wydzielanie ze struktur OPS-ów
Re: wydzielanie ze struktur OPS-ów
no tak, najgorzej jak w wydziale polityki społecznej urzędu wojewódzkiego, pracownicy sami nie wiedza jeszcze czy śdsy powinne zostać wyodrębnioną jednostką czy odrebną dxziałająca w ramach struktur ops/pcpr, wprowadza tozamieszanie bo inaczej będzie wyglądał np regulamin organizacyjny w obu przypadkach, a statut wymagany rozporządzeniem to nie wiem czy jest sens opracowywać jeżeli pozostaniemy na takich zasadach jak do tej pory - nikt nic nie wie, zdania są podzielone, organy jst przecież nie chca dodatkowej pracy jaka jest odrębny twór ŚDS, tak jak jest do tej pory wg nich to jest dobrze
Re: wydzielanie ze struktur OPS-ów
Widzę, że moja odpowiedź wczoraj nie przeszła(cenzura?), więc spróbuję jeszcze raz. Z Twojego postu, Aniu II, to właśnie odczytałem - może się mylę -, że posiadanie przez Ciebie takiej samodzielności wynikać może z tego faktu, czyli prowadzenia ŚDS jako jednostki gospodarczej np. w spółce z gminą. Większość z nas to kierownicy merytoryczni, podlegli dyrektorom ops i ich księgowym. Stąd właśnie moja cicha zazdrość takiej niezależności, choć okupionej pewnie wieloma problemami. Nigdy jednak sam nie umiałem i nadal nie umiem być spolegliwym, podległym kierownikiem, za co czasami płacę odbiorem niezłych cięgów.
Może wyjście ze spod kurateli ops nie jest złym pomysłem? Coś się zmienia, może zbyt gwałtownie, ale za to nie jesteśmy narażeni na marazm i zastój - również intelektualny. Obyśmy wszyscy (każdy ŚDS) wyszli z tego obecnego, lekkiego chaosu obronną ręką . Pozdrawiam
Może wyjście ze spod kurateli ops nie jest złym pomysłem? Coś się zmienia, może zbyt gwałtownie, ale za to nie jesteśmy narażeni na marazm i zastój - również intelektualny. Obyśmy wszyscy (każdy ŚDS) wyszli z tego obecnego, lekkiego chaosu obronną ręką . Pozdrawiam
Re: wydzielanie ze struktur OPS-ów
Widzę, że moja odpowiedź wczoraj nie przeszła(cenzura?), więc spróbuję jeszcze raz. Z Twojego postu, Aniu II, to właśnie odczytałem - może się mylę -, że posiadanie przez Ciebie takiej samodzielności wynikać może z tego faktu, czyli prowadzenia ŚDS jako jednostki gospodarczej np. w spółce z gminą. Większość z nas to kierownicy merytoryczni, podlegli dyrektorom ops i ich księgowym. Stąd właśnie moja cicha zazdrość takiej niezależności, choć okupionej pewnie wieloma problemami. Nigdy jednak sam nie umiałem i nadal nie umiem być spolegliwym, podległym kierownikiem, za co czasami płacę odbiorem niezłych cięgów.
Może wyjście ze spod kurateli ops nie jest złym pomysłem? Coś się zmienia, może zbyt gwałtownie, ale za to nie jesteśmy narażeni na marazm i zastój - również intelektualny. Obyśmy wszyscy (każdy ŚDS) wyszli z tego obecnego, lekkiego chaosu obronną ręką . Pozdrawiam
Może wyjście ze spod kurateli ops nie jest złym pomysłem? Coś się zmienia, może zbyt gwałtownie, ale za to nie jesteśmy narażeni na marazm i zastój - również intelektualny. Obyśmy wszyscy (każdy ŚDS) wyszli z tego obecnego, lekkiego chaosu obronną ręką . Pozdrawiam
Re: wydzielanie ze struktur OPS-ów
W ŚDS w Choszcznie (woj. zachodniopomorskie) 28.03.2011 odbyło się spotkanie kierowników ŚDS z całego woj. z władzami Wydziału Spraw Społecznych UW - Oddziału Pomocy Społecznej.
Urzędnicy przedstawili aktualny stan interpretacji rozp. z dn.9.12.2010 łącznie z własnym poglądem na całość dokumentu.
