Witam. Mam pytanie czy słychać cos w Waszych OPS w temacie podatku VAT? Chodzi mi głownie o faktury zakupu, czy bedą na nich dane (NIP, REGON) gminy i czy OPS będzie za nie płacił, czy Gmina a potem obciążała nas notą/fakturą?
Po wyroku TSUE z 29 września br. okazało się, że samorządowe jednostki budżetowe nie mogą być uznane za odrębnych podatników VAT. Ministerstwo Finansów zapowiedziało w związku z tym konieczność centralizacji rozliczeń w tym zakresie. Pierwotnie MF wskazało, że nie będzie kwestionować dotychczasowego sposobu rozliczania VAT aż do 30 czerwca 2016 r. Termin ten zostanie jednak wydłużony.
Według komunikatu MF - mając na uwadze liczne postulaty dotyczące terminu obowiązkowej „centralizacji" rozliczeń w samorządach w zakresie podatku VAT, w związku z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 29 września 2015 r. w sprawie C-276/14 Gmina Wrocław przeciwko Ministrowi Finansów, a także z uchwałą Naczelnego Sądu Administracyjnego z 26 października 2015 r. (sygn. akt I FPS 4/15), podnoszone przez przedstawicieli środowiska samorządowego - Minister Finansów przychylił się do zgłoszonych postulatów i postanowił przesunąć termin, o którym mowa w pkt II Komunikatu z 29 września 2015 r., tj. z połowy 2016 r. na 1 stycznia 2017 r.
Projekt aktu prawnego w tym zakresie zostanie w najbliższym czasie przekazany do konsultacji publicznych wraz z informacją o toczącym się procesie legislacyjnym i będzie dostępny w serwisie Rządowy Proces Legislacyjny (RPL) w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Rządowego Centrum Legislacji (RCL).