Pierwsza część pod linkiem dot-oplat-za-pobyt-w-domu-pomocy-spolec ... -207325640
Ciąg dalszy 2 część
Należy zaznaczyć, że strona obowiązana do wnoszenia opłaty może złożyć wniosek
o zwolnienie z tej opłaty częściowo lub całkowicie w toku postępowania o ustalenie
wysokości opłaty. Organ jest wówczas zobowiązany do orzeczenia w przedmiocie zwolnienia
z opłat w decyzji ustającej ich wysokość (wyrok NSA z dnia 19 września 2023 r., sygn. akt
I OSK 1864/21). Istotnym w odniesieniu do możliwości zwolnienia z ponoszenia opłaty za pobyt w dps i wielokrotnie podnoszonym w orzecznictwie jest fakt, że zwolnienie z odpłatności na
podstawie art. 64 ma charakter fakultatywny. Oznacza to, że organ podejmujący decyzję
w sprawie działa w ramach uznania administracyjnego. Powyższe nie oznacza jednak, że
rozstrzygnięcie organu administracji w tym zakresie może cechować dowolność, o czym
świadczą określone w art. 64 ustawy o pomocy społecznej przesłanki podejmowania decyzji
w tej materii, zakreślając granice swobodnego uznania organu. Organ przy wydawaniu
decyzji w ramach uznania administracyjnego zobowiązany jest bowiem do rzetelnej
i wnikliwej analizy wszelkich okoliczności sprawy w celu stwierdzenia, czy zostały spełnione
przesłanki określone w art. 64, bo tylko w ten sposób przeprowadzona analiza stanu
faktycznego stanowi podstawę do wydania decyzji o charakterze uznaniowym. Wydając na
podstawie art. 64 rozstrzygnięcie w przedmiocie zwolnienia z opłat za pobyt w domu pomocy
społecznej organ administracji publicznej powinien postępować w zgodzie z podstawowymi
zasadami prowadzenia postępowania administracyjnego ujętymi w ustawie z dnia
14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (wyrok WSA w Krakowie z dnia
12 września 2023 r., sygn. akt III SA/Kr 633/23).
Odnosząc się do kwestii kolejności obciążania odpłatnością za pobyt w dps, ustawa o pomocy
społecznej wskazuje, że obowiązek odpłatności za pobyt w domu pomocy społecznej obciąża
w pierwszej kolejności mieszkańca, dopiero potem członków rodziny (także w wymienionej
kolejności), w ostatniej kolejności gminę. Przykładowo, jeśli dochód mieszkańca oraz
małżonka (obowiązanego w pierwszej kolejności), obliczony zgodnie ze wskazanym
w ustawie kryterium dochodowym, nie wystarcza na pokrycie całości kosztów pobytu w
domu pomocy społecznej, do wnoszenia opłat obowiązane są osoby wskazane w dalszej
kolejności (tzn. zstępni, wstępni), jeśli spełniają wskazane kryterium dochodowe. W takim
przypadku kwotę różnicy pomiędzy kosztem utrzymania mieszkańca, a opłatami ponoszonymi przez osoby wskazane w pierwszej kolejności (tj. mieszkańca, małżonka) dzieli się na pozostałych zobowiązanych w dalszej kolejności (zstępnych, następnie wstępnych). Należy jednak zaznaczyć, że mimo pewnej rozbieżności w orzecznictwie i braku bezpośredniego odesłania do przepisów Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, w opinii Departamentu Pomocy i Integracji Społecznej przepisy te powinny być interpretowane analogicznie do obowiązku alimentacyjnego, tzn. w zależności od stopnia pokrewieństwa. Oznacza to zatem, że w pierwszej kolejności zobowiązani do ponoszenia opłat są zstępni w tym samym najbliższym stopniu (dzieci). Dopiero gdy zobowiązani w bliższej kolejności nie są w stanie ponieść opłat w pełnej wysokości, można dochodzić opłat w pozostałym zakresie od zobowiązanych zstępnych w dalszym stopniu (wnuki).
część trzecia czesc-3-ostatnia-dot-oplat-za-pobyt-w-d ... -207325642