Składka na ubezpieczenie społeczne a praca za granicą - Świadczenia rodzinne

  
Strona 1 z 2    [ Posty: 12 ]

Napisano: 28 maja 2024, 14:09

Osoba ma przyznane świadczenie pielęgnacyjne na nowych zasadach, pracuje za granicą.
Czy ops opłaca składkę społeczną
Annatalii
Praktykant
Posty: 2
Od: 31 sty 2022, 20:18
Zajmuję się: ŚR


Napisano: 28 maja 2024, 14:25

Nie opłacasz składek....ma tytuł do ubezpieczenia
~o~
VIP
Posty: 3789
Od: 08 mar 2017, 13:24
Zajmuję się: ŚR

Napisano: 28 maja 2024, 14:49

https://sip.lex.pl/pytania-i-odpowiedzi ... -623270958

Jak odniesiecie się do powyższego tekstu z lex?
Annatalii
Praktykant
Posty: 2
Od: 31 sty 2022, 20:18
Zajmuję się: ŚR

Napisano: 28 maja 2024, 14:57

Czy nie lepiej zapytać ZUS o konkretną sprawę? Opisać stan faktyczny a potem ew. opłacać lub nie?

Też mam wrażenie, że ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych odnosi się tylko do osób tu w RP pracujących
ol@bog@
Referent
Posty: 364
Od: 15 maja 2024, 9:43
Zajmuję się: ŚR FA

Napisano: 29 maja 2024, 7:35

Annatalii pisze:
28 maja 2024, 14:49
https://sip.lex.pl/pytania-i-odpowiedzi ... -623270958

Jak odniesiecie się do powyższego tekstu z lex?
brak dostępu
Tom.
Awatar użytkownika
Administrator
Posty: 10568
Od: 09 mar 2005, 16:10
Zajmuję się: SR, CP, dodatki paliwowe ;)
Lokalizacja: PL

Napisano: 29 maja 2024, 7:56

PYTANIE
Wojewoda w ramach koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego przyznał świadczenie pielęgnacyjne na nowych zasadach, od dnia 1 stycznia 2024 r. osobie, która pracuje za granicą i tam podlega ubezpieczeniu społecznemu.

Czy OPS opłaca za tę osobę składkę na ubezpieczenie społeczne?

ODPOWIEDŹ
W mojej ocenie, w poruszonym przypadku, organ powinien odprowadzić składki na ubezpieczenie emerytalno-rentowe z tytułu pobieranego świadczenia pielęgnacyjnego do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, przez okres niezbędny do uzyskania okresu ubezpieczenia (składkowego i nieskładkowego) odpowiednio 20-letniego przez kobietę i 25-letniego przez mężczyznę, lub do momentu utraty prawa do świadczenia pielęgnacyjnego. Argumentacja w uzasadnieniu.

Uzasadnienie
Ustawa z 28.11.2003 r. o świadczeniach rodzinnych - dalej u.ś.r., określa warunki nabywania prawa do świadczeń rodzinnych oraz zasady ustalania, przyznawania i wypłacania tych świadczeń.

W dotychczasowo obowiązującym stanie prawnym (do 31.12.2023 r.) świadczenie pielęgnacyjne przysługuje, jeżeli opiekun nie podejmuje lub rezygnuje z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej, w celu sprawowania osobistej opieki nad niepełnosprawnym członkiem rodziny legitymującym się odpowiednim orzeczeniem.

Ustawa z 7.07.2023 r. o świadczeniu wspierającym wprowadza od 01.01.2024 r. nowe regulacje, a w szczególności w zakresie świadczenia pielęgnacyjnego.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 u.ś.r. (obowiązujące brzmienie od 01.01.2024 r.) świadczenie pielęgnacyjne przysługuje:

1) matce albo ojcu,

2) innym osobom, na których zgodnie z przepisami ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. - Kodeks rodzinny i opiekuńczy ciąży obowiązek alimentacyjny, a także małżonkom,

3) opiekunowi faktycznemu dziecka,

4) rodzinie zastępczej, osobie prowadzącej rodzinny dom dziecka, dyrektorowi placówki opiekuńczo-wychowawczej, dyrektorowi regionalnej placówki opiekuńczo-terapeutycznej albo dyrektorowi interwencyjnego ośrodka preadopcyjnego

- jeżeli sprawują opiekę nad osobą w wieku do ukończenia 18. roku życia legitymującą się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności albo orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami: konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji.

