Napisano: 22 kwie 2024, 11:51
W myśl art. 77 § 1 k.p.a., organ administracji publicznej jest obowiązany w sposób wyczerpujący zebrać i rozpatrzyć cały materiał dowodowy.
Organy administracji obowiązuje zasada pisemności postępowania wyrażona w art. 14 k.p.a. W art. 67 § 1 k.p.a. ustawodawca zdecydował, że organ administracji publicznej sporządza zwięzły protokół z każdej czynności postępowania, mającej istotne znaczenie dla rozstrzygnięcia sprawy, chyba że czynność została w inny sposób utrwalona na piśmie.
W art. 67 § 2 pkt 2, pkt 3 k.p.a. doprecyzowano, że w szczególności sporządza się protokół przesłuchania strony, świadka i biegłego; oględzin i ekspertyz dokonywanych przy udziale przedstawiciela organu administracji publicznej.
W oparciu o art. 50 § 1 k.p.a., organ administracji publicznej może wzywać osoby do udziału w podejmowanych czynnościach i do złożenia wyjaśnień lub zeznań osobiście, przez pełnomocnika, na piśmie lub w formie dokumentu elektronicznego, jeżeli jest to niezbędne dla rozstrzygnięcia sprawy lub dla wykonywania czynności urzędowych.
Treść wezwania powinna spełniać wymagania określone w art. 54 § 1 k.p.a., czyli należy w nim wskazać m.in. w jakiej sprawie oraz w jakim charakterze i w jakim celu zostaje wezwany (art. 54 § 1 pkt 3 k.p.a.); czy wezwany powinien się stawić osobiście lub przez pełnomocnika, czy też może złożyć wyjaśnienie lub zeznanie na piśmie lub w formie dokumentu elektronicznego (art. 54 § 1 pkt 4 k.p.a.) oraz skutki prawne niezastosowania się do wezwania (art. 54 § 1 pkt 6 k.p.a.)