zmiany

Wybrane tematy:
Deputat węglowy zaświadczenie o dochodach Emerytura w marcu Potrącenie nadpłaty świadczenia uzupełniającego proszę sprawdzcie Śmierć zarządcy co dalej?
kochamswiadczenia
Referent
Posty: 297
Rejestracja: 23 mar 2022, 14:55
Zajmuję się: sr/fa/sw
Kontakt:

Re: zmiany

Post autor: kochamswiadczenia »

I dziękuję bardzo. Tak jak myślałam :)
kochamswiadczenia
Referent
Posty: 297
Rejestracja: 23 mar 2022, 14:55
Zajmuję się: sr/fa/sw
Kontakt:

Re: zmiany

Post autor: kochamswiadczenia »

Tak informacyjnie piszę.

Myślałam, że moje rozwiązanie będzie dobre, niestety.


Pytanie dotyczące dodatku mieszkaniowego.

Pani X ma przyznany dodatek mieszkaniowy do 31.01.2024 r. W momencie przyznania decyzją dodatku, mieszkanie wynajmowała od Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej (zarządca). Dodatek mieszkaniowy był przekazywany ww. zarządcy. Pani X poinformowała organ, że wykupiła to mieszkanie w październiku 2023 r. od gminy.

1. Czy i ewentualnie jakie działania organ powinien podjąć?

2. Czy dodatek mieszkaniowy nadal wypłacać ww. zarządcy w dotychczasowej wysokości, czy też stronie – właścicielce na jej konto?

3. Czy i jakie zmiany dokonać w decyzji przyznającej dodatek mieszkaniowy?
ODPOWIEDŹ

W niniejszej sytuacji, okoliczność zakupu mieszkania od gminy w październiku 2023 r., skutkuje zmianą zarządcy budynku (ZGKiM) na osobę uprawnioną do pobierania należności za lokal mieszkalny (właścicielkę mieszkania) oraz powoduje konieczność wygaszenia decyzji o przyznaniu dodatku mieszkaniowego na to mieszkanie na okres do 31.01.2024 r. Konsekwencją wygaszenia ww. decyzji jest zaprzestanie wypłaty dodatku mieszkaniowego zarządcy ZGKiM. Jeżeli właścicielka lokalu mieszkalnego okaże się zainteresowana nabyciem prawa do dodatku mieszkaniowego, to powinna złożyć nowy wniosek o przyznanie tego świadczenia.

UZASADNIENIE

Ustawa z 21.06.2001 r. o dodatkach mieszkaniowych - dalej u.d.m., reguluje zasady i tryb przyznawania, ustalania wysokości i wypłacania dodatków mieszkaniowych oraz właściwość organów w tych sprawach (art. 1 u.d.m.).

W kręgu osób uprawnionych do dodatku mieszkaniowego ustawodawca uwzględnił m.in.:

- najemców albo podnajemców lokali mieszkalnych, zamieszkującym w tych lokalach (art. 2 ust. 1 pkt 1 u.d.m.),

- osoby mieszkające w lokalach mieszkalnych znajdujących się w budynkach stanowiących ich własność i właścicieli samodzielnych lokali mieszkalnych (art. 2 ust. 1 pkt 3 u.d.m.).

Zatem podmiotami, którym przysługuje prawo do dodatku mieszkaniowego są osoby legitymujące się różnymi i oddzielnymi od siebie tytułami prawnymi, które muszą spełniać warunek zamieszkiwania w lokalu mieszkalnym lub budynku, którego dotyczy wniosek o przyznanie świadczenia.

W art. 2 ust. 2 u.d.m. prawodawca doprecyzował, że dodatek mieszkaniowy:

1) przysługuje w związku z zamieszkiwaniem w jednym lokalu mieszkalnym albo zajmowaniem jednego lokalu mieszkalnego;

2) może przysługiwać na podstawie więcej niż jednego tytułu prawnego spośród określonych w ust. 1.

