Napisano: 06 lut 2018, 11:29
Natomiast treść art. 99 u.p.s. wyklucza możliwość łączenia zasiłku stałego z pobieraniem emerytury i renty stanowiąc, że osobie, której przyznano emeryturę lub rentę za okres, za który wypłacono zasiłek stały lub zasiłek okresowy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych oraz inne organy rentowe, które przyznały emeryturę lub rentę, wypłacają to świadczenie pomniejszone o kwotę odpowiadającą wysokości wypłaconych za ten okres zasiłków i przekazują te kwoty na rachunek bankowy właściwego ośrodka pomocy społecznej. Ustawodawca zastrzega przy tym w art. 99 ust. 3 u.p.s., że kwota pomniejszenia, o jakim mowa w tym przepisie, nie może być wyższa niż przyznana za ten okres kwota emerytury lub renty. Powyższy zakaz przeciwdziała zbiegowi uprawnień z tytułu pomocy społecznej (zasiłku stałego) i z tytułu ubezpieczenia społecznego. Bowiem w świetle zasady pomocniczości, świadczenia z pomocy społecznej nie powinny wyprzedzać świadczeń z ubezpieczenia społecznego. Mimo że art. 99 nie stanowi wprost o zakazie łączenia określonych zasiłków z pomocy społecznej z rentą i emeryturą, to nie można uznać, że jednoczesne pobieranie tych świadczeń jest dopuszczalne, skoro ustawodawca nakazuje zwrot zasiłków w przypadku równoległej wypłaty emerytury (lub renty). Podobne stanowisko zajął WSA w Poznaniu w wyroku z dnia 10.12.2015 r. IV SA /Po 573/15. wskazując w jego treści, że ustawodawca w zasadzie wykluczył możliwość łączenia renty lub emerytury (również w przypadku gdy emerytura czy renta są bardzo niskie) z zasiłkiem stałym i okresowym z pomocy społecznej (nie oznacza to, że dana osoba nie może otrzymać innego zasiłku np. celowego).
Jak z powyższego wynika, organ, po otrzymaniu informacji z ZUS o przyznaniu uprawnionemu do pobierania zasiłku stałego emerytury lub renty, winien na podstawie art. 106 ust. 5 u.p.s. orzec o uchyleniu decyzji o przyznaniu zasiłku stałego.
Przy czym postępowanie w sprawie uchylenia lub zmiany decyzji na podstawie tego artykułu jest postępowaniem w nowej sprawie. Nie jest to zatem kontynuowanie, wracanie czy rozpatrywanie na nowo sprawy administracyjnej rozstrzygniętej już ostateczną decyzją przyznającą określone uprawnienia do świadczeń z pomocy społecznej. Jest to całkiem nowa sprawa administracyjna, której zakres wyznacza treść art. 106 ust. 5 u.p.s. stosownie do treści którego decyzję administracyjną zmienia się lub uchyla na niekorzyść strony bez jej zgody w przypadku zmiany przepisów prawa, zmiany sytuacji dochodowej lub osobistej strony, pobrania nienależnego świadczenia, a także można zmienić lub uchylić decyzję, jeżeli wystąpiły przesłanki, o których mowa w art. 11, 12 i 107 ust. 5 u.p.s. Zmiana decyzji administracyjnej na korzyść strony nie wymaga jej zgody. W prowadzonym postępowaniu wyjaśniającym najpierw powinno być badane, czy została spełniona któraś z przesłanek wskazanych w tym przepisie, a następnie, jaki wpływ mają dokonane ustalenia na ostateczną decyzję przyznającą świadczenia z zakresu pomocy społecznej, tj. czy należy ją uchylić w całości, czy tylko zmienić.
W przedmiocie zmiany bądź uchylenia decyzji postępowanie administracyjne wszczynane jest z urzędu, na zasadach określonych w art. 61 ustawy z 14.06.1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego - dalej k.p.a. Zatem zastosowanie tu będzie miał art. 61 § 4 k.p.a. nakazujący zawiadomić strony o wszczęciu postępowania administracyjnego. Nakaz poinformowania strony o wszczęciu postępowania administracyjnego wynika także z zasady zawartej w art. 10 k.p.a. - zapewnienia stronie czynnego udziału w postępowaniu. Strona powinna mieć zapewnioną możliwość zapoznania i ustosunkowania się do zgromadzonego materiału dowodowego również w tym postępowaniu.
Pozdrawiam , Monika