Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 15597
w sprawie umorzenia opłat wraz z odsetkami za pobyt dzieci w pieczy zastępczej w odniesieniu do prawa podatkowego w przypadku osób fizycznych, tj. obowiązku sporządzania informacji PIT-8C
Szanowna Pani Marszałek! W związku z przekazaną przy piśmie z dnia 22 marca 2013 r. nr SPS-023-15597/13 interpelacją pana posła Cezarego Olejniczaka w sprawie umorzenia opłat wraz z odsetkami za pobyt dzieci w pieczy zastępczej w kontekście obowiązku sporządzenia informacji PIT-8C na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uprzejmie wyjaśniam, co następuje.
Na podstawie art. 193 ust. 1 w związku z art. 194 ust. 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2013 r. poz. 135 i poz. 154), dalej ˝ustawa o wspieraniu rodziny˝, za pobyt dziecka w pieczy zastępczej rodzice ponoszą miesięczną opłatę w wysokości ustalonej na zasadach wskazanych w ustawie w drodze decyzji starosty właściwego ze względu na miejsce zamieszkania dziecka.
Jednocześnie, na mocy art. 194 ust. 2 ustawy o wspieraniu rodziny, rada powiatu określa, w drodze uchwały, szczegółowe warunki umorzenia w całości lub w części, łącznie z odsetkami, odroczenia terminu płatności, rozłożenia na raty lub odstępowania od ustalenia opłaty, o której mowa w art. 193 ust. 1 ustawy o wspieraniu rodziny.
Stosownie do art. 194 ust. 3 ustawy o wspieraniu rodziny starosta, na wniosek lub z urzędu, uwzględniając uchwałę, o której mowa w ust. 2, może umorzyć w całości lub w części, łącznie z odsetkami, odroczyć termin płatności, rozłożyć na raty lub odstąpić od ustalenia opłaty, o której mowa w art. 193 ust. 1 o wspieraniu rodziny.
Biorąc powyższe przepisy pod uwagę, należy stwierdzić, że warunki umorzenia rodzicom opłaty z tytułu pobytu ich dziecka w pieczy zastępczej, jak również warunki odstąpienia od ustalenia takiej opłaty określa rada powiatu w formie uchwały. Przykładem takiej uchwały jest uchwała Rady Miasta Stołecznego Warszawy z dnia 17 maja 2012 r. w sprawie określenia warunków umorzenia w całości lub w części, łącznie z odsetkami, odroczenia terminu płatności, rozłożenia na raty lub odstępowania od ustalenia opłaty za pobyt dziecka w pieczy.
O ile zatem z treści danej uchwały wynika, że po spełnieniu określonych w niej warunków każdy może skorzystać z dobrodziejstwa umorzenia przedmiotowej opłaty lub odstąpienia od jej ustalenia, należy stwierdzić, że uchwała ta ma charakter generalno-abstrakcyjny, a nie indywidualno-konkretny. Dlatego też zastosowane na jej podstawie umorzenie opłaty lub odstąpienie od jej ustalenia nie powoduje powstania przychodu w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.). W konsekwencji nie ma też konieczności sporządzenia w takiej sytuacji imiennej informacji PIT8C dla biologicznych rodziców dziecka.
Mając powyższe na uwadze, uprzejmie informuję, iż dokonane stosownie do postanowień art. 194 ust. 3 ustawy o wspieraniu rodziny umorzenie opłat w całości lub w części, łącznie z odsetkami, nie skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego lub innego zobowiązania po stronie rodziny.
Odnosząc się natomiast do interpretacji indywidualnej z dnia 20 grudnia 2012 r. nr IPPB4/415-892/12-2/JK3, wydanej w imieniu ministra finansów przez dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, uprzejmie informuję, iż po przeanalizowaniu akt dotyczących tej sprawy oraz obowiązujących przepisów prawa minister finansów stwierdził nieprawidłowość tej interpretacji i w dniu 9 kwietnia 2013 r. dokonał jej zmiany stosownie do postanowień art. 14e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.).
Z poważaniem
Podsekretarz stanu
Maciej Grabowski
Warszawa, dnia 12 kwietnia 2013 r.