Zgodnie z art. 7 ust. 5 u.d.m., dodatek mieszkaniowy przyznaje się na okres 6 miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po dniu złożenia wniosku.
kochamswiadczenia
Referent
Posty: 297
Rejestracja: 23 mar 2022, 14:55
Zajmuję się: sr/fa/sw
Kontakt:

Re: zmiany

Post autor: kochamswiadczenia »

Informację o wysokości przyznanego dodatku mieszkaniowego oraz o okresie, na jaki został on przyznany, doręcza się zarządcy budynku albo innej osobie uprawnionej do pobierania należności za lokal mieszkalny (art. 7 ust. 7a u.d.m.).

Przez inną osobę uprawnioną do pobierania należności za lokal mieszkalny należy rozumieć w szczególności właściciela lokalu mieszkalnego, wynajmującego albo posiadacza samoistnego (art. 7 ust. 7b u.d.m.).

Doręczenie informacji o przyznaniu dodatku mieszkaniowego podmiotom, o którym mowa w art. 7 ust. 7a u.d.m., ma wyłącznie charakter techniczno-informacyjny w celu poinformowania o wysokości przyznanego świadczenia i okresie na jaki zostało przyznane.

Z art. 8 ust. 1 u.d.m. wynika, że dodatek mieszkaniowy wypłaca się zarządcy budynku albo innej osobie uprawnionej do pobierania należności za lokal mieszkalny, z góry, w terminie do 10. dnia każdego miesiąca. W tym samym terminie wypłaca się ryczałt, o którym mowa w art. 6 ust. 7 (art. 8 ust. 1 u.d.m.).

Wypłata dodatku mieszkaniowego jest czynnością materialnotechniczną i stanowi wyłącznie skutek wykonania decyzji przyznającej to świadczenie.

Zarządca budynku albo inna osoba uprawniona do pobierania należności za lokal mieszkalny zalicza dodatek mieszkaniowy na poczet przysługujących lub rozliczanych za jej pośrednictwem należności za zajmowany lokal mieszkalny (art. 8 ust. 3 u.d.m.).

Na zarządcy budynku albo innej osobie uprawnionej do pobierania należności za lokal mieszkalny spoczywa obowiązek uregulowany w art. 8 ust. 4 u.d.m., obejmujący zawiadomienie organu przyznającego dodatek o powstałych zaległościach w opłacaniu należności za zajmowany lokal mieszkalny. Są to obowiązki wynikające wprost z przepisów u.d.m., a nie z informacji o przyznaniu dodatku mieszkaniowego

W wyroku NSA z 11.10.2006 r., I OSK 1384/05, (LEX nr 849546) stwierdzono, że,,dodatek mieszkaniowy przyznaje się na okres 6 miesięcy. Decyzja w tym przedmiocie ma charakter decyzji czasowej i zawsze musi zawierać rozstrzygnięcie o dodatku we wskazanym wyżej okresie czasu. Ustawodawca jednocześnie nie określił w ustawie w jakim czasie winien być złożony wniosek ani też nie wiąże z datą złożenia wniosku skutku w postaci utraty uprawnień materialnoprawnych przysługujących stronie na podstawie omawianej ustawy. Strona może zatem składać dowolną ilość wniosków a obowiązkiem organu jest ich merytoryczne rozpatrzenie. Zgodzić się jednocześnie należy, iż nie jest dopuszczalne przyznanie dwóch dodatków tej samej osobie, na ten sam okres czasu. (...) art. 7 ust. 5 ustawy o dodatkach mieszkaniowych nie wyłącza możliwości objęcia merytorycznym rozstrzygnięciem jedynie części z sześciomiesięcznego okresu objętego wnioskiem, o ile o pozostałej części rozstrzygnięto inną decyzją. (...) należy przyjąć, że złożenie wniosku o dodatek mieszkaniowy obejmującego swym zakresem częściowo okres, na który przyznano dodatek decyzją wydaną na podstawie innego, wcześniej złożonego wniosku, stanowi jedynie negatywną przesłankę materialnoprawną do przyznania dodatku za miesiące objęte tą inną decyzją. Odnośnie miesięcy nie objętych inną decyzją, organ administracji winien zbadać przesłanki przyznania dodatku mieszkaniowego i wydać rozstrzygnięcie w tym zakresie. Sformułowanie "przyznaje na okres 6 miesięcy" użyte w przepisie art. 7 ust. 5 ustawy o dodatkach mieszkaniowych, należy zatem rozumieć w ten sposób, iż uprawniony organ rozpoznając sprawę dodatku przysługującego w okresie od dnia pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym złożono wniosek, ocenia zasadność tego wniosku w całym tym okresie i stosownie do wyniku tej oceny, orzeka o przyznaniu dodatku za te miesiące, za które dodatek stosownie do poczynionych ustaleń może być przyznany, w pozostałym zaś zakresie odmawia przyznania dodatku. Zaznaczyć jednocześnie trzeba, że brak jest regulacji prawnych wykluczających wydanie decyzji w części przyznającej dodatek mieszkaniowy, a w części odmawiającej przyznania dodatku."
kochamswiadczenia
Referent
Posty: 297
Rejestracja: 23 mar 2022, 14:55
Zajmuję się: sr/fa/sw
Kontakt:

Re: zmiany

Post autor: kochamswiadczenia »

Podobne stanowisko wyrażono w wyroku NSA z 19.01.2012 r., I OSK 1338/11, (LEX nr 1126264), w którym podkreślono, że "uwzględniając, zatem ratio legis omawianej ustawy, należy przyjąć, że złożenie wniosku o dodatek mieszkaniowy, obejmującego swym zakresem częściowo okres, na który przyznano dodatek decyzją wydaną na podstawie innego, wcześniej złożonego wniosku, stanowi jedynie negatywną przesłanką materialnoprawną do przyznania dodatku za miesiące objęte tą inną decyzją. Odnośnie miesięcy nieobjętych inną decyzją, organ administracji winien zbadać przesłanki przyznania dodatku mieszkaniowego i wydać rozstrzygnięcie w tym zakresie."

Skoro w świetle powołanych przepisów u.d.m., i stanowisk sądów administracyjnych nie jest dopuszczalne przyznanie dwóch dodatków na to samo mieszkanie i na ten sam okres czasu, to w niniejszej sytuacji, zmiana zarządcy budynku (ZGKiM) na osobę uprawnioną do pobierania należności za lokal mieszkalny (właścicielkę mieszkania) powoduje konieczność wydania decyzji administracyjnej o wygaśnięciu decyzji przyznającej dodatek mieszkaniowy na okres do 31.01.2024 r. na podstawie art. 162 § 1 pkt 1 i § 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego - dalej k.p.a., regulujących jeden z nadzwyczajnych trybów postępowania administracyjnego.

Artykuł 162 § 1 k.p.a. stanowi, że organ administracji publicznej, który wydał decyzję w pierwszej instancji, stwierdza jej wygaśnięcie, jeżeli decyzja:

1) stała się bezprzedmiotowa, a stwierdzenie wygaśnięcia takiej decyzji nakazuje przepis prawa albo, gdy leży to w interesie społecznym lub w interesie strony;

2) została wydana z zastrzeżeniem dopełnienia przez stronę określonego warunku, a strona nie dopełniła tego warunku.

Organ stwierdza wygaśnięcie decyzji w drodze decyzji (art. 162 § 3 k.p.a.).

W niniejszej sytuacji organ powinien wygasić decyzję o przyznaniu dodatku mieszkaniowego ze względu na słuszny interes organu, który wypłaca to świadczenie ze środków własnych gminy (art. 9 u.d.m.). Konsekwencją wygaszenia decyzji o przyznaniu dodatku mieszkaniowego jest ustanie jej skutków prawnych oraz zaprzestanie wypłaty dodatku mieszkaniowego zarządcy ZGKiM.

Jeżeli właścicielka lokalu mieszkalnego będzie zainteresowana nabyciem prawa do dodatku mieszkaniowego, to zgodnie z art. 7 ust. 1 zdanie 1 u.d.m. powinna złożyć nowy wniosek o przyznanie tego świadczenia. Przepisy u.d.m. nie dopuszczają przyznania dodatku mieszkaniowego w formie decyzji administracyjnej wydanej z urzędu, natomiast ww. przepis jednoznacznie wskazuje, że dodatek mieszkaniowy przyznaje, na wniosek osoby uprawnionej do dodatku mieszkaniowego, wójt, burmistrz lub prezydent miasta, w drodze decyzji administracyjnej.