Jedno jest pewne : ŚDS-y podległe ops-om muszą się wyodrębnić z ich struktur ( w zachodniopomorskim ten proces już powoli się rozpoczął). Co innego ŚDS-y będące w strukturach organizacji pozarządowych - tu pewnie zmieni się jedynie kontroler i pośrednik finansowy. Będzie nim gmina.
1. Dokumentacja - w zachodniopomorskim wszyscy kierownicy powinni być gotowi z wprowadzeniem dokumentacji zbiorczej i indywidualnej do końca października 2011. Ważne - nie wprowadza się jednolitych wzorów poszczególnych dokumentów!
Uszanowany został specyficzny charakter każdej placówki. Dokumentacja ma być prowadzona zgodnie z wymogami rozp. i jest to - póki co - jedyne kryterium tego działania.
2. Przygotowanie się do wyłączenia ze struktur ops.
Tu jest bardziej skomplikowana sytuacja, ponieważ większość samorządów dotąd nie miała zbyt wielu praktyk prawnych w tym zakresie, a większość z nas, kierowników, będących dotąd kierownikami merytorycznymi ŚDS, jako działu ops nie musiała przygotowywać projektów dokumentów prawnych dla samorządu. Poza tym standaryzacja określona w rozp..
a) kierownicy muszą dokładnie przeanalizować wszystkie składniki wymogów standaryzacyjnych. W moim przypadku problemem jest lokal, w którym nie ma możliwości zniesienia barier architektonicznych,
b) niestety, ale to na nas i prawników ops spada obowiązek przygotowania projektów uchwał zmieniających poprzedni stan prawny i wprowadzających ŚDS w np. strukturę gminy, np. jako jednostkę budżetową gminy, projektów statutów i regulaminów zgodnych z rozp. oraz innych niezbędnych w tym zakresie; w moim przypadku wzorować się będę na przykładzie istniejącego juz na naszym terenie ŚDS-u jako jedn. budż. gminy.
Ważne - bez paniki i pośpiechu! Nie jest jakaś bardzo skomplikowana łamigłówka. Będzie za to pracochłonna i patrząc na to z tego punktu widzenia, to czas będzie płynął szybko.
Pamiętajmy, że akceptuje nasze poczynania w o j e w o d a!
Samorząd lokalny realizuje zadanie zlecone (pieniądze od wojewody), które będą dotowane w takiej samej wysokości, jak dotąd ( algorytm kwoty na uczestnika z aktualna decyzją)
c) kadra - instruktorzy, opiekunowie, inna kadra podstawowa przechodzi po wyłączeniu z automatu. Kierownicy - różnie. Od działania i uprawnień samorządu lokalnego zależeć będzie los kierownika - albo z automatu, albo na drodze konkursu. Myślę jednak, że tam, gdzie samorządy myślą logicznie, dobrego kierownika też pchną z automatu.
d) księgowość, kadry - dla większości z nas novum, jeśli chodzi o pełen zakres odpowiedzialności. Albo zlecenia w tym zakresie dla gminy, albo starej firmy, albo niezależnych instytucji. To już każdy kierownik musi samodzielnie przeliczyć i uzgodnić z gminą.
Można by tak jeszcze ciągnąć ten elaborat, lecz nie ma takiej potrzeby. Faktem jest to, że w zachodniopomorskim jest fachowa ekipa - zarówno po stronie UW jak i ŚDS-ów. Myślę, że jest tak też w pozostałych województwach. Bez nerwówki - systematycznie, krok po kroku - jak w terapii - trzeba robić swoje i rozmawiać, negocjować, pytać się. Tworzyć grupy współpracy najbliższych sobie ŚDS-ów i damy radę! A mamy inne wyjście? Jestem gotów na odpowiedzi w razie jakichkolwiek pytań. Sam będę pytał, bo tez jestem na początku tej drogi. Mam szczęście, bo mam wsparcie bardzo dobrych i doświadczonych fachowców. Może dlatego ten strach i ta niepewność, która była na początku roku, mocno zelżały.
Pierwsze kontrole UW dotyczące wypełniania wymogów rozp. zaczną się prawdopodobnie od listopada 2011. Mamy zapewnienie, że w tej dosyć trudnej sytuacji dot. interpretacji rozp., nikt nikogo nie będzie ścigał i stawiał pod ścianą, ale powoli trzeba się do wymagań rozp. dostosowywać. Na listopad UW szykuje konferencję z udziałem przedst. MPiPS. Pozdrawiam, Bohdan Statkiewicz, Koszalin
Urzędnicy przedstawili aktualny stan interpretacji rozp. z dn.9.12.2010 łącznie z własnym poglądem na całość dokumentu.
