sprawdzenie sytuacji socjalno - bytowej podatnika - Pomoc społeczna (forum ogólne)

  
Strona 1 z 1    [ Posty: 6 ]

Napisano: 26 lis 2019, 15:46

Witam serdecznie
Proszę o podpowiedzi w zakresie czy pracownik socjalny ma obowiązek sprawdzać sytuację socjalno - bytowej podatników którzy zwrócili się z prośbą do Urzędu Miasta o rozłożenie podatku na raty. Otrzymujemy prośby z Urzędu Miasta o sprawdzenie sytuacji socjalno - bytowej podatnika, w/w oczekują informacji zwrotnej. Na jakiej podstawie mają to wykonywać pracownicy socjalni? Dodam, że często jest tak, że osoby których to dotyczy nie są klientami pomocy społecznej, więc nie figurują w naszej bazie danych. Czy nasza ustawa zobowiązuje nas do wykonywania takich czynności?
Bocja19
Praktykant
Posty: 2
Od: 26 lis 2019, 13:55
Zajmuję się: pracownik socjalny


Napisano: 26 lis 2019, 16:24

Podstawę prawną podali?
Z niej wszystko powinno wynikać.
Solitudo cordis,
Solitudo animae
Ojciec76
Administrator
Posty: 1944
Od: 09 gru 2010, 9:31
Zajmuję się: PS i reszta w zależności od problemu
Lokalizacja: warmia, mazury

Napisano: 26 lis 2019, 16:28

Nie podali, twierdzą że nie muszą...
A ja w naszej ustawie nie mogę doszukać się art. na podstawie którego mielibyśmy to robić....
Bocja19
Praktykant
Posty: 2
Od: 26 lis 2019, 13:55
Zajmuję się: pracownik socjalny

Napisano: 26 lis 2019, 21:55

W zasadzie Urząd Miasta/Miejski/Gminy nie musi podawać podstawy prawnej do wykonania tej czynności, bowiem ośrodki pomocy społecznej stanowią gminną jednostkę organizacyjną, co wynika z art. 9 ust.1 ustawy o samorządzie gminnym. Oba podmioty tworzą jedną strukturę, zatem ops-y podlegają organowi wykonawczemu gminy, a tymi są wójt, burmistrz, prezydent. W tym wypadku należy z zainteresowanym sporządzić „Kartę informacyjną“, a jednocześnie uzyskać od niej oświadczenie, że wyraża zgodę na przekazanie przez ops podanych przez nią informacji o sytuacji osobistej jej lub rodziny do Urzędu Miasta/Miejskiego/Gminy.
pomocnik
Stażysta
Posty: 119
Od: 29 maja 2019, 16:29
Zajmuję się: pracownik socjalny w ops.

Napisano: 27 lis 2019, 8:48

Ja bym jednak nie robił.
uważam, że pracownik socjalny powinien wykonywać czynności na konkretnej podstawie prawnej - żeby nie być posądzonym o nadużycie. Wywiady środowiskowe (a zmiana nazwy na kartę informacyjną niewiele tu wnosi- oznacza jedynie wytworzenie dokumentu nieuregulowanego prawnie) - wiadomo, robimy na potrzeby innych jednostek pomocy społecznej.
Uznając, że OPS jest gminną jednostką organizacyjną i na tej podstawie UM mógłby wydać dowolne polecenie - to mógłby również polecić pracownikom OPS sprzątanie miasta. OPSy mimo że są jednostkami organizacyjnymi wykonują pracę na podstawie ustawy.
Xman
Starszy referent
Posty: 760
Od: 14 gru 2017, 18:33
Zajmuję się: pomoc społeczna

Napisano: 27 lis 2019, 8:51

Poza tym, mamy taki wynalazek jak RODO. Dane w pomocy społecznej przetwarzane są w konkretnych celach, a nie widzę w nich udzielania informacji o sytuacji bytowej świadczeniobiorców dla urzędu miast/gmin. A brak podstawy prawnej pozyskania danych wrażliwych (za takie należy uznać korzystanie z pomocy społecznej), to karygodne postępowanie.

Krokodylek może wpadnie z listą wyroków i rozwieje nasze wątpliwości.
Solitudo cordis,
Solitudo animae
Ojciec76
Administrator
Posty: 1944
Od: 09 gru 2010, 9:31
Zajmuję się: PS i reszta w zależności od problemu
Lokalizacja: warmia, mazury



  
Strona 1 z 1    [ Posty: 6 ]
NIE PRZEGAP WAŻNYCH INFORMACJI! POLUB NASZ PROFIL NA FACEBOOKU
[ ZAMKNIJ ]
Usuń ciasteczka witryny
 
x

 

x