
umowa użyczenia a śmierć użyczającego
-
- Stażysta
- Posty: 74
- Rejestracja: 12 lut 2021, 15:03
- Zajmuję się: DM, DE
- Kontakt:
umowa użyczenia a śmierć użyczającego
Witam, proszę pomóżcie. Zawarta jest umowa użyczenia między stronami. Biorący opłacał wszelkie opłaty. Umowa podpisana na czas nieokreślony. Po jakimś czasie użyczający poniósł śmierć. Czy ta umowa jest w dalszym ciągu ważna? Strona biorąca chce w tej chwili starać się o DM? Z góry dziękuję 

-
- VIP
- Posty: 3560
- Rejestracja: 20 mar 2017, 12:49
- Zajmuję się: DM, DE
- Kontakt:
Re: umowa użyczenia a śmierć użyczającego
hmmm...użyczający zmarl wiec jest nowy wlasciciel mieszkania i to z nim trzeba zawrzeć umowę...tak mysleBlue pisze: 25 cze 2021, 10:58 Witam, proszę pomóżcie. Zawarta jest umowa użyczenia między stronami. Biorący opłacał wszelkie opłaty. Umowa podpisana na czas nieokreślony. Po jakimś czasie użyczający poniósł śmierć. Czy ta umowa jest w dalszym ciągu ważna? Strona biorąca chce w tej chwili starać się o DM? Z góry dziękuję![]()
-
- VIP
- Posty: 3560
- Rejestracja: 20 mar 2017, 12:49
- Zajmuję się: DM, DE
- Kontakt:
Re: umowa użyczenia a śmierć użyczającego
Śmierć użyczającego nie powoduje sama w sobie ustania stosunku użyczenia. Użyczenie kończy się natomiast z chwilą śmierci biorącego rzecz. Strony mogą zastrzec w umowie kontynuowanie jej nawet po śmierci biorącego rzecz. Zakończenie użyczenia oznacza obowiązek zwrotu rzeczy przez biorącego. Śmierć użyczającego nie powoduje zakończenia umowy użyczenia. Natomiast jak każda umowa co do zasady jest wypowiadalna i jeśli nowy właściciel wypowie Ci ją zgodnie z zapisami umowy to ma do tego oczywiscie prawo.....takie cos znalazlam:-) pisze: 25 cze 2021, 11:14hmmm...użyczający zmarl wiec jest nowy wlasciciel mieszkania i to z nim trzeba zawrzeć umowę...tak mysleBlue pisze: 25 cze 2021, 10:58 Witam, proszę pomóżcie. Zawarta jest umowa użyczenia między stronami. Biorący opłacał wszelkie opłaty. Umowa podpisana na czas nieokreślony. Po jakimś czasie użyczający poniósł śmierć. Czy ta umowa jest w dalszym ciągu ważna? Strona biorąca chce w tej chwili starać się o DM? Z góry dziękuję![]()

-
- VIP
- Posty: 3060
- Rejestracja: 14 kwie 2017, 9:34
- Zajmuję się: DM DE
- Kontakt:
Re: umowa użyczenia a śmierć użyczającego
Dokładnie tak. Ewentualnie mozna wstrzymać wypłatę do czasu uregulowania spraw zwiazanych z nowym właścicielem, który podaje swój nr konta i tyle w temacie.
-
- Stażysta
- Posty: 74
- Rejestracja: 12 lut 2021, 15:03
- Zajmuję się: DM, DE
- Kontakt:
Re: umowa użyczenia a śmierć użyczającego
Wznawiam temat. Użyczający zmarł, spadkobiercą została córka. Czy dotychczasowa umowa najmu między zmarłym - użyczającym, a osobą mieszkającą jest nadal wiążąca, tak jak sobie pisaliśmy wcześniej, czy musi być zawarta nowa umowa z nowym właścicielem (spadkobiercą)? Dzięki 

-
- VIP
- Posty: 3060
- Rejestracja: 14 kwie 2017, 9:34
- Zajmuję się: DM DE
- Kontakt:
Re: umowa użyczenia a śmierć użyczającego
Pytanie o najem, ale podobna sprawa:
Strona ma przyznany dodatek mieszkaniowy od lutego do lipca, zarządcą budynku była osoba prywatna, w dniu 24.04.2023 organ otrzymał informację, że zarządca budynku zmarł, informację przekazał syn zarządcy oświadczając, że jest spadkobiercą, proszę o wskazówki.
Czy należy wygasić dodatek mieszkaniowy z uwagi na zgon zarządcy, czy wypłacać dalej do lipca?