Jedno jest pewne : ŚDS-y podległe ops-om muszą się wyodrębnić z ich struktur ( w zachodniopomorskim ten proces już powoli się rozpoczął). Co innego ŚDS-y będące w strukturach organizacji pozarządowych - tu pewnie zmieni się jedynie kontroler i pośrednik finansowy. Będzie nim gmina.
1. Dokumentacja - w zachodniopomorskim wszyscy kierownicy powinni być gotowi z wprowadzeniem dokumentacji zbiorczej i indywidualnej do końca października 2011. Ważne - nie wprowadza się jednolitych wzorów poszczególnych dokumentów!
Uszanowany został specyficzny charakter każdej placówki. Dokumentacja ma być prowadzona zgodnie z wymogami rozp. i jest to - póki co - jedyne kryterium tego działania.
2. Przygotowanie się do wyłączenia ze struktur ops.
Tu jest bardziej skomplikowana sytuacja, ponieważ większość samorządów dotąd nie miała zbyt wielu praktyk prawnych w tym zakresie, a większość z nas, kierowników, będących dotąd kierownikami merytorycznymi ŚDS, jako działu ops nie musiała przygotowywać projektów dokumentów prawnych dla samorządu. Poza tym standaryzacja określona w rozp..
a) kierownicy muszą dokładnie przeanalizować wszystkie składniki wymogów standaryzacyjnych. W moim przypadku problemem jest lokal, w którym nie ma możliwości zniesienia barier architektonicznych,
b) niestety, ale to na nas i prawników ops spada obowiązek przygotowania projektów uchwał zmieniających poprzedni stan prawny i wprowadzających ŚDS w np. strukturę gminy, np. jako jednostkę budżetową gminy, projektów statutów i regulaminów zgodnych z rozp. oraz innych niezbędnych w tym zakresie; w moim przypadku wzorować się będę na przykładzie istniejącego juz na naszym terenie ŚDS-u jako jedn. budż. gminy.
Ważne - bez paniki i pośpiechu! Nie jest jakaś bardzo skomplikowana łamigłówka. Będzie za to pracochłonna i patrząc na to z tego punktu widzenia, to czas będzie płynął szybko.
Pamiętajmy, że akceptuje nasze poczynania w o j e w o d a!
Samorząd lokalny realizuje zadanie zlecone (pieniądze od wojewody), które będą dotowane w takiej samej wysokości, jak dotąd ( algorytm kwoty na uczestnika z aktualna decyzją)
c) kadra - instruktorzy, opiekunowie, inna kadra podstawowa przechodzi po wyłączeniu z automatu. Kierownicy - różnie. Od działania i uprawnień samorządu lokalnego zależeć będzie los kierownika - albo z automatu, albo na drodze konkursu. Myślę jednak, że tam, gdzie samorządy myślą logicznie, dobrego kierownika też pchną z automatu.
d) księgowość, kadry - dla większości z nas novum, jeśli chodzi o pełen zakres odpowiedzialności. Albo zlecenia w tym zakresie dla gminy, albo starej firmy, albo niezależnych instytucji. To już każdy kierownik musi samodzielnie przeliczyć i uzgodnić z gminą.
Można by tak jeszcze ciągnąć ten elaborat, lecz nie ma takiej potrzeby. Faktem jest to, że w zachodniopomorskim jest fachowa ekipa - zarówno po stronie UW jak i ŚDS-ów. Myślę, że jest tak też w pozostałych województwach. Bez nerwówki - systematycznie, krok po kroku - jak w terapii - trzeba robić swoje i rozmawiać, negocjować, pytać się. Tworzyć grupy współpracy najbliższych sobie ŚDS-ów i damy radę! A mamy inne wyjście? Jestem gotów na odpowiedzi w razie jakichkolwiek pytań. Sam będę pytał, bo tez jestem na początku tej drogi. Mam szczęście, bo mam wsparcie bardzo dobrych i doświadczonych fachowców. Może dlatego ten strach i ta niepewność, która była na początku roku, mocno zelżały.
