Czy wg Was dycyzja zmieniająca wysokość świadczenia pieniężnego na korzyść strony wymaga przeprowadzenia całego postępowania administracynego, takiego jak przy decyzji przyznającej (lub odmownej), tzn. przeprowadzenia wywiadu z klientem itd.? Wg mnie takie postępowanie musi być przeprowadzone, ale spotkałem się z ośrodkami, które robią niejako wywiad z urzędu. Tak było chociażby w zeszłym roku po zmienie kryteriów i konieczności przeliczenia na nowo zasiłków u osób, których świadczenie akurat trwało. Nie przeprowadzano wywiadów z klientem, tylko socjalny wypełniał kwestionariusz na podstawie poprzednich danych i to stanowiło podstawę do zmiany decyzji ustalającej nową wysokość świadczenia.
Zarówno przyznanie świadczenia, zmiana, odmowa czy uchylenie decyzji, wymaga wszczęcia i przeprowadzenia całego postępowania administracynego, w naszym przypadku z wywiadem i gromadzeniem dokumentacji. Zgodnie z art. 7 oraz art. 77 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego, w toku postępowania administracyjnego organ stoi na straży praworządności, z urzędu lub na wniosek stron podejmuje wszelkie czynności niezbędne do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz do załatwienia sprawy, mając na względzie interes społeczny i słuszny interes obywateli, a także w sposób wyczerpujący zbiera i rozpatruje cały materiał dowodowy.
No dobrze. Ale jeśli klient w okresie korzysta z pomocy z niej zrezygnuje, to jak przeprowadzić postępowanie adm. w sprawie uchylenia decyzji wraz z wywiadem, który musi być przeprowadzony w miejscu zamieszkania? Np. klient z początkiem miesiąca składa wniosek o rezygnacji ze świadczeń – powiedzmy, że nie chce mieć z pomocą społ. juz nic do czynienia, zatem nie życzy sobie wizyt w domu.
No dobrze Skoro tak - jeżeli klient sam rezygnuje, to w takim przypadku wystarczy wszczęcie postępowania i jego oświadczenie na piśmie wraz ze zgodą na uchylenie decyzji (art. 155 Kpa).