można umorzyć koszty upomnienia?? - Świadczenia rodzinne

  
Strona 1 z 1    [ Posty: 5 ]

Napisano: 09 kwie 2009, 10:57

jest w ogóle coś takiego jak umorzenie kosztów upomnienia???!!! jeżeli ktoś składa wniosek o umorzenie np pozostałej do spłaty części należności głównej + odsetek + kosztów upomnienia ---> chyba zaraz zwariuję :)))
~:-)


Napisano: 20 kwie 2009, 0:02

nie, w ustawie jest jasno napisane co można, kwotę gł. wraz z odsetkami
~Olla

Napisano: 10 maja 2009, 21:04

Organ podatkowy ma możliwość umorzenia kosztów upomnienia przedegzekucyjnego

Pytanie

Czy organ podatkowy może na wniosek podatnika umorzyć koszty upomnienia wysłanego w związku z zaleganiem z zapłatą podatku? Jeśli tak, to na podstawie jakich przepisów?

Odpowiedź

W pewnych sytuacjach organ podatkowy może umorzyć koszty upomnienia wzywającego podatnika do zapłaty zaległego podatku. Jednak do umorzenia kosztów upomnienia nie mają zastosowania przepisy regulujące instytucję udzielania ulg w spłacie zobowiązań podatkowych zamieszczone w Ordynacji podatkowej.

Uzasadnienie

Jedną z podstawowych zasad postępowania egzekucyjnego jest zasada uprzedniego zagrożenia zobowiązanemu sankcjami egzekucji administracyjnej, jeżeli dobrowolnie nie wykona on obowiązku. Zgodnie bowiem z art. 15 par. 1 i 2 ustawy z 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, egzekucja administracyjna może być wszczęta, jeżeli wierzyciel, po upływie terminu do wykonania przez zobowiązanego obowiązku, przesłał mu pisemne upomnienie zawierające wezwanie do wykonania obowiązku z zagrożeniem skierowania sprawy na drogę postępowania egzekucyjnego, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej. Postępowanie egzekucyjne może być wszczęte dopiero po upływie 7 dni od dnia doręczenia tego upomnienia. Z kolei koszty upomnienia obciążają zobowiązanego i co do zasady są pobierane na rzecz wierzyciela. Obowiązek uiszczenia kosztów upomnienia przez zobowiązanego powstaje z chwilą doręczenia upomnienia. Koszty te podlegają ściągnięciu w trybie określonym dla kosztów egzekucyjnych. Minister finansów w rozporządzeniu z 27 listopada 2001 r. w sprawie wysokości kosztów upomnienia skierowanego przez wierzyciela do zobowiązanego przed wszczęciem egzekucji administracyjnej określił wysokość kosztów upomnienia, stwierdzając, iż wynoszą one czterokrotną wartość opłaty dodatkowej pobieranej przez państwowe przedsiębiorstwo użyteczności publicznej „Poczta Polska” za polecenie przesyłki listowej (obecnie jest to kwota w wysokości 8,80 zł).

W pierwszej kolejności należy zauważyć, iż koszty upomnienia nie są zaległością podatkową, a w konsekwencji nie można stosować do udzielenia ulgi w ich spłacie przepisów rozdziału 7a działu III ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa. Koszty upomnienia stanowią bowiem niepodatkowe należności budżetowe w rozumieniu przepisu art. 3 pkt 8 Ordynacji podatkowej, czyli niebędące podatkami i opłatami należności stanowiące dochód budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego wynikające ze stosunków publicznoprawnych. W sytuacji gdy wójt (burmistrz, prezydent miasta) czy ewentualnie starosta lub marszałek województwa - czyli organy podatkowe właściwe w zakresie podatków i opłat stanowiących dochód budżetów lokalnych - jako wierzyciele zobligowani są do wystawienia i doręczenia zobowiązanemu upomnienia, możliwość umorzenia jego kosztów należy rozważać w kontekście przepisów art. 43 par. 1 i 2 ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych. Stosownie do przywołanych przepisów, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem dłużnika lub interesem publicznym należności pieniężne, do których nie stosuje się przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa, przypadające jednostce samorządu terytorialnego lub jej jednostkom organizacyjnym mogą być umarzane, a ich spłata odraczana lub rozkładana na raty, na zasadach określonych przez organ stanowiący. Przy czym ustawodawca upoważnił organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego do określenia szczegółowych zasad i trybu udzielania ulg oraz wskazania organu lub osoby do tego uprawnionej.

Przykładowo zatem rada gminy w drodze uchwały może wskazać organ podatkowy - wójta (burmistrza, prezydenta miasta) - jako organ uprawniony do umorzenia kosztów upomnienia, określając jednocześnie szczegółowe zasady i tryb udzielenia ulgi, w tym m.in. przesłanki, które muszą zostać spełnione w celu podjęcia korzystnej dla podatnika decyzji, a także formę prawną, w jakiej nastąpić może umorzenie (np. w drodze decyzji).

Agnieszka Naróg

PODSTAWA PRAWNA:

l Ustawa z 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U. z 2005 r. nr 229, poz. 1954 z późn. zm.)

l Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.)

l Ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 249, poz. 2104 z późn. zm.)

l Rozporządzenie ministra finansów z 27 listopada 2001 r. w sprawie wysokości kosztów upomnienia skierowanego przez wierzyciela do zobowiązanego przed wszczęciem egzekucji administracyjnej (Dz.U. nr 137, poz. 1543)

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji 2/2008 (data wydania: 2008-01-17)
~Adam K.

Napisano: 15 lut 2011, 10:38

Ile powinien wynosić koszt każdego z upomnień, dotyczacych zaległości w ZUS w przypadku wysłania tych upomnień do dłuznika w jednym liscie poleconym
~teddy

Napisano: 30 mar 2011, 10:47

A jak wygląda sprawa odpisania kosztów upomnienia ?? jeżeli wysłane upomnienie staje się bezpodstawne bo np ktoś zbył pole i nie poinformował o tym urzędu, tj powstało zadłużenie w podatkach a on w tym czasie nie był już właścicielem pola i zostało mu doręczone upomnienie i dopiero wtedy poinformował urząd o zbyciu pola. Co w tym przypadku z kosztami upomnienia się dzieje ??
~Ewa



  
Strona 1 z 1    [ Posty: 5 ]
NIE PRZEGAP WAŻNYCH INFORMACJI! POLUB NASZ PROFIL NA FACEBOOKU
[ ZAMKNIJ ]
Usuń ciasteczka witryny
 
x

 

x
Ta strona używa ciasteczek (cookies) tylko zgodnie z zasadami opisanymi w polityce cookies Rozumiem