NIK w Informacji o wynikach kontroli: CENTRALIZACJA PODATKU VAT
W JEDNOSTKACH SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO, napisał, że cytuję:
Zgodnie z art. 5 ust. 2 pkt 4 lit. a ustawy o finansach publicznych, do dochodów z mienia jednostek sektora finansów publicznych zalicza się w szczególności wpływy z umów najmu, dzierżawy i innych umów o podobnym charakterze, a nie wpływy pomniejszone o VAT odprowadzany do urzędu skarbowego lub do urzędu będącego centralą rozliczeń VAT w JST. VAT jest podatkiem cenotwórczym, co oznacza, iż wpływa on na wysokość ceny w sytuacji, gdy towar lub usługa podlega opodatkowaniu. Tym samym stanowi on element wynagrodzenia za wykonaną usługę bądź dostawę towaru.
Podejście to jest zgodne z definicją ceny, określoną w ustawie z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług255. Na gruncie ustawy o finansach publicznych, wpływy te powinny stanowić dochód publiczny.
Wśród dochodów publicznych są m.in. wpływy z najmu i dzierżawy opodatkowane VAT. Biorąc pod uwagę, że wpływy z tytułu transakcji stanowiących sprzedaż opodatkowaną VAT dokonywane na rachunek bieżący jednostki budżetowej JST stanowią dochód publiczny, powinny być one budżetowane i ujęte w planach finansowych jednostek, a co za tym idzie ujmowane również w sprawozdaniu budżetowym Rb-27S w pełnej kwocie uzyskanych wpływów (otrzymanej ceny).
Zgodnie z kasową zasadą wykonania budżetu, dochody i wydatki należy ujmować w terminie ich zapłaty, niezależnie od rocznego budżetu, którego one dotyczą. Do danego okresu można zatem zaliczyć wyłącznie rzeczywiste wpływy i wydatki dokonane na bankowych rachunkach budżetów, a dla jednostek budżetowych – na bieżących rachunkach dochodów i wydatków budżetowych. Z powyższych zapisów wynika, że pełna kwota wpływu od kontrahenta jednostki powinna zostać ujęta jako dochód budżetowy.
....przy okazji myślenia o Świętach sugeruję znaleźć czas i pomyśleć o tym co się robi w pracy. Bo nadchodzą kłopoty.