Niżej cytat z ww odpowiedzi Prokuratorii Generalnej RP z dnia 18-03-2019 znak: KR-41-603/19/JKU W/8815/19 - dotyczy skutków prawnych ogłoszenia w Dzienniku Ustaw wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 21-10-2014r.
" Odwołując się do wcześniej przedstawionej argunentacji dotyczącej wyroku w sprawie K 38/13 należy podkreślić, że skutkiem tego orzeczenia było wyeliminowanie niekonstytucyjnego kryterium, na podstawie którego różnicowano sytuację prawną opiekunów dorosłych osób niepełnosprawnych. W efekcie, od chwili ogłoszenia wspomnianego wyroku Trybunału Konstytucyjnego w Dzienniku Ustaw (tj. od dnia 23 października 2014 r.) powód uzyskał możliwość wystąpienia o świadczenie pielęgnacyjne z pominięciem wskazanego kryterium wiekowego. Powyższe uprawnienie, z którego powód skorzystał, będąc w trakcie postępowania sądowoadministracyjnego, potwierdza także orzecznictwo sądów administracyjnych, począwszy od dnia ogłoszenia orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego.
[...]
Należy wyraźnie zaznaczyć, że wejście w życie wyroku K 38/13 nie spowodowało uchylenia art. 17 ust. lb ustawy o świadczeniach. Nie oznacza to jednak, że wyrok ten nie wywołał żadnych skutków prawnych. Otóż jego znaczenie - chociaż nie sprowadza się do sfery stanowienia prawa - ma zasadnicze znaczenie dla jego stosowania. Uściślając to stanowisko, należy zaznaczyć, że choć ze wspomnianego wyroku nie wynika prawo do otrzymania świadczenia pielęgnacyjnego dla wszystkich opiekunów osób niepełnosprawnych (byłaby to bowiem sfera stanowienia prawa, w którą Trybunał - jako tzw. negatywny
ustawodawca, nie może wkraczać), to jednocześnie wyrok ten zmodyfikował na przyszłość ( od 23 października 2014 r.) podstawę prawną ubiegania się o świadczenie pielęgnacyjne ( dochodzenie tego świadczenia i jego przyznawanie jest sferą stosowania prawa). Trybunał zakwestionował i uchylił tę część normy wyrażonej w art. 17 ust. lb ustawy o świadczeniach, która uniemożliwiała przyznanie świadczenia pielęgnacyjnego opiekunom dorosłych osób niepełnosprawnych, którzy spełniali pozostałe przesłanki ustawowe. "
Powyższe proszę sobie wydrukować i korzystać w prowadzonych postępowaniach wobec opiekunów dorosłych osób niepełnosprawnych, w sprawach o ustalenie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego, powołując się na cytowane pismo procesowe tj. odpowiedź Prokuratorii Generalnej RP z dnia 18-03-2019 znak: KR-41-603/19/JKU W/8815/19 w sprawie sygn. akt VI C 2101/18 przed Sądem Rejonowym dla Warszawy-Śródmieścia w Warszawie VI Wydział Cywilny
p.s.
Mam teraz do Was prościutkie pytanie - czy Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej kłamało i nadal kłamie w pismach przesyłanych do Was, określając w nich skutki prawne zaistniałe po wyroku TK w sprawie sygn. akt K38/13, czy może kłamie jedynie przed sądami m.in. kłamało przed Sądem Rejonowym dla Warszawy-Śródmieścia w Warszawie w ww sprawie sygn. akt VI C 2101/18.
Które pisma MRiPS zawierają prawidłową ocenę prawną - czy te kierowane do OPSów, czy może jednak te kierowane do sądów ?