art. 18 ust. 8 ustawy normy kompetencyjnej, upoważniającej organ stanowiący gminy do uchwalenia regulacji dotyczących przeprowadzania przez organ wykonawczy kontroli, o której mowa powyżej.

W opinii wojewody, ustawodawca przekazując organowi stanowiącemu gminy kompetencje do uchwalenia gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, nie przewidział, aby jednym z jego elementów miały być regulacje dotyczące przeprowadzenia kontroli sprzedaży napojów alkoholowych. Przeciwnie, ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi wyraźnie przekazuje uprawnienie do działania w tym zakresie organowi wykonawczemu gminy, dlatego też podjęcie uchwały w kwestionowanej części uznać należy za nieuprawnione wkraczanie w zakres kompetencji organu wykonawczego, co stanowi istotne naruszenie prawa.

Opracowanie: Anna Dudrewicz.

Opublikowano: www.samorzad.lex.pl

~insp



  
Strona 1 z 1    [ Posty: 7 ]
NIE PRZEGAP WAŻNYCH INFORMACJI! POLUB NASZ PROFIL NA FACEBOOKU
[ ZAMKNIJ ]
Usuń ciasteczka witryny
 
x

 

x
Ta strona używa ciasteczek (cookies) tylko zgodnie z zasadami opisanymi w polityce cookies Rozumiem