Napisano: 25 lut 2016, 14:31
Ponizej fragment Rozstrzygnięcia Nadzorczego Wojewody w sprawie wyznaczenia ops do realizacji zadań z wspierania rodziny i pieczy. Tu mamy z 500 plus taką samą sytuację, więc przestańmy ludzi wprowadzać w błąd bo te wasze uchwały rady o wyznaczaniu opsu każdy sąd zakwestionuje. I nie ma racji Hera. Ops nie dą takimi zwykłymi jednostkami gminy i nie postępuje się z nimi tak jak z innymi jednostkami.
Cyt"...wskazać należy przy tym, że status prawny ośrodków pomocy społecznej jest zgoła inny niż wszystkich innych
gminnych jednostek organizacyjnych gminy. Zgodnie z art. 110 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy
społecznej ( j.t. Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 ze zm. ) zadania pomocy społecznej w gminie wykonują
jednostki organizacyjne - ośrodki pomocy społecznej. Z przytoczonego przepisu wynika zatem, że ośrodki pomocy
społecznej nie są takimi gminnymi jednostkami organizacyjnymi jak wszystkie pozostałe gminne jednostki
organizacyjne, którym rada gminy w dowolny sposób może ustalać przedmiotowy zakres ich działania. Z uwagi na
ustawowo uregulowany zakres zadań ośrodków pomocy społecznej poszerzenie katalogu tych zadań powinno
znaleźć wyraz wprost w ustawie regulującej wykonywanie określonego rodzaju zadań. Przykładami takich
przepisów aktualnie obowiązujących jest między innymi art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie
pieczy zastępczej. Jednakże jak na wstępie wskazano organizowanie pracy z rodziną gmina może również zlecić
innemu podmiotowi na podstawie art. 190 ustawy (art. 10 ust. 1 ustawy). Dlatego też w ocenie organu nadzoru
powierzenie ośrodkowi pomocy społecznej realizacji zadań związanych z organizowaniem pracy z rodziną winno
nastąpić wyłącznie w drodze zmiany statutu OPS. Wniosek taki wynika także z zapisów ustawy z dnia 27 sierpnia
2009 r. o finansach publicznych ( Dz. U. z 2009r., Nr 157, poz. 1240 ze zm.) określającej zasady działania
jednostek organizacyjnych gminy - jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych. Zgodnie
z art. 11 ust. 2 w/w ustawy jednostka budżetowa działa na podstawie statutu określającego w szczególności jej
nazwę, siedzibę i przedmiot działalności. Także tworząc samorządowy zakład budżetowy organ stanowiący
(zgodnie z art. 16 ust. 2 pkt 2 ustawy o finansach publicznych) określa przedmiot działalności zakładu. Powierzenie
wykonywania dodatkowych zadań jednostce organizacyjnej, w tym ośrodkowi pomocy społecznej wymaga więc
wprowadzenia przez organ stanowiący zmian w uchwałach konstytuujących działalność tej jednostki.
Stanowisko organu nadzoru podzielił Wojewódzki Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 14 czerwca 2012 r.,
sygn. II SA/Go 311/12, w którego uzasadnieniu wskazał, iż „Zauważyć należy, iż ustawodawca zgodnie z art. 10
w zw. z art. 190 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, pozostawił radzie gminy wybór co do
pomiotu, który realizować ma zadanie pracy z rodziną. Jeżeli podmiotem realizującym w/w zadanie ma być
ośrodek pomocy społecznej, tak jak ma to miejsce w rozpoznawanej sprawie, wówczas przyjąć należy, iż rada
gminy nie powinna podejmować odrębnej uchwały, ale wpisać ośrodkowi nowe zadanie dokonując zmiany
zapisów wcześniej uchwalonego statutu ośrodka pomocy społecznej"
A upoważnienie oczywiście od wójta lub burmistrza.