Celem zmian w ustawie o świadczeniach rodzinnych jest umożliwienie podejmowania aktywności zawodowej przez opiekunów osób niepełnosprawnych uprawnionych do otrzymywania świadczenia pielęgnacyjnego. Jak wskazano powyżej, ustawodawca od 01.01.2024 r. nie determinuje już osób ubiegających się o świadczenie opiekuńcze do rezygnacji lub dalszego niepodejmowania zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej.

Autor pytania wskazuje na wątpliwości związane z obowiązkiem odprowadzania składek emerytalno-rentowych, za osobę pobierającą świadczenie pielęgnacyjne. Z informacji jakie posiadamy, wnioskodawca pracuje za granicą i tam podlega ubezpieczaniu społecznemu. Należy dodatkowo potwierdzić, że osoba ta nie jest zatrudniona u polskiego pracodawcy, który oddelegował i wysłał podwładnego do pracy w innym kraju, i nadal zgłasza go do ubezpieczeń w ZUS. W tym miejscu warto zaznaczyć, że praca za granicą wiąże się z opłacaniem składek na ubezpieczenie społeczne na rzecz tylko jednego państwa, na terenie którego wykonywana jest praca. Taka zasada obowiązuje w Unii Europejskiej. Jednakże, nie mamy do czynienia z sytuacją aktywność zawodowej w co najmniej dwóch państwach, a świadczenie pielęgnacyjne nie jest równoznaczne z zatrudnieniem.
ol@bog@
Referent
Posty: 364
Od: 15 maja 2024, 9:43
Zajmuję się: ŚR FA

Napisano: 29 maja 2024, 7:57

Ustawa o świadczeniu wspierającym znowelizowała również przepisy związane z ubezpieczeniem społecznym. W myśl art. 6 ust. 2a ustawy z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych - dalej u.s.u.s. (w brzmieniu obowiązującym od 01.01.2024 r.), za osobę pobierającą świadczenie pielęgnacyjne, specjalny zasiłek opiekuńczy albo zasiłek dla opiekuna wójt, burmistrz lub prezydent miasta opłaca składkę na ubezpieczenia emerytalne i rentowe od podstawy odpowiadającej wysokości odpowiednio:

1) świadczenia pielęgnacyjnego albo specjalnego zasiłku opiekuńczego przysługujących na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych,

2) zasiłku dla opiekuna przysługującego na podstawie przepisów o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów

- przez okres niezbędny do uzyskania okresu ubezpieczenia (składkowego i nieskładkowego) odpowiednio 20-letniego przez kobietę i 25-letniego przez mężczyznę.

Zgodnie z art. 2b ust. 3 pkt 1-3 u.s.u.s. wójt, burmistrz lub prezydent miasta nie opłaca składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe:

1) za osobę pobierającą świadczenie pielęgnacyjne, specjalny zasiłek opiekuńczy albo zasiłek dla opiekuna, jeżeli podlega ona obowiązkowi ubezpieczenia społecznego z innego tytułu na podstawie ustawy lub na podstawie odrębnych przepisów lub

2) za osobę pobierającą świadczenie pielęgnacyjne wyłącznie na podstawie art. 17 ust. 4a ustawy z 28.11.2003 r. o świadczeniach rodzinnych;

3) od podstawy odpowiadającej wysokości podwyższenia świadczenia pielęgnacyjnego pobieranego na podstawie art. 17 ust. 4a ustawy z dnia 28.11.2003 r. o świadczeniach rodzinnych w przypadku, o którym mowa w art. 17 ust. 3e ustawy z dnia 28.11.2003 r. o świadczeniach rodzinnych.

