mam problem z poprawnym zastosowaniem KPA. sprawa jest zagmatwana. przedstawia się mniej więcej tak: w przeszłości ok 18 miesięcy temu klient korzystał z usług, miał wyliczoną opłatę na podstawie dochodu. w międzyczasie otrzymał jednorazowo kilkunastotysięczny dochód ze sprzedaży drewna. oczywiście nie zadeklarował go kiedy go otrzymał tylko teraz kiedy sprawa wyszła na jaw z złożył odpowiednie oświadczenie. na dodatek przez cały ten okres korzystał z pomocy w formie posiłku, oraz pieniężnej celowej. dodam, że jak się przeliczy te kilkanaście tysięcy jak trzeba to nie kwalifikuje się do żadnej pomocy. i co teraz powinienem zrobić: czy od razu zrobić mu nienależnie pobrane czy biorąc pod uwagę oświadczenie o dochodzie jaki otrzymał (czyli powzięcie informacji o innej niż zadeklarował wówczas sytuacji dochodowej) wznowić wszystkie kolejne postępowania w sprawie usług i kolejno wszystkich form pomocy jakie otrzymał i w związku z przekroczeniem progu dochodowego zrobić odmowę przyznania pomocy a przyznaną pomoc uznać za nienależnie pobraną? mam w tej sprawie straszny mętlik. na dodatek wszystkie poprzednie decyzje wydawał poprzednio zatrudniony pracownik a ja jestem nowy
sprawa rzeczywiście skomplikowana. moim zdaniem trzeba by wznowić wszystkie postępowania na przyznanie kolejnych form pomocy. decyzja po decyzji. trochę roboty bo jak gość co miesiąc przez półtora roku przychodził po celówkę to się nazbierało. z drugiej strony jak ktoś jest nieuczciwy to niestety. ale może warto się nieco dokształcić. zobacz tutaj jak masz blisko może warto zainwestować w wiedzę: https://edu-punkt.pl/?page_id=340
ja mam podobny problem. klient przez ponad rok zatajał informację o dochodach. straszna łamigłówka. jedni mówią że od razu nienależne inni że najpierw trzeba wznowić postępowania w których była przyznawana pomoc w kolejnych miesiącach i zrobić odmowę a następnie dopiero nienależnie pobrane. może wypowiedziałby się ktoś kto przerabiał taki temat.
W opisanym przypaku nie wznawia się postępowania, a zawiadamia o wszczęciu postępowania z urzędu - w przypadku u.p.s. będzie to w zw. z art. 109. Wznowienie i wszczęcie stanowią dwie odrębnie kwestie. Postępowanie wznawia się w przypadku dec., która jest nie tylko ostateczną, ale jednocześnie wystąpią określone okoliczności. Jeśli klient podczas prowadzonego postępowania wyjaśniajacego w sprawie o ustalenie prawa do przyznania świadczenia pieniężnego zataiłby dochód ze sprzedaży drewna, a dec. zostałaby wydana, to wówczas wznowienie postępownia miałoby istotnie podstawę prawną, zgodną z art. 145 § 1 pkt 5 k.p.a. Byłyby to bowiem okoliczności nie znane ops/organowi w dniu wydania dec. Natomiast w tym przypadku tak nie było, ponieważ świadczeniobiorca uzyskał dochód już po wydaniu dec. i jednocześnie nie wywiązał się z nałożonego na niego obowiązku wynikajacego z art. 109 u.p.s. To daje podstawę do wszczęcia postępowania z urzedu. Jest to zatem sprawa dotycząca nienależnie pobranych świadczeń, ale pracownik wie to jedynie na podstawie powziętych informacji i ogólnej oceny sytuacji. Zatem żeby to ustlić oficjalnie, czyli decyzyjnie, konieczne jest przeprowadzenie długiego postępowanie.
Podobnie wygląda to tak, jak w temacie “wniosek prac. socj. o umorzenie należności”. W pierwszej kolejności należy wszcząć postępowanie w sprawie niepoinformowania o zmianie sytuacji w zw. z art. 109 u.p.s., gdzie w pouczeniu stosujemy art. 10 § 1 k.p.a. mówiący, że organy administracji publicznej obowiązane są zapewnić stronom czynny udział w każdym stadium postępowania, a przed wydaniem decyzji umożliwić im wypowiedzenie się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań. Dalej należy przeprowadzić wywiad, oczywiście jeśli strona się zgodzi, i ustalić wyksokość jej dochodu, z jakiego tytułu, jak też od kiedy go uzyskała. Natępnie należy wydać odpowiednią dec.: po pierwsze - jeśłli śwadczenie zostało pobrane nienależnie za cały okres, wówczas dec. przyznajacą należy uchylić z dniem wydania dec.; po drugie - jeśli obejmuje tylko część okresu - uchylenie następuje do tego okresu, za który świadczenie się nie należy. Strona w okresie 14 dni ma prawo odwołać się od decyzji. Kiedy tego nie zrobi, należy wydać kolejną dec., gdzie tym razem w rozstrzygnięciu ustalamy kwotę nienależnie pobranych świadczeń za dany okres. Kolejne 14 dają stronie możliwość odwołania się, a kiedy ta nie skorzysta z przysługującego jej prawa, należy wydać ostatną dec. - o żądaniu zwrotu nienalężnie pobranych świadczeń - oczywiście jeśli uznamy, że strona nie zasługuje na uwzględnienie art. 104 ust. 4 u.p.s.
Każda decyzja przyznająca jest osobną sprawą, zatem w przypadku każdej z nich należy wszcząć i przeprowadzić odrębną procedurę postępowania. Nie ma możliwości zrobienia tego hurtem, czy tak, jak piszesz, np. od razu ustalić nienależnie pobraną kwotę na podstawie oświadczenia o dochodze. Wszystko musi być przeprowadzone z literą prawa (podstawowymi zasadami k.p.a.) i nie ma drogi na skróty.