https://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/A17F171BDF
Zgodnie z art. 4 ust. 2 tejże ustawy prawo do zasiłku rodzinnego i dodatków do tego zasiłku przysługuje: 1) rodzicom, jednemu z rodziców albo opiekunowi prawnemu dziecka; 2) opiekunowi faktycznemu dziecka; 3) osobie uczącej się.
Jednak - jak wynika z przepisu art. 7 pkt 2 ustawy o świadczeniach rodzinnych, zasiłek rodzinny nie przysługuje, jeżeli dziecko zostało umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie albo w pieczy zastępczej.
Mimo zatem, że skarżąca jest opiekunem prawnym M. N. z mocy postanowienia Sądu Rejonowego Miasta W., to ze względu na to, że skarżąca oraz jej mąż zostali ustanowieni dla M. N. rodziną zastępczą, nie ma podstaw, by zaliczyć skarżącą do kręgu osób uprawnionych do zasiłku rodzinnego oraz dodatków do zasiłku rodzinnego, objętych wnioskiem skarżącej, a to ze względu na wyraźne uregulowanie zawarte w wyżej cytowanym art. 7 pkt 2 ustawy o świadczeniach rodzinnych.
Stwierdzenia wymaga, że na skutek ustanowienia skarżącej i jej męża zarówno opiekunami prawnymi jak i rodziną zastępczą M. N., skarżąca została włączona w system świadczeń przysługujących z tytułu sprawowania pieczy zastępczej, a jednocześnie została ona (z mocy art. 7 pkt 2 ustawy o świadczeniach rodzinnych) wyłączona z systemu świadczeń rodzinnych, przewidzianych art. 4 oraz art. 8 ustawy o świadczeniach rodzinnych, tj. zasiłku rodzinnego oraz dodatków do zasiłku rodzinnego.
Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 17 października 2014 r., sygn. akt I OSK 2654/13 wskazał, że intencją ustawodawcy było to, aby w przypadku umieszczenia dziecka w rodzinie zastępczej opiekun dziecka nie miał prawa do zasiłku rodzinnego. Rodzina zastępcza ma bowiem zapewnione środki finansowe na utrzymanie dziecka, co wynika wprost z przepisów prawnych dotyczących tej instytucji (np. art. 80-81 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej). Ustawodawca wykluczył zatem finansowanie rodziny zastępczej z dwóch źródeł W przywołanym powyżej orzeczeniu Naczelny Sąd Administracyjny wskazał, że finansowanie rodziny zastępczej z dwóch źródeł byłoby nadmiernym uprzywilejowaniem, naruszającym zasadę równości i pomocy rodzinom - art. 18, art. 32 i 71 Konstytucji. (opubl. w CBOSA,
https://orzeczenia.nsa.gov.pl)