Trzeba pamiętać, że do nowego wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego wnioskodawczyni musi dołączyć obecny tytuł prawny do lokalu mieszkalnego (np. akt notarialny zakupu mieszkania, wypis z księgi wieczystej) w celu potwierdzenia spełniania warunku, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 3, ust. 2 u.d.m. oraz deklarację o dochodach gospodarstwa domowego za okres 3 miesięcy poprzedzających dzień złożenia wniosku oraz dokumenty potwierdzające wysokość ponoszonych w miesiącu poprzedzającym dzień złożenia wniosku wydatków związanych z zajmowaniem lokalu mieszkalnego. Zakres ww. wymaganych załączników do wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego wynika z art. 7 ust. 1 zdanie 2 u.d.m.
kochamswiadczenia
Referent
Posty: 297
Rejestracja: 23 mar 2022, 14:55
Zajmuję się: sr/fa/sw
Kontakt:

Re: zmiany

Post autor: kochamswiadczenia »

Uwzględniając, że potencjalnie złożony nowy wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego będzie dotyczyć lokalu mieszkalnego niewchodzącego w skład mieszkaniowego zasobu gminy, to przy jego rozpatrywaniu należy zastosować art. 6 ust. 6 u.d.m. W przepisie tym prawodawca postanowił, że jeżeli osoba ubiegająca się o dodatek mieszkaniowy zamieszkuje w lokalu mieszkalnym lub domu niewchodzącym w skład mieszkaniowego zasobu gminy, do wydatków przyjmowanych dla celów obliczenia dodatku mieszkaniowego zalicza się:

1) wydatki, które w wypadku najmu lokalu mieszkalnego byłyby pokrywane w ramach czynszu, lecz wyłącznie do wysokości czynszu, jaki obowiązywałby dla danego lokalu, gdyby lokal ten wchodził w skład zasobu mieszkaniowego gminy;

2) opłaty, poza czynszem, które obowiązywałyby w zasobie mieszkaniowym gminy, gdyby lokal ten wchodził w skład tego zasobu.

Konkludując, w niniejszej sytuacji, okoliczność zakupu mieszkania od gminy w październiku 2023 r., skutkuje zmianą zarządcy budynku (ZGKiM) na osobę uprawnioną do pobierania należności za lokal mieszkalny (właścicielkę mieszkania) oraz powoduje konieczność wygaszenia decyzji o przyznaniu dodatku mieszkaniowego na to mieszkanie na okres do 31.01.2024 r. Konsekwencją wygaszenia ww. decyzji jest zaprzestanie wypłaty dodatku mieszkaniowego zarządcy ZGKiM. Jeżeli właścicielka lokalu mieszkalnego okaże się zainteresowana nabyciem prawa do dodatku mieszkaniowego, to powinna złożyć nowy wniosek o przyznanie tego świadczenia. Wówczas przy rozpatrywaniu tego nowego wniosku organ realizujący zadania z zakresu u.d.m., powinien zastosować art. 6 ust. 6 u.d.m.
kochamswiadczenia
Referent
Posty: 297
Rejestracja: 23 mar 2022, 14:55
Zajmuję się: sr/fa/sw
Kontakt:

Re: zmiany

Post autor: kochamswiadczenia »

Następna odpowiedź:

Pytanie

Pani X ma przyznany dodatek mieszkaniowy na okres od 01.10.2023 r. do 31.03.2024 r. W październiku wykupiła lokal gminny, na który jest przyznany dodatek.

Co należy zrobić w sytuacji, gdy osoba wykupiła lokal gminny, na który jest przyznany dodatek mieszkaniowy?
ODPOWIEDŹ

Okoliczność zakupu mieszkania od gminy w październiku 2023 r., skutkuje zmianą dotychczasowego zarządcy budynku (jednostki organizacyjnej gminy) na osobę uprawnioną do pobierania należności za lokal mieszkalny (właścicielkę mieszkania) oraz powoduje konieczność wygaszenia decyzji o przyznaniu dodatku mieszkaniowego na to mieszkanie na okres do 31.04.2024 r. Konsekwencją wygaszenia ww. decyzji jest zaprzestanie wypłaty dodatku mieszkaniowego zarządcy budynku. Jeżeli właścicielka lokalu mieszkalnego będzie zainteresowana nabyciem prawa do dodatku mieszkaniowego, to powinna złożyć nowy wniosek o przyznanie tego świadczenia.
UZASADNIENIE

Ustawa z 21.06.2001 r. o dodatkach mieszkaniowych - dalej u.d.m., reguluje zasady i tryb przyznawania, ustalania wysokości i wypłacania dodatków mieszkaniowych oraz właściwość organów w tych sprawach (art. 1 u.d.m.).