Powyższy przepis wskazuje na obowiązek odprowadzania przez organ wypłacający świadczenie pielęgnacyjne składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe od podstawy odpowiadającej wysokości odpowiednio świadczenia pielęgnacyjnego. Jednakże, ustawodawca przewidział w powyżej cytowanej regulacji wyjątki, w których to obowiązek ten został zniesiony.

W myśl art. 6 ust. 1 pkt 1-12 oraz pkt 19-23 u.s.u.s. obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają, z zastrzeżeniem art. 8 i 9, osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są:

1) pracownikami, z wyłączeniem prokuratorów;

2) osobami wykonującymi pracę nakładczą;

3) członkami rolniczych spółdzielni produkcyjnych i spółdzielni kółek rolniczych, zwanymi dalej "członkami spółdzielni";

4) osobami wykonującymi pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, zwanymi dalej "zleceniobiorcami", oraz osobami z nimi współpracującymi, z zastrzeżeniem ust. 4;

5) osobami prowadzącymi pozarolniczą działalność oraz osobami z nimi współpracującymi;

5a) osobami współpracującymi z osobami fizycznymi, o których mowa w art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców;

6) posłami i senatorami pobierającymi uposażenie oraz posłami do Parlamentu Europejskiego, o których mowa w art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 30 lipca 2004 r. o uposażeniu posłów do Parlamentu Europejskiego wybranych w Rzeczypospolitej Polskiej, zwanymi dalej "posłami i senatorami";
ol@bog@
Referent
Posty: 364
Od: 15 maja 2024, 9:43
Zajmuję się: ŚR FA

Napisano: 29 maja 2024, 7:57

7) osobami pobierającymi stypendium sportowe, zwanymi dalej "stypendystami sportowymi";

7a) pobierającymi stypendium słuchaczami Krajowej Szkoły Administracji Publicznej im. Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Lecha Kaczyńskiego;

7b) otrzymującymi stypendium doktoranckie doktorantami;

8) osobami wykonującymi odpłatnie pracę, na podstawie skierowania do pracy, w czasie odbywania kary pozbawienia wolności lub tymczasowego aresztowania;

9) osobami pobierającymi zasiłek dla bezrobotnych, świadczenie integracyjne lub stypendium w okresie odbywania szkolenia, stażu lub przygotowania zawodowego dorosłych, na które zostały skierowane przez powiatowy urząd pracy, zwanymi dalej "bezrobotnymi";

9a) osobami pobierającymi stypendium w okresie odbywania szkolenia, stażu lub przygotowania zawodowego dorosłych, na które zostały skierowane przez inne niż powiatowy urząd pracy podmioty kierujące na szkolenie, staż lub przygotowanie zawodowe dorosłych, zwanymi dalej "osobami pobierającymi stypendium";

9b) osobami pobierającymi stypendium na podstawie przepisów o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy w okresie odbywania studiów podyplomowych;

10) duchownymi;

11) żołnierzami niezawodowymi pełniącymi czynną służbę wojskową;

12) osobami odbywającymi służbę zastępczą;

19) osobami przebywającymi na urlopach wychowawczych lub pobierającymi zasiłek macierzyński albo zasiłek w wysokości zasiłku macierzyńskiego;

20) osobami pobierającymi świadczenia socjalne wypłacane w okresie urlopu oraz osobami pobierającymi zasiłek socjalny wypłacany na czas przekwalifikowania zawodowego i poszukiwania nowego zatrudnienia, a także osobami pobierającymi wynagrodzenie przysługujące w okresie korzystania ze świadczenia górniczego albo w okresie korzystania ze stypendium na przekwalifikowanie, wynikające z odrębnych przepisów lub układów zbiorowych pracy;

21) osobami pobierającymi świadczenie szkoleniowe wypłacane po ustaniu zatrudnienia;

22) członkami rad nadzorczych wynagradzanymi z tytułu pełnienia tej funkcji;

23) małżonkiem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Należy wyprowadzić wniosek, że opłacanie składki przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta od świadczenia pielęgnacyjnego następuje w ostatniej kolejności. Pierwszeństwo posiadają inne tytuły, przepis ten stanowi sztywną regułę, a wskazane przesłanki zawarte są w katalogu zamkniętym zawierającym wszystkie i zarazem jedyne dopuszczalne sytuacje wyłączające obowiązek odprowadzenia składek społecznych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS).
ol@bog@
Referent
Posty: 364
Od: 15 maja 2024, 9:43
Zajmuję się: ŚR FA

