Napisano: 13 kwie 2011, 12:12
Sprawozdanie wyliczone wg objaśnień ministerialnych nie musi się zgadzać (i naogół się nie zgodzi) z wykonaniem księgowym, a więc nie ma sensu porównywać sprawozdań takich jak MPiPS-03 czy MK1/MK2 z raportami z realizowanych świadczeń.
Sprawozdanie MPiPS-03 jest sprawozdaniem z udzielonych świadczeń pomocy społecznej, co nie jest tożsame ze zrealizowanymi świadczeniami. Mówi o tym pełna nazwę użyta w \"główce\" formularza sprawozdawczego (MPiPS-03) oraz oficjalne \"Objaśnienia do sporządzania sprawozdania na formularzu MPiPS-03...\" Departamentu Pomocy i Integracji Społecznej Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, dostępne w Statystycznej Aplikacji Centralnej (SAC). Tak więc nie można tego sprawozdania uznać za sprawozdanie finansowe. Aby lepiej przedstawić zasady liczenia przedmiotowego sprawozdania powołam się na dwa zapisy w opisanych powyżej \"Objaśnieniach do sporządzania sprawozdania na formularzu MPiPS-03...\".
Pierwszy z nich mówi, że:
\"kwota łączna świadczeń jest iloczynem liczby świadczeń przyznanych w danym okresie sprawozdawczym i kwoty świadczenia wymienionego w decyzji. Tak więc, kwota łączna świadczeń w danym okresie sprawozdawczym wymieniona w sprawozdaniu jest wielkością „teoretyczną”, tzn. nie uwzględnia sytuacji, gdy dane świadczenia z różnych przyczyn nie są wypłacone w danym okresie sprawozdawczym.\" (str. 3 Objaśnień)
oraz
\"Wielkości w sprawozdaniu nie są korygowane ani o refundacje, ani o zwroty w wyniku nienależnie pobranych świadczeń.\" (str. 3 Objaśnień).
Jak wynika z powyższych zapisów wartość świadczeń prezentowana w sprawozdaniu nie jest równa sumie kwot z potwierdzonych list wypłat lub rozliczenia rachunków za okres sprawozdawczy, ale wynika z wielkości świadczeń ustalonych w decyzji i zaplanowanych do wypłaty. Dobrym przykładem wydają się być usługi opiekuńcze, które w sprawozdaniu policzone zostaną wg tego, co Klientowi wg decyzji administracyjnej przysługuje (np. 4 godziny tygodniowo, przez 4 miesiące), a nie wg rzeczywistego kosztu tych usług wynikającego z faktycznie przepracowanej na rzecz Klienta liczby godzin (i rozliczonej z dostawcą usług). Dla świadczeń pieniężnych będą to sytuacje nie pobrania zasiłku przez Klienta w okresie sprawozdawczym lub zwrotu świadczenia przez Klienta lub refundacji między ośrodkami, które to refundacje, zgodnie z Objaśnieniami nie są brane pod uwagę przy liczeniu sprawozdania. Podsumowując, sprawozdanie przedstawia zobowiązania ośrodka wobec Klienta, ale nie muszą być one równe wartości świadczeń uznanych przez księgowość, jako wydatek ośrodka.
Drugi z zapisów w Objaśnieniach mówi, że:
\"W przypadku zmiany wysokości świadczenia, która nastąpiła w wyniku wydania kolejnej decyzji zmieniającej tą wysokość wstecz, świadczenie w nowej wysokości liczone jest w sprawozdaniu począwszy od miesiąca, w którym wydana została decyzja zmieniająca. Miesiące wcześniejsze zmienione tą decyzją liczone są wg kwot z decyzji zmienionej.\" (str. 4 i 5 Objaśnień).
Z powyższego zapisu wynika, że gdy nastąpiła zmiana kwoty świadczenia pieniężnego wstecz, to sprawozdanie nie uwzględni rzeczywiście wypłaconej Klientowi kwoty świadczenia, tylko kwotę, która mu pierwotnie przysługiwała, zgodnie z wydaną decyzją, ale ponieważ została później zmieniona, to w tej wysokości, która znajdzie się w sprawozdaniu nie została nigdy wypłacona. Takie przypadki nie są wcale rzadkie, zwłaszcza w dużych ośrodkach, obsługujących dużą liczbę Klientów u których dynamicznie zmieniają się sytuacje w rodzinach.
Dobrej klasy programy do pomocy społecznej mają również możliwość wyliczenia sprawozdań takich jak MPiPS-03 czy MK1-MK2 wg faktycznej realizacji, gdyż często tak życzą sobie WPSy, niemniej jednak MPiPS życzy sobie zawsze wg swoich objaśnień zacytowanych wyżej.
pozdrawiam