W kręgu osób uprawnionych do dodatku mieszkaniowego ustawodawca odrębnie uwzględnił m.in.:

- najemców albo podnajemców lokali mieszkalnych, zamieszkującym w tych lokalach (art. 2 ust. 1 pkt 1 u.d.m.);

- osoby mieszkające w lokalach mieszkalnych znajdujących się w budynkach stanowiących ich własność i właścicieli samodzielnych lokali mieszkalnych (art. 2 ust. 1 pkt 3 u.d.m.).

Zatem podmiotami, którym przysługuje prawo do dodatku mieszkaniowego są osoby legitymujące się różnymi i oddzielnymi od siebie tytułami prawnymi, które muszą spełniać warunek zamieszkiwania w lokalu mieszkalnym lub budynku, którego dotyczy wniosek o przyznanie świadczenia.

W art. 2 ust. 2 u.d.m. prawodawca doprecyzował, że dodatek mieszkaniowy:

1) przysługuje w związku z zamieszkiwaniem w jednym lokalu mieszkalnym albo zajmowaniem jednego lokalu mieszkalnego;

2) może przysługiwać na podstawie więcej niż jednego tytułu prawnego spośród określonych w ust. 1.

Zgodnie z art. 7 ust. 5 u.d.m., dodatek mieszkaniowy przyznaje się na okres 6 miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po dniu złożenia wniosku.

Informację o wysokości przyznanego dodatku mieszkaniowego oraz o okresie, na jaki został on przyznany, doręcza się zarządcy budynku albo innej osobie uprawnionej do pobierania należności za lokal mieszkalny (art. 7 ust. 7a u.d.m.).

Przez inną osobę uprawnioną do pobierania należności za lokal mieszkalny należy rozumieć w szczególności właściciela lokalu mieszkalnego, wynajmującego albo posiadacza samoistnego (art. 7 ust. 7b u.d.m.).

Doręczenie informacji o przyznaniu dodatku mieszkaniowego podmiotom, o którym mowa w art. 7 ust. 7a u.d.m., ma wyłącznie charakter techniczno-informacyjny w celu poinformowania o wysokości przyznanego świadczenia i okresie na jaki zostało przyznane.

Z art. 8 ust. 1 u.d.m. wynika, że dodatek mieszkaniowy wypłaca się zarządcy budynku albo innej osobie uprawnionej do pobierania należności za lokal mieszkalny, z góry, w terminie do 10. dnia każdego miesiąca. W tym samym terminie wypłaca się ryczałt, o którym mowa w art. 6 ust. 7 (art. 8 ust. 1 u.d.m.).

Wypłata dodatku mieszkaniowego jest czynnością materialnotechniczną i stanowi wyłącznie skutek wykonania decyzji przyznającej to świadczenie.

Zarządca budynku albo inna osoba uprawniona do pobierania należności za lokal mieszkalny zalicza dodatek mieszkaniowy na poczet przysługujących lub rozliczanych za jej pośrednictwem należności za zajmowany lokal mieszkalny (art. 8 ust. 3 u.d.m.).
kochamswiadczenia
Referent
Posty: 297
Rejestracja: 23 mar 2022, 14:55
Zajmuję się: sr/fa/sw
Kontakt:

Re: zmiany

Post autor: kochamswiadczenia »

Na zarządcy budynku albo innej osobie uprawnionej do pobierania należności za lokal mieszkalny spoczywa obowiązek uregulowany w art. 8 ust. 4 u.d.m., obejmujący zawiadomienie organu przyznającego dodatek o powstałych zaległościach w opłacaniu należności za zajmowany lokal mieszkalny. Są to obowiązki wynikające wprost z przepisów u.d.m., a nie z informacji o przyznaniu dodatku mieszkaniowego

W świetle powołanych przepisów u.d.m., okoliczność zakupu mieszkania od gminy w październiku 2023 r. skutkuje zmianą zarządcy budynku (jednostki organizacyjnej gminy) na osobę uprawnioną do pobierania należności za lokal mieszkalny (właścicielkę mieszkania) oraz powoduje konieczność wygaszenia decyzji o przyznaniu dodatku mieszkaniowego na to mieszkanie na okres do 31.03.2024 r.

