Zwrot Vat CEEB po czasie ? - Dodatek osłonowy / bon energetyczny / inne dodatki "paliwowe"

  
Strona 1 z 1    [ Posty: 8 ]

Napisano: 24 maja 2024, 11:26

Pan złożył mi wnioski o zwrot podatku Vat dołączając faktury za okres od kwietnia 2023 r. do do 16-04-2024

Problem polega na tym że w CEEB miał zgłoszony
- piec na węgiel -deklaracja ze stycznia 2022r
-piec gazowy deklaracja dotyczy źródła ciepła paliw uruchomiona po 01-07-2022, -deklaracja 14-03-2024


Z faktur wynika ,że ogrzewał gazem w 2023 do nadal
a w ustawie jest zapis, że że zgłoszenie ma być na dzień w wejścia w życie ustawy chyba ,że źródło ciepła uruchomione po tej dacie , ale z tego wynika że było wcześniej.
Czy mam się czepiać , czy można na to przyznać?
Magda k
Starszy referent
Posty: 527
Od: 08 cze 2017, 8:32
Zajmuję się: Śr
Sw


Napisano: 24 maja 2024, 12:31

Ustawa weszła w życie z dniem 21.12.2022 r. - źródło ciepła powinno być zgłoszone/wpisane do CEEB do 21.12.2022 r.
albo po tym dniu - w przypadku głównego źródła ogrzewania wpisanego lub zgłoszonego po raz pierwszy do centralnej ewidencji emisyjności budynków, o których mowa w art. 27g ust. 1 tej ustawy - tzn. wskazany termin nie dotyczy nowych źródeł ogrzewania, tj. wpisanych lub zgłoszonych po raz pierwszy do CEEB w terminie 14 dni od dnia pierwszego uruchomienia tego źródła ciepła lub źródła spalania paliw.

Tak myślę, że jeżeli nowe źródło ciepła zostało zgłoszone/wpisane na podstawie deklaracji z dniem 14.03.2024 r. to nie zachowano obowiązku zgłoszenia pieca w terminie 14 dni od od dnia pierwszego uruchomienia tego źródła ciepła:
- odmowa za ten okres kwiecień 2023 do luty 2024
- zwrot podatku za okres od marca 2024 r.?
Lady90
Starszy referent
Posty: 517
Od: 15 sty 2018, 14:29
Zajmuję się: ŚR/ŚW/FA

Napisano: 24 maja 2024, 13:15

Wyjaśnij sobie kiedy został zainstalowany i uruchomiony nowy piec. U nas dostarczają kartę gwarancyjną i tam jest pieczątka z datą pierwszego uruchomienia. Dopiero wtedy będziesz wiedzieć czy nie złożył do 21.12.2022 czy może przekroczył termin 14 dni od dnia pierwszego uruchomienia.

Z ceeb wynika, że kocioł gazowy nie był głównym źródłem ogrzewania co najmniej do 13.03.2024 i wtedy refundacja nie przysługuje
ol@bog@
Referent
Posty: 364
Od: 15 maja 2024, 9:43
Zajmuję się: ŚR FA

Napisano: 24 maja 2024, 13:32

W ocenie Sądu, w stosunku do skarżącego zastosowanie wymogu w postaci dopełnienia obowiązku zgłoszenia głównego źródła ogrzewania do CEEB w terminie do 21 grudnia 2022 r. stanowi nadmierną regulację sprzeczną z art. 2 Konstytucji RP.

O tym, że dane widniejące w CEEB te nie mają bezwzględnie obowiązującego znaczenia dla przyznania szeregu dodatków osłonowych, można wywieść z orzeczeń sądów administracyjnych, dotyczących dodatku węglowego oraz zmian dokonanych przez ustawodawcę w ustawie z dnia 5 sierpnia 2022 r. o dodatku węglowym (Dz.U. z 2023 r. poz. 1630; dalej "u.d.w."). Przy przyznaniu dodatku węglowego ważny jest stan rzeczywisty, a nie dane wynikające z CEEB. Ponadto dopuszczono do przyznania ww. dodatku również w sytuacji, gdy istniejące źródło ciepła nie zostało wpisane do CEEB, a nawet wówczas gdy dana osoba nie złożyła wniosku o przyznanie dodatku węglowego, mimo iż spełniała przesłanki do jego przyznania (art. 2 ust. 15f i ust. 15g u.d.w.). Taką samą regulację ustawodawca przewidział dla osób uprawnionych do dodatku dla gospodarstw domowych na podstawie art. 24 ust. 25a i ust. 25b ustawy z dnia 15 września 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1772) oraz dla osób uprawionych do dodatku elektrycznego na podstawie art. 32a ustawy z dnia 7 października 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej (Dz.U. z 2023 r. poz. 1704).