Odpowiedź
W niniejszym przypadku, organ jest zobowiązany do dalszej wypłaty dodatku mieszkaniowego na rzecz nowego zarządcy budynku. Jeżeli organ powziął informację, że nastąpiła zmiana zarządcy budynku, a organ nie jest w stanie we własnym zakresie ustalić osoby nowego zarządcy, organ winien wezwać wnioskodawcę do przedłożenia aktualnej informacji o nazwie i adresie zarządcy budynku albo innej osobie uprawnionej do pobierania należności za lokal mieszkalny. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 u.d.m. informacje te powinny zostać potwierdzone przez nowego zarządcę budynku albo inną osobę uprawnioną do pobierania należności za lokal mieszkalny. Okoliczność śmierci zarządcy nie stanowi przy tym podstawy do wstrzymania wypłaty dodatku mieszkaniowego ani wygaśnięcia decyzji przyznającej ten dodatek.
Uzasadnienie
Czynność wypłaty dodatku mieszkaniowego jest czynnością o charakterze materialno-technicznym wykonywaną po wydaniu pozytywnej decyzji w przedmiocie przyznania dodatku mieszkaniowego (wyrok WSA we Wrocławiu z 28.09.2016 r., IV SA/Wr 271/15, LEX nr 2145725). Administrator, zarządca nie są stroną postępowania administracyjnego w przedmiocie dodatków mieszkaniowych, mimo że na ich konto jest wypłacany przyznany dodatek (zob. wyrok WSA w Warszawie z 23.03.2010 r., VIII SA/Wa 857/09, LEX nr 607088).
Wskazanie nazwy i adresu zarządcy budynku albo innej osoby uprawnionej do pobierania należności za lokal mieszkalny, zgodnie z art. 7 ust. 1c pkt 3 u.d.m. następuje we wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego. Jak wskazał ustawodawca w art. 7 ust. 10 u.d.m., zmiany danych zawartych we wniosku, a zatem także te dotyczące zarządcy budynku, które nastąpiły w okresie 6 miesięcy od dnia przyznania dodatku mieszkaniowego, nie mają wpływu na wysokość wypłacanego dodatku mieszkaniowego.
W niniejszym przypadku, organ jest zatem zobowiązany do dalszej wypłaty dodatku mieszkaniowego na rzecz nowego zarządcy budynku. Jeżeli organ powziął informację, że nastąpiła zmiana zarządcy budynku, a organ nie jest w stanie we własnym zakresie ustalić osoby nowego zarządcy, np. na podstawie posiadanych rejestrów (baza PESEL, ewidencja gruntów, księgi wieczyste), wówczas organ winien wezwać wnioskodawcę do przedłożenia aktualnej informacji o nazwie i adresie zarządcy budynku albo innej osobie uprawnionej do pobierania należności za lokal mieszkalny. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 u.d.m. informacje te powinny zostać potwierdzone przez nowego zarządcę budynku albo inną osobę uprawnioną do pobierania należności za lokal mieszkalny.
Okoliczność śmierci zarządcy nie stanowi przy tym podstawy do wstrzymania wypłaty dodatku mieszkaniowego ani wygaśnięcia decyzji przyznającej ten dodatek, gdyż okoliczność ta nie została wymieniona w przepisach ustawy o dodatkach mieszkaniowych regulujących te kwestie. Nie stanowi ona także podstawy do wygaśnięcia decyzji przyznającej ten dodatek na podstawie art. 162 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2023 r. poz. 775), gdyż w niniejszym przypadku, nie została spełniona żadna z przesłanek wymienionych w tym przepisie. Do czasu upływu okresu, na jaki został przyznany dodatek mieszkaniowy nie można bowiem mówić o tym, że decyzja stała się bezprzedmiotowa. Nie mamy także do czynienia z sytuacją, w której decyzja została wydana z zastrzeżeniem dopełnienia przez stronę określonego warunku, a strona nie dopełniła tego warunku.
Strona ma przyznany dodatek mieszkaniowy od lutego do lipca, zarządcą budynku była osoba prywatna, w dniu 24.04.2023 organ otrzymał informację, że zarządca budynku zmarł, informację przekazał syn zarządcy oświadczając, że jest spadkobiercą, proszę o wskazówki.
Czy należy wygasić dodatek mieszkaniowy z uwagi na zgon zarządcy, czy wypłacać dalej do lipca?
Odpowiedź
W niniejszym przypadku, organ jest zobowiązany do dalszej wypłaty dodatku mieszkaniowego na rzecz nowego zarządcy budynku. Jeżeli organ powziął informację, że nastąpiła zmiana zarządcy budynku, a organ nie jest w stanie we własnym zakresie ustalić osoby nowego zarządcy, organ winien wezwać wnioskodawcę do przedłożenia aktualnej informacji o nazwie i adresie zarządcy budynku albo innej osobie uprawnionej do pobierania należności za lokal mieszkalny. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 u.d.m. informacje te powinny zostać potwierdzone przez nowego zarządcę budynku albo inną osobę uprawnioną do pobierania należności za lokal mieszkalny. Okoliczność śmierci zarządcy nie stanowi przy tym podstawy do wstrzymania wypłaty dodatku mieszkaniowego ani wygaśnięcia decyzji przyznającej ten dodatek.