Jak stwierdził NSA w wyroku z 11.10.2006 r., I OSK 1384/05, (LEX nr 849546):,,dodatek mieszkaniowy przyznaje się na okres 6 miesięcy. Decyzja w tym przedmiocie ma charakter decyzji czasowej i zawsze musi zawierać rozstrzygnięcie o dodatku we wskazanym wyżej okresie czasu. Ustawodawca jednocześnie nie określił w ustawie, w jakim czasie winien być złożony wniosek ani też nie wiąże z datą złożenia wniosku skutku w postaci utraty uprawnień materialnoprawnych przysługujących stronie na podstawie omawianej ustawy. Strona może zatem składać dowolną ilość wniosków, a obowiązkiem organu jest ich merytoryczne rozpatrzenie. Zgodzić się jednocześnie należy, iż nie jest dopuszczalne przyznanie dwóch dodatków tej samej osobie, na ten sam okres czasu. (...) art. 7 ust. 5 ustawy o dodatkach mieszkaniowych nie wyłącza możliwości objęcia merytorycznym rozstrzygnięciem jedynie części z sześciomiesięcznego okresu objętego wnioskiem, o ile o pozostałej części rozstrzygnięto inną decyzją. (...) należy przyjąć, że złożenie wniosku o dodatek mieszkaniowy obejmującego swym zakresem częściowo okres, na który przyznano dodatek decyzją wydaną na podstawie innego, wcześniej złożonego wniosku, stanowi jedynie negatywną przesłanką materialnoprawną do przyznania dodatku za miesiące objęte tą inną decyzją. Odnośnie miesięcy nie objętych inną decyzją, organ administracji winien zbadać przesłanki przyznania dodatku mieszkaniowego i wydać rozstrzygnięcie w tym zakresie. Sformułowanie "przyznaje na okres 6 miesięcy" użyte w przepisie art. 7 ust. 5 ustawy o dodatkach mieszkaniowych, należy zatem rozumieć w ten sposób, iż uprawniony organ rozpoznając sprawę dodatku przysługującego w okresie od dnia pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym złożono wniosek, ocenia zasadność tego wniosku w całym tym okresie i stosownie do wyniku tej oceny, orzeka o przyznaniu dodatku za te miesiące, za które dodatek stosownie do poczynionych ustaleń może być przyznany, w pozostałym zaś zakresie odmawia przyznania dodatku. Zaznaczyć jednocześnie trzeba, że brak jest regulacji prawnych wykluczających wydanie decyzji w części przyznającej dodatek mieszkaniowy, a w części odmawiającej przyznania dodatku."

Podobne stanowisko wyrażono w wyroku NSA z 19.01.2012 r., I OSK 1338/11, (LEX nr 1126264), w którym wskazano, że "uwzględniając, zatem ratio legis omawianej ustawy, należy przyjąć, że złożenie wniosku o dodatek mieszkaniowy, obejmującego swym zakresem częściowo okres, na który przyznano dodatek decyzją wydaną na podstawie innego, wcześniej złożonego wniosku, stanowi jedynie negatywną przesłanką materialnoprawną do przyznania dodatku za miesiące objęte tą inną decyzją. Odnośnie miesięcy nieobjętych inną decyzją, organ administracji winien zbadać przesłanki przyznania dodatku mieszkaniowego i wydać rozstrzygnięcie w tym zakresie."
kochamswiadczenia
Referent
Posty: 297
Rejestracja: 23 mar 2022, 14:55
Zajmuję się: sr/fa/sw
Kontakt:

Re: zmiany

Post autor: kochamswiadczenia »

koro w świetle powołanych przepisów u.d.m., oraz stanowisk sądów administracyjnych nie jest dopuszczalne przyznanie dwóch dodatków na to samo mieszkanie i na ten sam okres czasu, to w niniejszej sytuacji zmiana zarządcy budynku (jednostki organizacyjnej gminy) na osobę uprawnioną do pobierania należności za lokal mieszkalny (właścicielkę mieszkania) powoduje konieczność wydania decyzji administracyjnej o wygaśnięciu decyzji przyznającej dodatek mieszkaniowy na okres do 31.03.2024 r., w oparciu o art. 162 § 1 pkt 1 i § 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego - dalej k.p.a., regulujących jeden z nadzwyczajnych trybów postępowania administracyjnego.