Powyższe skłoniło Sąd do uznania, że warunkiem koniecznym do przyznania przedmiotowej refundacji jest sam fakt ujawnienia głównego źródła ogrzewania w CEEB, niezależnie od daty jego zgłoszenia w CEEB, który to warunek w niniejszej sprawie został spełniony przez skarżącego. Najistotniejsze jest bowiem osiągnięcie celu regulacji ustawowej, którym jest pomoc osobom o niskich dochodach, równoważąca podwyżki cen nośników grzewczych. Zastosowanie wyłącznie wykładni językowej w niniejszej sprawie naruszyłoby art. 32 Konstytucji RP, gdyż jak wyżej wskazano, przy innych tego typu dodatkach pomocowych, ustawodawca wprowadził łagodniejsze rygory związane z ich przyznaniem.

Zdaniem Sądu, przy ponownym rozpoznaniu sprawy organ I instancji zobowiązany jest rozpoznać wniosek skarżącego w oparciu o przepisy OświatUr.g., przy pomięciu w art. 18 pkt 1 OświatUr.g., terminu zgłoszenia głównego źródła ogrzewania do CEEB
;)
Tom.
Awatar użytkownika
Administrator
Posty: 10765
Od: 09 mar 2005, 16:10
Zajmuję się: SR, CP, dodatki paliwowe ;)
Lokalizacja: PL

Napisano: 24 maja 2024, 13:43

Tom. pisze:
24 maja 2024, 13:32
W ocenie Sądu, w stosunku do skarżącego zastosowanie wymogu w postaci dopełnienia obowiązku zgłoszenia głównego źródła ogrzewania do CEEB w terminie do 21 grudnia 2022 r. stanowi nadmierną regulację sprzeczną z art. 2 Konstytucji RP.

O tym, że dane widniejące w CEEB te nie mają bezwzględnie obowiązującego znaczenia dla przyznania szeregu dodatków osłonowych, można wywieść z orzeczeń sądów administracyjnych, dotyczących dodatku węglowego oraz zmian dokonanych przez ustawodawcę w ustawie z dnia 5 sierpnia 2022 r. o dodatku węglowym (Dz.U. z 2023 r. poz. 1630; dalej "u.d.w."). Przy przyznaniu dodatku węglowego ważny jest stan rzeczywisty, a nie dane wynikające z CEEB. Ponadto dopuszczono do przyznania ww. dodatku również w sytuacji, gdy istniejące źródło ciepła nie zostało wpisane do CEEB, a nawet wówczas gdy dana osoba nie złożyła wniosku o przyznanie dodatku węglowego, mimo iż spełniała przesłanki do jego przyznania (art. 2 ust. 15f i ust. 15g u.d.w.). Taką samą regulację ustawodawca przewidział dla osób uprawnionych do dodatku dla gospodarstw domowych na podstawie art. 24 ust. 25a i ust. 25b ustawy z dnia 15 września 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1772) oraz dla osób uprawionych do dodatku elektrycznego na podstawie art. 32a ustawy z dnia 7 października 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej (Dz.U. z 2023 r. poz. 1704).

Powyższe skłoniło Sąd do uznania, że warunkiem koniecznym do przyznania przedmiotowej refundacji jest sam fakt ujawnienia głównego źródła ogrzewania w CEEB, niezależnie od daty jego zgłoszenia w CEEB, który to warunek w niniejszej sprawie został spełniony przez skarżącego. Najistotniejsze jest bowiem osiągnięcie celu regulacji ustawowej, którym jest pomoc osobom o niskich dochodach, równoważąca podwyżki cen nośników grzewczych. Zastosowanie wyłącznie wykładni językowej w niniejszej sprawie naruszyłoby art. 32 Konstytucji RP, gdyż jak wyżej wskazano, przy innych tego typu dodatkach pomocowych, ustawodawca wprowadził łagodniejsze rygory związane z ich przyznaniem.

