Ujęcie należności z tytułu dochodów związanych z realizacją zadań zleconych z zakresu administracji rządowej w części należącej JST w zakresie wykazywania w § 236
STANOWISKO RIO: Biorąc pod uwagę brzmienie przepisu § 6 ust. 5 załącznika nr 37 do rozporządzenia Ministra Finansów z 11 stycznia 2022 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. poz. 144 z późn.zm.), dane wykazywane w sprawozdaniu Rb-27ZZ w części B powinny być w takiej samej wysokości wykazane w sprawozdaniu Rb-27S. Pominięcie w sprawozdaniu Rb-27S jednostki realizującej zadanie dochodów wykonanych w § 236 czyni niemożliwym zachowanie tego przepisu. Z instrukcji sporządzania sprawozdania Rb-27ZZ nie wynika bowiem, aby zasada ta nie obowiązywała przy sporządzaniu sprawozdań jednostkowych. Biorąc pod uwagę powyższe, Izba podziela stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym OPS jest właściwą jednostką, która powinna ujmować dochody w § 236 w sprawozdaniu Rb-27S.
Pismo RIO w Białymstoku z 23 sierpnia 2023 r.,
znak RIO.II.025-35/23
w rb 27 s paragraf 236??? co wy na to??
-
- Praktykant
- Posty: 8
- Rejestracja: 21 kwie 2017, 11:14
- Zajmuję się: księgowość
- Kontakt:
-
- Podinspektor
- Posty: 1033
- Rejestracja: 19 paź 2020, 14:41
- Zajmuję się: Finanse
- Lokalizacja: kujawsko-pomorskie
- Kontakt:
Re: w rb 27 s paragraf 236??? co wy na to??
§ 6. sprawozdawczość budżetowa
1. W sprawozdaniach jednostkowych jednostek bezpośrednio realizujących zadania:
1)w kolumnie "Plan" wykazuje się kwoty wynikające z planu finansowego jednostki realizującej zadanie;
2)w kolumnie "Należności" wykazuje się salda początkowe (należności pozostałych do zapłaty zmniejszone o nadpłaty), powiększone o kwoty przypisów należności z tytułu dochodów budżetowych, których termin płatności przypada na dany rok budżetowy, po zmniejszeniu ich o kwoty odpisów, z uwzględnieniem § 3 ust. 6; jeżeli kwota nadpłat i odpisów przewyższa kwotę należności pozostałych do zapłaty i przypisów, to różnicę wykazuje się jako liczbę ujemną;
3)w kolumnie "Dochody wykonane ogółem" wykazuje się dochody wykonane na podstawie ewidencji analitycznej do konta rachunek bieżący jednostki budżetowej stanowiące wpłaty z tytułu dochodów dokonanych w kasie jednostki, w placówce pocztowej w rozumieniu ustawy - Prawo pocztowe, w biurze usług płatniczych, w instytucji płatniczej lub w instytucji pieniądza elektronicznego i zapłaconych kartą płatniczą oraz wpłaty przekazane do banków w ramach zastępczej obsługi kasowej;
4)w kolumnie "Dochody przekazane" wykazuje się dochody przekazane na rachunek bieżący jednostki samorządu terytorialnego; w sprawozdaniu za IV kwartały wykazuje się kwotę dochodów przekazanych, z uwzględnieniem dochodów przekazanych do dnia 5 stycznia roku następującego po roku budżetowym;
5)w odpowiednich kolumnach dotyczących salda końcowego wykazuje się należności pozostałe do zapłaty, w tym zaległości (należności pozostałe do zapłaty, których termin zapłaty minął) oraz nadpłaty (kwoty nadpłacone);
6)jednostka realizująca zadanie, podległa jednostce samorządu terytorialnego, nie wypełnia kolumny "Dochody potrącone na rzecz jednostek samorządu terytorialnego".
2. Jednostki samorządu terytorialnego, na podstawie sprawozdań jednostkowych, sporządzają sprawozdanie zbiorcze w szczegółowości sprawozdania jednostkowego, z tym że w kolumnie:
1)"Dochody potrącone na rzecz jednostek samorządu terytorialnego" wykazują dochody wykonane, należne jednostkom samorządu terytorialnego na podstawie odrębnych przepisów, tzn. nie stanowiące dochodów budżetu państwa;
2)"Dochody przekazane" wykazują kwotę dochodów przekazanych na rachunek bieżący
- subkonto dochodów dysponenta części budżetowej przekazującego dotację; w sprawozdaniu za IV kwartały wykazuje się kwotę dochodów przekazanych, z uwzględnieniem dochodów przekazanych do dnia 8 stycznia roku następującego po roku budżetowym.
3. Jednostki samorządu terytorialnego, na podstawie danych wykazanych w sprawozdaniach jednostkowych, w danych uzupełniających do sprawozdania Rb-27ZZ wykazują w poszczególnych rozdziałach kwoty należności, zaległości i nadpłat, odpowiednio w części należnej budżetowi państwa i w części należnej jednostkom samorządu terytorialnego, na mocy odrębnych przepisów.
4. Wykazywane w sprawozdaniu Rb-27ZZ w kolumnie "potrącone na rzecz jednostek samorządu terytorialnego" kwoty dochodów powinny być wykazywane w takiej samej wysokości w sprawozdaniu Rb-27S w kolumnie "Dochody wykonane (wpływy minus zwroty)" w paragrafie "Dochody jednostek samorządu terytorialnego związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami".