Pierwsze kontrole UW dotyczące wypełniania wymogów rozp. zaczną się prawdopodobnie od listopada 2011. Mamy zapewnienie, że w tej dosyć trudnej sytuacji dot. interpretacji rozp., nikt nikogo nie będzie ścigał i stawiał pod ścianą, ale powoli trzeba się do wymagań rozp. dostosowywać. Na listopad UW szykuje konferencję z udziałem przedst. MPiPS. Pozdrawiam, Bohdan Statkiewicz, Koszalin
Re: wydzielanie ze struktur OPS-ów
Z okazji zbliżających się Świąt Wielkanocnych wszystkim kierownikom i pracownikom ŚDS - ów życzę radosnych i rodzinnych biesiad oraz pięknej pogody - nie tylko w Święta.
Re: wydzielanie ze struktur OPS-ów
u nas od początku były jednostkami organizacyjnymi z dyrektorami podległymi burmistrzom, wójtom, teraz nie ma z tym problemu
- alanka
- Referent
- Posty: 480
- Rejestracja: 07 mar 2007, 16:04
- Zajmuję się:
- Lokalizacja: Polska
- Kontakt:
Re: wydzielanie ze struktur OPS-ów
Odswieżam temat bo koniec 2011 juz blisko a cały dolnysląsk został wytyczne co do wydzielenia z OPS-ów.
Czy ktoś juz to robił?
Co przygotowac?
Powołanie, statut, NIP,REGON, konta....?
Co z kierownikiem? Powołanie? Mianowanie? Umowa o prace?
A reszta pracowników? Czy wyodrebnienie oznacza likwidacje stanowisk w OPS? Czy odprawy wypłacać?
Czy akta osobowe przenieść? Porozumienie miedzy zakładami?
Czy ktoś juz to robił?
Co przygotowac?
Powołanie, statut, NIP,REGON, konta....?
Co z kierownikiem? Powołanie? Mianowanie? Umowa o prace?
A reszta pracowników? Czy wyodrebnienie oznacza likwidacje stanowisk w OPS? Czy odprawy wypłacać?
Czy akta osobowe przenieść? Porozumienie miedzy zakładami?
Denerwować się, to znaczy mścić się na własnym zdrowiu za głupotę innych. E. Hemingway
Re: wydzielanie ze struktur OPS-ów
uchwałą rady utworzenie nowej jednostki organizacyjnej miasta/gminy, a do tego zmiana statutu też uchwałą rady
NIP, REGON myślę, że bez zmian, konto to już własne ŚDS, kierownika - wójt/burmistrz, z pracownikami to chyba nic nie potrzeba robić bo mieli umowy z kierownikiem śds i nadal tam pozostaną,
NIP, REGON myślę, że bez zmian, konto to już własne ŚDS, kierownika - wójt/burmistrz, z pracownikami to chyba nic nie potrzeba robić bo mieli umowy z kierownikiem śds i nadal tam pozostaną,
Re: wydzielanie ze struktur OPS-ów
Alanka - jestem właśnie na etapie \"odcinania pępowiny od MOPS\" . Przygotowałam statut, który \"idzie\" na sesję w pąździerniku. Po uchwale wystąpię o NIP, Regon, założę rachunek dla ŚDS i funduszu socjalnego, przygotuję nowe pieczątki, regulamin organizacyjny, procedury kontroli zarządczej itd. Pracownicy (jak przejdzie na sesji) zostaną przeniesieni do \"innego\" pracodawcy z MOPS - na podstawie art. 23 kodeksu pracy (tj. bez odpraw, bez utraty jakichkolwiek przywilejów), z przeniesieniem akt.
Co do kierownika to jest to decyzja Rady - może być konkurs a może być przeniesienie tak jak w przypadku pracowników - ponieważ nie jest to tworzenie jednostki od podstaw a wyodrębnienie.
Co do kierownika to jest to decyzja Rady - może być konkurs a może być przeniesienie tak jak w przypadku pracowników - ponieważ nie jest to tworzenie jednostki od podstaw a wyodrębnienie.
Re: wydzielanie ze struktur OPS-ów
Jeżeli konkurs na kierownika, to co z kierownikiem dotychczasowym? Umowy mamy na czas nieokreślony, a art.23 nie dzieli na pracowników i kierowników
Oprócz wydzielanie ze struktur OPS-ów - Ośrodki Wsparcia przeczytaj również:
problem z odpłatnością
programy unijne
program rządowy - posiłki
czasopisma
ddps
kontrakty
zakres obowiązków pracownika socjalnego w śds
Zachowania agresywne uczestników
PRACOWNIK SOCJALNY ŚDS
kontrakty
par. 7 ust. 9 rozporządzenia
porozumienia i uchwały
posiłki w śds
kierowanie do SDS
klubowicz a wolontariat w śds
odpłatność za śds