Zdaniem Sądu, przy ponownym rozpoznaniu sprawy organ I instancji zobowiązany jest rozpoznać wniosek skarżącego w oparciu o przepisy OświatUr.g., przy pomięciu w art. 18 pkt 1 OświatUr.g., terminu zgłoszenia głównego źródła ogrzewania do CEEB
;)
Widziałam, czytałam już takie 3 wyroki.
Nam na razie SKO utrzymuje w mocy przy takich sytuacjach. Jak przyjdzie wyrok do konkretnej sprawy to postąpimy jak sąd każe
ol@bog@
Referent
Posty: 364
Od: 15 maja 2024, 9:43
Zajmuję się: ŚR FA

Napisano: 28 maja 2024, 10:38

Tom. pisze:
24 maja 2024, 13:32
W ocenie Sądu, w stosunku do skarżącego zastosowanie wymogu w postaci dopełnienia obowiązku zgłoszenia głównego źródła ogrzewania do CEEB w terminie do 21 grudnia 2022 r. stanowi nadmierną regulację sprzeczną z art. 2 Konstytucji RP.

O tym, że dane widniejące w CEEB te nie mają bezwzględnie obowiązującego znaczenia dla przyznania szeregu dodatków osłonowych, można wywieść z orzeczeń sądów administracyjnych, dotyczących dodatku węglowego oraz zmian dokonanych przez ustawodawcę w ustawie z dnia 5 sierpnia 2022 r. o dodatku węglowym (Dz.U. z 2023 r. poz. 1630; dalej "u.d.w."). Przy przyznaniu dodatku węglowego ważny jest stan rzeczywisty, a nie dane wynikające z CEEB. Ponadto dopuszczono do przyznania ww. dodatku również w sytuacji, gdy istniejące źródło ciepła nie zostało wpisane do CEEB, a nawet wówczas gdy dana osoba nie złożyła wniosku o przyznanie dodatku węglowego, mimo iż spełniała przesłanki do jego przyznania (art. 2 ust. 15f i ust. 15g u.d.w.). Taką samą regulację ustawodawca przewidział dla osób uprawnionych do dodatku dla gospodarstw domowych na podstawie art. 24 ust. 25a i ust. 25b ustawy z dnia 15 września 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1772) oraz dla osób uprawionych do dodatku elektrycznego na podstawie art. 32a ustawy z dnia 7 października 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej (Dz.U. z 2023 r. poz. 1704).

Powyższe skłoniło Sąd do uznania, że warunkiem koniecznym do przyznania przedmiotowej refundacji jest sam fakt ujawnienia głównego źródła ogrzewania w CEEB, niezależnie od daty jego zgłoszenia w CEEB, który to warunek w niniejszej sprawie został spełniony przez skarżącego. Najistotniejsze jest bowiem osiągnięcie celu regulacji ustawowej, którym jest pomoc osobom o niskich dochodach, równoważąca podwyżki cen nośników grzewczych. Zastosowanie wyłącznie wykładni językowej w niniejszej sprawie naruszyłoby art. 32 Konstytucji RP, gdyż jak wyżej wskazano, przy innych tego typu dodatkach pomocowych, ustawodawca wprowadził łagodniejsze rygory związane z ich przyznaniem.

Zdaniem Sądu, przy ponownym rozpoznaniu sprawy organ I instancji zobowiązany jest rozpoznać wniosek skarżącego w oparciu o przepisy OświatUr.g., przy pomięciu w art. 18 pkt 1 OświatUr.g., terminu zgłoszenia głównego źródła ogrzewania do CEEB
;)
Mam to samo uzasadnienie, cytowane przez moje SKO przy refundacji VAT. :)
"Kiedy człowiek zstępuje w przepaść, jego życie zawsze zyskuje jasno określony kierunek."
Terry Pratchett
kronos79
Awatar użytkownika
VIP
Posty: 3317
Od: 19 lut 2014, 10:39
Zajmuję się:
Lokalizacja: z OPS

Napisano: 03 cze 2024, 9:50

a odmowa powinna być w ciągu 30 dni od złożenia wniosku?
młodaa7
Stażysta
Posty: 62
Od: 15 lis 2020, 23:17
Zajmuję się: św

Napisano: 03 cze 2024, 11:23

zgodnie z KPA w ciągu jednego miesiąca
JacekD
Stażysta
Posty: 83
Od: 17 mar 2022, 12:11
Zajmuję się: Dodatek osłonowy



  
Strona 1 z 1    [ Posty: 8 ]
NIE PRZEGAP WAŻNYCH INFORMACJI! POLUB NASZ PROFIL NA FACEBOOKU
[ ZAMKNIJ ]
Usuń ciasteczka witryny
 
x

 

x