Przepis art. 162 § 1 k.p.a. wskazuje, że organ administracji publicznej, który wydał decyzję w pierwszej instancji, stwierdza jej wygaśnięcie, jeżeli decyzja:

1) stała się bezprzedmiotowa, a stwierdzenie wygaśnięcia takiej decyzji nakazuje przepis prawa albo, gdy leży to w interesie społecznym lub w interesie strony;

2) została wydana z zastrzeżeniem dopełnienia przez stronę określonego warunku, a strona nie dopełniła tego warunku.

Organ stwierdza wygaśnięcie decyzji w drodze decyzji (art. 162 § 3 k.p.a.).

W niniejszej sytuacji organ powinien wygasić decyzję o przyznaniu dodatku mieszkaniowego ze względu na swój słuszny interes, ponieważ wypłaca to świadczenie ze środków własnych gminy (art. 9 u.d.m.). Konsekwencją wygaszenia decyzji o przyznaniu dodatku mieszkaniowego jest ustanie jej skutków prawnych i zaprzestanie wypłaty dodatku mieszkaniowego dotychczasowemu zarządcy budynku

Jeżeli osoba będąca od października 2023 r. właścicielką lokalu mieszkalnego będzie zainteresowana nabyciem prawa do dodatku mieszkaniowego, to zgodnie z art. 7 ust. 1 zdanie 1 u.d.m. powinna złożyć nowy wniosek o przyznanie tego świadczenia. Przepisy u.d.m. nie dopuszczają przyznania dodatku mieszkaniowego w formie decyzji administracyjnej wydanej z urzędu, natomiast ww. przepis jednoznacznie wskazuje, że dodatek mieszkaniowy przyznaje, na wniosek osoby uprawnionej do dodatku mieszkaniowego, wójt, burmistrz lub prezydent miasta, w drodze decyzji administracyjnej.

Trzeba pamiętać, że do nowego wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego wnioskodawczyni powinna dołączyć tytuł prawny do zajmowanego lokalu (np. akt własności mieszkania) w celu potwierdzenia spełniania warunku, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 3, ust. 2 u.d.m., deklarację o dochodach gospodarstwa domowego za okres 3 miesięcy poprzedzających dzień złożenia wniosku oraz dokumenty potwierdzające wysokość ponoszonych w miesiącu poprzedzającym dzień złożenia wniosku wydatków związanych z zajmowaniem lokalu mieszkalnego (art. 7 ust. 1 zdanie 2 u.d.m.).

Uwzględniając, że ewentualnie złożony nowy wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego będzie dotyczyć lokalu mieszkalnego już niewchodzącego w skład mieszkaniowego zasobu gminy, to w nowej sprawie będzie mieć zastosowanie art. 6 ust. 6 u.d.m. W przepisie tym prawodawca postanowił, że jeżeli osoba ubiegająca się o dodatek mieszkaniowy zamieszkuje w lokalu mieszkalnym lub domu niewchodzącym w skład mieszkaniowego zasobu gminy, do wydatków przyjmowanych dla celów obliczenia dodatku mieszkaniowego zalicza się:
kochamswiadczenia
Referent
Posty: 297
Rejestracja: 23 mar 2022, 14:55
Zajmuję się: sr/fa/sw
Kontakt:

Re: zmiany

Post autor: kochamswiadczenia »

1) wydatki, które w wypadku najmu lokalu mieszkalnego byłyby pokrywane w ramach czynszu, lecz wyłącznie do wysokości czynszu, jaki obowiązywałby dla danego lokalu, gdyby lokal ten wchodził w skład zasobu mieszkaniowego gminy;

2) opłaty, poza czynszem, które obowiązywałyby w zasobie mieszkaniowym gminy, gdyby lokal ten wchodził w skład tego zasobu.