Napisano: 29 maja 2024, 7:58

Autor pytania ustalił, iż osoba aktualnie jest zatrudniona za granicą i tam podlega ubezpieczeniu społecznemu. Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych nie odnosi się do ubezpieczenia społecznego, które opłacane jest poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej. W świetle powyższego należy stwierdzić, iż w poruszonym przypadku osoba pobierająca świadczenie pielęgnacyjne na gruncie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych nie posiada innego tytułu ubezpieczenia społecznego i jednocześnie organ właściwy powinien odprowadzać składki emerytalno-rentowe do ZUS. Zauważyć należy, iż przywołany przepis wyraźnie wskazuje, że składka społeczna, w sytuacji gdy istnieje inny tytuł do ubezpieczenia nie będzie odprowadzana. Stwierdzenie, że osoba fizyczna posiada inny tytuł uwarunkowane jest wystąpieniem zdarzenia, które zostały objęte w katalogu art. 6 u.s.u.s. Jednakże obowiązek ubezpieczenia społecznego wywołany będzie dopiero wtedy, gdy zdarzenie to wystąpi na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej.

Podsumowując, w mojej ocenie, w poruszonym przypadku organ powinien odprowadzić składki na ubezpieczenie emerytalno-rentowe z tytułu pobieranego świadczenia pielęgnacyjnego do ZUS, przez okres niezbędny do uzyskania okresu ubezpieczenia (składkowego i nieskładkowego) odpowiednio 20-letniego przez kobietę i 25-letniego przez mężczyznę, lub do momentu utraty prawa do świadczenia pielęgnacyjnego. Dodatkowo organ w swoim orzeczeniu powinien:

- przedstawić na dzień wydania decyzji ustalony stan faktyczny – dotyczy to również kwestii ubezpieczenia, tj. o stwierdzonym obowiązku odprowadzania składek społecznych,

- poinformować o obowiązujących regułach związanych z ubezpieczeniem osób pobierających świadczenia opiekuńcze,

- zobowiązać stronę w przypadku wystąpienia zmian dotyczących aktywności zawodowej, a także uzyskania lub utraty tytułu do ubezpieczenia - o obowiązku niezwłocznego powiadomienia o tym organu właściwego wypłacającego świadczenia rodzinne.

Ponadto, odbiegając już od odpowiedzi, lecz nawiązując do przedstawionych okoliczności, w mojej ocenie, wielce dyskusyjne staje się stwierdzenie, że rodzic pracujący poza granicami kraju jest w stanie i wedle decyzji wojewody, sprawuje opiekę nad małoletnią osobą, która nie jest zdolna do samodzielnej egzystencji. Na gruncie art. 17 ust. 1 u.ś.r. świadczenie to przysługuje z tytułu sprawowania opieki - co nie jest równoznaczne z ponoszeniem zwiększonych kosztów związanych z utrzymaniem niepełnosprawnego członka rodziny. W takiej sytuacji, to drugi z rodziców pozostający z dzieckiem powinien otrzymać takie świadczenie.
ol@bog@
Referent
Posty: 364
Od: 15 maja 2024, 9:43
Zajmuję się: ŚR FA

Napisano: 29 maja 2024, 8:21

najpierw to bym ustalił miejsce zamieszkania, bo mi coś zgrzyta :D
a dodatkowo jak dobrze kojarzę to kwestie ubezpieczeniowe są objęte unijnymi przepisami o kordynacji :lol:
Tom.
Awatar użytkownika
Administrator
Posty: 10568
Od: 09 mar 2005, 16:10
Zajmuję się: SR, CP, dodatki paliwowe ;)
Lokalizacja: PL


  
Strona 1 z 2    [ Posty: 12 ]
NIE PRZEGAP WAŻNYCH INFORMACJI! POLUB NASZ PROFIL NA FACEBOOKU
[ ZAMKNIJ ]
Usuń ciasteczka witryny
 
x

 

x