Ola II pisze:Bez znaczenia pozostaje fakt, iż środki wpłynęły do organu właściwego wierzyciela przed 18 września 2015 r. lub, że np. komornik wyegzekwował te środki przed tą datą. Decydujące jest to, że organ właściwy wierzyciela nie dokonał rozliczenia otrzymanych środków przed 18 września 2015 r. według „starych" przepisów, tj. nie przekazał do tego dnia na właściwe konto urzędu wojewódzkiego tej części środków, która stanowi dochód budżetu państwa. W związku z tym, należności, których rozliczenia nie zakończono przed 18 września 2015 r. w sposób wynikający z poprzedniego zdania podlegają od ww. dnia rozliczeniu na podstawie nowych przepisów.
Z tekstu tego wynika, że autor nie ogarnia zagadnienia. Nie wie, że w przypadku FA występują dwie kategorie należności:
1. Należności budżetowe OWW przypadające od dłużnika alimentacyjnego rozliczane w OPS na koncie 221
2. Należności o których mowa w Art.60 pkt.9 ustawy o finansach publicznych:
Środkami publicznymi stanowiącymi niepodatkowe należności budżetowe o charakterze publiczno-prawnym są w szczególności następujące dochody budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego:
8) pobrane przez jednostkę samorządu terytorialnego dochody związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami i nieodprowadzone na rachunek dochodów budżetu państwa.
------------------------
Należności te rozliczane są na koncie 224 ksiąg rachunkowychi budżetu JST
======================
Rozliczanie należności polega na odpowiednim zaliczaniu otrzymywanych wpłat na należności główne i odsetki.
OPS otrzymując wpłatę od dłużnika czy też od komornika zalicza ją (konto 221) w dacie wyciągu bankowego na należności główne i odsetki wg sposobu wynikającego z obowiązującego w tym dniu prawa. Następnie w tej samej dacie następuje podział kwoty wpłaty zaliczonej na należności główne z którego wynika kwota stanowiąca dochód BP.
Określone w wyniku rozliczania kwoty : odsetek i część zapłaty należności głównych przypadająca BP stanowią pobrane przez JST i nieodprowadzone na rachunek budżetu państwa dochody ZZ o których mowa w art. 60 pkt.5 ustawy o finansach publicznych czyli należności BP które rozliczane będą na koncie 224 ksiąg rachunkowości budżetu.
Środki pobrane na rzecz BP jednostka przekazuje na rachunek budżetu JST co zostaje ujęte w księgach budżetu zapisem 133/224. Przekazanie środków do BP ujmowane jest zapisem rozliczającym 224/133 w dacie wyciągu bankowego.
To data pobrania przez JST środków ZZ jest datą kiedy powstaje należność (wtedy zostaje określona kwota należności) o której mowa w art. 60 pkt. 5. Obowiązek przekazania pobranych dochodów ZZ w części przypadającej BP na rachunek BP wynika z art. 255 ustawy o finansach publicznych.
Art. 255.
1. Zarząd jednostki samorządu terytorialnego przekazuje pobrane dochody budżetowe związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostce samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami, pomniejszone o określone w odrębnych ustawach dochody budżetowe przysługujące jednostce samorządu terytorialnego z tytułu wykonywania tych zadań, na rachunek bieżący dochodów dysponenta części budżetowej przekazującego do-ację celową, według stanu środków określonego na:
1) 10 dzień miesiąca – w terminie do 15 dnia danego miesiąca;
2) 20 dzień miesiąca – w terminie do 25 dnia danego miesiąca.