Uzasadnienie
Czynność wypłaty dodatku mieszkaniowego jest czynnością o charakterze materialno-technicznym wykonywaną po wydaniu pozytywnej decyzji w przedmiocie przyznania dodatku mieszkaniowego (wyrok WSA we Wrocławiu z 28.09.2016 r., IV SA/Wr 271/15, LEX nr 2145725). Administrator, zarządca nie są stroną postępowania administracyjnego w przedmiocie dodatków mieszkaniowych, mimo że na ich konto jest wypłacany przyznany dodatek (zob. wyrok WSA w Warszawie z 23.03.2010 r., VIII SA/Wa 857/09, LEX nr 607088).
Wskazanie nazwy i adresu zarządcy budynku albo innej osoby uprawnionej do pobierania należności za lokal mieszkalny, zgodnie z art. 7 ust. 1c pkt 3 u.d.m. następuje we wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego. Jak wskazał ustawodawca w art. 7 ust. 10 u.d.m., zmiany danych zawartych we wniosku, a zatem także te dotyczące zarządcy budynku, które nastąpiły w okresie 6 miesięcy od dnia przyznania dodatku mieszkaniowego, nie mają wpływu na wysokość wypłacanego dodatku mieszkaniowego.
W niniejszym przypadku, organ jest zatem zobowiązany do dalszej wypłaty dodatku mieszkaniowego na rzecz nowego zarządcy budynku. Jeżeli organ powziął informację, że nastąpiła zmiana zarządcy budynku, a organ nie jest w stanie we własnym zakresie ustalić osoby nowego zarządcy, np. na podstawie posiadanych rejestrów (baza PESEL, ewidencja gruntów, księgi wieczyste), wówczas organ winien wezwać wnioskodawcę do przedłożenia aktualnej informacji o nazwie i adresie zarządcy budynku albo innej osobie uprawnionej do pobierania należności za lokal mieszkalny. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 u.d.m. informacje te powinny zostać potwierdzone przez nowego zarządcę budynku albo inną osobę uprawnioną do pobierania należności za lokal mieszkalny.
Okoliczność śmierci zarządcy nie stanowi przy tym podstawy do wstrzymania wypłaty dodatku mieszkaniowego ani wygaśnięcia decyzji przyznającej ten dodatek, gdyż okoliczność ta nie została wymieniona w przepisach ustawy o dodatkach mieszkaniowych regulujących te kwestie. Nie stanowi ona także podstawy do wygaśnięcia decyzji przyznającej ten dodatek na podstawie art. 162 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2023 r. poz. 775), gdyż w niniejszym przypadku, nie została spełniona żadna z przesłanek wymienionych w tym przepisie. Do czasu upływu okresu, na jaki został przyznany dodatek mieszkaniowy nie można bowiem mówić o tym, że decyzja stała się bezprzedmiotowa. Nie mamy także do czynienia z sytuacją, w której decyzja została wydana z zastrzeżeniem dopełnienia przez stronę określonego warunku, a strona nie dopełniła tego warunku.
-
- Stażysta
- Posty: 74
- Rejestracja: 12 lut 2021, 15:03
- Zajmuję się: DM, DE
- Kontakt:
Re: umowa użyczenia a śmierć użyczającego
Ok, czyli rozumiem, że umowa w dalszym ciągu jest obowiązująca. W moim przypadku spadkobierca jest już znany - córka zmarłej i posiada akt notarialny nabycia spadku. Na umowie widniała zmarła jako właściciel więc zostawiam tak jak jest, bo wszelkie obowiązki przechodzą automatycznie na spadkobiercę?
Oprócz umowa użyczenia a śmierć użyczającego - Dodatki mieszkaniowe przeczytaj również:
Program NDM+ Radix
Jaka jest kWh od 1 lipca .
przychodzi klient po dodatek mieszkaniowy w lipcu i jkie
wyrównanie renty
zmiany od lipca
Program Puma a nowe wytyczne
dokumenty
powierzchnia mniejsza od normatywnej
Prośba o pomoc
Nowy poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o dodatkach mieszkaniowych
Dodatek a nie zamieszkiwanie w lokalu
brak tytułu prawnego do lokalu
Prośba o pomoc
nowy wzór wniosku o dodatek mieszkaniowy
dla kogo wypłata DM od 1 lipca?
czy mogę przyznać dodatek?