W wyroku WSA w Krakowie z 17.07.2018 r., (III SA/Kr 430/18, LEX nr 2531143) wyrażono pogląd, że "Powyższy przepis określa więc również charakter i limit wydatków dla osób zamieszkujących w lokalach lub domach mieszkalnych niewchodzących w skład zasobów mieszkaniowych gminy. W świetle jego postanowień, wydatki ponoszone z tytułu zamieszkiwania w lokalach wchodzących w skład zasobów mieszkaniowych gminy wyznaczają standard dla wydatków mieszkaniowych we wszelkich lokalach mieszkalnych.

W odniesieniu do osób zajmujących lokale mieszkalne w zasobach niewchodzących w skład zasobów gminy oznacza to zarówno limit wysokości wydatków ("wyłącznie do wysokości czynszu"), jak i uwzględnianie takiej struktury opłat z tytułu wydatków mieszkaniowych, która obowiązuje w przypadku zajmowania lokali mieszkalnych (również domów mieszkalnych) w zasobach mieszkaniowych gminy. Osobie zajmującej lokal mieszkalny w zasobach nienależących do gminy zalicza się więc do wydatków uwzględnianych do celów obliczania dodatku mieszkaniowego tylko te wydatki, które byłyby pokrywane w ramach czynszu w zasobach mieszkaniowych gminy (art. 6 ust. 6 pkt 1), oraz tylko te opłaty poza czynszem, które obowiązywałyby w zasobach mieszkaniowych gminy, gdyby dany lokal wchodził w skład tego zasobu (art. 6 ust. 6 pkt 2). W tym kontekście należy również zwrócić uwagę na art. 6 ust. 5 ustawy poświęcony obliczaniu dodatku mieszkaniowego w przypadku czynszu wolnego, w tym za podnajem lokalu mieszkalnego osobie fizycznej. Tutaj również wysokość dodatku mieszkaniowego jest ograniczona, zgodnie z art. 6 ust. 6 ustawy, do wysokości, która wynikałaby z sytuacji, gdyby lokal taki wchodził w skład zasobu mieszkaniowego gminy (zob. wyrok WSA w Gdańsku z dnia 10 maja 2007 r., sygn. akt III SA/Gd 18/07; Lex nr 975044)."

Konkludując, w niniejszej sytuacji, okoliczność zakupu mieszkania od gminy w październiku 2023 r., skutkuje zmianą zarządcy budynku na osobę uprawnioną do pobierania należności za lokal mieszkalny (właścicielkę mieszkania) oraz powoduje konieczność wygaszenia decyzji o przyznaniu dodatku mieszkaniowego na to mieszkanie na okres do 31.03.2024 r. Konsekwencją wygaszenia ww. decyzji jest zaprzestanie wypłaty dodatku mieszkaniowego dotychczasowemu zarządcy budynku. Jeżeli właścicielka lokalu mieszkalnego będzie zainteresowana nabyciem prawa do dodatku mieszkaniowego, to powinna złożyć nowy wniosek o przyznanie tego świadczenia. Wówczas przy rozpatrywaniu tego wniosku organ realizujący zadania z zakresu u.d.m., powinien zastosować art. 6 ust. 6 u.d.m.
brodafix
Podinspektor
Posty: 1918
Rejestracja: 26 lip 2016, 8:34
Zajmuję się: DM
Kontakt:

Re: zmiany

Post autor: brodafix »

Konkludując, w niniejszej sytuacji, okoliczność zakupu mieszkania od gminy w październiku 2023 r., skutkuje zmianą zarządcy budynku na osobę uprawnioną do pobierania należności za lokal mieszkalny (właścicielkę mieszkania) oraz powoduje konieczność wygaszenia decyzji o przyznaniu dodatku
zgoda ;)

ja zasugerowałem się :
podobna sytuacja była opisana w lex...komentarz tylko tam było zmiana własności na dożywocie..
w takim przypadku można zmienić decyzję w myśl 155kpa gdyż zmienia się tylko forma tytułu prawnego reszta pozostaje bez zmian, natomiast w opisanym przez Ciebie przypadku rzeczywiście należy decyzję wygasić zgodnie z tym co powyżej przytoczyłaś ;) [zbyt wiele zmian żeby taka decyzję można było jedynie zmienić :) ]
sorka za wprowadzenie w błąd ;)
ODPOWIEDZ