5. Wykazywane w sprawozdaniu Rb-27ZZ w części B danych uzupełniających należności, zaległości i nadpłaty z tytułu dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami powinny być w takiej samej wysokości wykazywane w sprawozdaniu Rb-27S.
skoro OPS nie wykazuje kolumny "potrącone na rzecz jst" to jak ma to być spójne z jego Rb27S, dla mnie jasnym jest że gmina (urząd) wykazuje te dane w swoim Rb27S na podstawie Rb27ZZ OPS-u
1. W sprawozdaniach jednostkowych jednostek bezpośrednio realizujących zadania:
1)w kolumnie "Plan" wykazuje się kwoty wynikające z planu finansowego jednostki realizującej zadanie;
2)w kolumnie "Należności" wykazuje się salda początkowe (należności pozostałych do zapłaty zmniejszone o nadpłaty), powiększone o kwoty przypisów należności z tytułu dochodów budżetowych, których termin płatności przypada na dany rok budżetowy, po zmniejszeniu ich o kwoty odpisów, z uwzględnieniem § 3 ust. 6; jeżeli kwota nadpłat i odpisów przewyższa kwotę należności pozostałych do zapłaty i przypisów, to różnicę wykazuje się jako liczbę ujemną;
3)w kolumnie "Dochody wykonane ogółem" wykazuje się dochody wykonane na podstawie ewidencji analitycznej do konta rachunek bieżący jednostki budżetowej stanowiące wpłaty z tytułu dochodów dokonanych w kasie jednostki, w placówce pocztowej w rozumieniu ustawy - Prawo pocztowe, w biurze usług płatniczych, w instytucji płatniczej lub w instytucji pieniądza elektronicznego i zapłaconych kartą płatniczą oraz wpłaty przekazane do banków w ramach zastępczej obsługi kasowej;
4)w kolumnie "Dochody przekazane" wykazuje się dochody przekazane na rachunek bieżący jednostki samorządu terytorialnego; w sprawozdaniu za IV kwartały wykazuje się kwotę dochodów przekazanych, z uwzględnieniem dochodów przekazanych do dnia 5 stycznia roku następującego po roku budżetowym;
5)w odpowiednich kolumnach dotyczących salda końcowego wykazuje się należności pozostałe do zapłaty, w tym zaległości (należności pozostałe do zapłaty, których termin zapłaty minął) oraz nadpłaty (kwoty nadpłacone);
6)jednostka realizująca zadanie, podległa jednostce samorządu terytorialnego, nie wypełnia kolumny "Dochody potrącone na rzecz jednostek samorządu terytorialnego".
2. Jednostki samorządu terytorialnego, na podstawie sprawozdań jednostkowych, sporządzają sprawozdanie zbiorcze w szczegółowości sprawozdania jednostkowego, z tym że w kolumnie:
1)"Dochody potrącone na rzecz jednostek samorządu terytorialnego" wykazują dochody wykonane, należne jednostkom samorządu terytorialnego na podstawie odrębnych przepisów, tzn. nie stanowiące dochodów budżetu państwa;
2)"Dochody przekazane" wykazują kwotę dochodów przekazanych na rachunek bieżący
- subkonto dochodów dysponenta części budżetowej przekazującego dotację; w sprawozdaniu za IV kwartały wykazuje się kwotę dochodów przekazanych, z uwzględnieniem dochodów przekazanych do dnia 8 stycznia roku następującego po roku budżetowym.
3. Jednostki samorządu terytorialnego, na podstawie danych wykazanych w sprawozdaniach jednostkowych, w danych uzupełniających do sprawozdania Rb-27ZZ wykazują w poszczególnych rozdziałach kwoty należności, zaległości i nadpłat, odpowiednio w części należnej budżetowi państwa i w części należnej jednostkom samorządu terytorialnego, na mocy odrębnych przepisów.
4. Wykazywane w sprawozdaniu Rb-27ZZ w kolumnie "potrącone na rzecz jednostek samorządu terytorialnego" kwoty dochodów powinny być wykazywane w takiej samej wysokości w sprawozdaniu Rb-27S w kolumnie "Dochody wykonane (wpływy minus zwroty)" w paragrafie "Dochody jednostek samorządu terytorialnego związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami".
5. Wykazywane w sprawozdaniu Rb-27ZZ w części B danych uzupełniających należności, zaległości i nadpłaty z tytułu dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami powinny być w takiej samej wysokości wykazywane w sprawozdaniu Rb-27S.
skoro OPS nie wykazuje kolumny "potrącone na rzecz jst" to jak ma to być spójne z jego Rb27S, dla mnie jasnym jest że gmina (urząd) wykazuje te dane w swoim Rb27S na podstawie Rb27ZZ OPS-u
Oprócz w rb 27 s paragraf 236??? co wy na to?? - Księgowość przeczytaj również:
co z decyzją
Czyste powietrze
Nienależnie pobrane świadczenia
smup - ops
Opłata zastępcza DPS - wpływ zwrotu
RB-27s/27 ZZ-kto ma rację
pomocy księgowe
sprawozdanie RB N
nienależnie pobrane świadczenia/ zwroty świadczeń
wizyta studyjna - czy ktoś rozliczał
jaki rozdział
Fundusz Pomocy składka zdrowotna
Fundusz Pomocy składka zdrowotna
Fundusz Pomocy nienależnie pobrane świadczenia
szkolenie bhp dla praktykanta - klasyfikacja
jak robicie