Mając na uwadze powyższe wskazania należy zauważyć, iż przyjęte przez organ rozumienie art. 5 ust. 4a u.ś.r. doprowadza do nieakceptowalnej sytuacji, iż tylko dlatego, że wypłacono skarżącej w jednym miesiącu świadczenie rentowe przysługujące za okres ponad dwóch miesięcy, jej miesięcznie dochody kształtowały się na dwukrotnie wyższym poziomie niż w rzeczywistości. Celem szeregu przepisów zawartych w u.ś.r., zwłaszcza art. 5 u.ś.r. jest ustalenie dochodu osoby ubiegającej się pomoc państwa oraz jej rodziny wprawdzie w oparciu o dane z roku kalendarzowego poprzedzającego okres na jaki ustalane jest prawo, jednakże w sposób jak najbardziej odzwierciedlający aktualny poziom dochodu takiej osoby oraz członków jej rodziny. Zajęte przez organy administracji stanowisko prowadzi do zgoła odmiennego rezultatu. Co więcej godzi ono w konstytucyjną zasadę równości wobec prawa, określonej art. 32 ust. 1 Konstytucji RP. Z zasady równości wobec prawa wynika bowiem nakaz jednakowego traktowania podmiotów w obrębie jednej klasy (kategorii) oraz dopuszczalność różnicowania sytuacji tych podmiotów tylko z uwagi na racjonalne i istotne kryterium, wagę interesu, któremu zróżnicowanie ma służyć oraz pozostawanie kryterium zróżnicowania z wartościami konstytucyjnymi uzasadniającymi odmienne traktowanie podmiotów podobnych (por. wyrok TK z 7 lutego 2006 r., SK 45/04, OTK-A 2006/2/15). W ocenie sądu nie można doszukać się jakichkolwiek konstytucyjnych wartości oraz racjonalnego i istotnego kryterium, uzasadniających różnicowanie sytuacji osób uzyskujących dochód w stosunku miesięcznym w identycznej wysokości, tyle tylko, iż jednej z tych osób regularnie wypłacano świadczenie, a innej w sposób skumulowany w jednym miesiącu.
a reszta tu
https://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/E5E91B9765