Dodatek - jakie wydatki i za jaki okres - Dodatki mieszkaniowe

  
Strona 1 z 1    [ Posty: 7 ]

Napisano: 28 wrz 2020, 15:31

Witajcie, Pani od 1 września wynajmuje mieszkanie (prywatne), ma podpisana umowę najmu (bez zameldowania - nie jest zameldowana nigdzie na czasowo ani na stałe) . W dniu 28 września złożyła wniosek, wraz z dochodami za 3 m-c wstecz, ale nie ma wydatków.
1) za jaki okres powinno się przyjmować wydatki? za 3 m-ce wstecz czy tylko za ostatni?
2) w przypadku najmu jako wydatek będzie tylko czynsz?
3) jeśli pierwszy czynsz Pani zapłaci pod koniec września to o dodatek powinna starać się dopiero w październiku?
4) co potrzebujemy od właściciela? wystarczy na wniosku że potwierdzi właściciel że Pani nie zalega z czynszem?
jagoda191
Stażysta
Posty: 56
Od: 20 lut 2019, 13:45
Zajmuję się: OPS - pracownik socjalny


Napisano: 28 wrz 2020, 15:59

Wydatkami poniesionymi przez osobę ubiegającą się o dodatek mieszkaniowy są świadczenia okresowe ponoszone przez gospodarstwo domowe w związku z zajmowaniem lokalu mieszkalnego: (za miesiąc w którym jest składany wniosek)
- czynsz,
- opłaty związane z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na lokale mieszkalne w spółdzielni mieszkaniowej,
- zaliczki na koszty zarządu nieruchomością wspólną,
- odszkodowanie za zajmowanie lokalu bez tytułu prawnego,
- inne, niż wymienione powyżej, opłaty za używanie lokalu mieszkalnego,
- opłaty za energię cieplną, wodę, odbiór nieczystości stałych i płynnych,
- wydatek stanowiący podstawę obliczania ryczałtu na zakup opału.

Uwaga: Jeżeli osoba ubiegająca się o dodatek mieszkaniowy zamieszkuje w lokalu mieszkalnym lub domu niewchodzącym w skład mieszkaniowego zasobu gminy, do wydatków przyjmowanych dla celów obliczenia dodatku mieszkaniowego zalicza się:
- wydatki, które w wypadku najmu lokalu mieszkalnego byłyby pokrywane w ramach czynszu, lecz wyłącznie do wysokości czynszu, jaki obowiązywałby dla danego lokalu, gdyby lokal ten wchodził w skład zasobu mieszkaniowego gminy,
- opłaty, poza czynszem, które obowiązywałyby w zasobie mieszkaniowym gminy, gdyby lokal ten wchodził w skład tego zasobu.

Nie stanowią wydatków, wydatki poniesione z tytułu:
- ubezpieczeń, podatku od nieruchomości, opłat za wieczyste użytkowanie gruntów,
- opłat za gaz przewodowy, energię elektryczną, dostarczane do lokalu mieszkalnego (domu jednorodzinnego) na cele bytowe.

Wydatki naliczone i ponoszone za okres dłuższy niż jeden miesiąc przelicza się na okresy miesięczne.
Jeżeli wnioskodawca zajmuje część lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego, przy ustalaniu wydatków, uwzględnia się tylko wydatki przypadające na tę część lokalu lub domu.
Knapa
Starszy referent
Posty: 887
Od: 24 kwie 2019, 10:08
Zajmuję się: Dm

Napisano: 28 wrz 2020, 20:38

jagoda191 pisze:
28 wrz 2020, 15:31
1) za jaki okres powinno się przyjmować wydatki? za 3 m-ce wstecz czy tylko za ostatni?
2) w przypadku najmu jako wydatek będzie tylko czynsz?
3) jeśli pierwszy czynsz Pani zapłaci pod koniec września to o dodatek powinna starać się dopiero w październiku?
4) co potrzebujemy od właściciela? wystarczy na wniosku że potwierdzi właściciel że Pani nie zalega z czynszem?
ad 1) Wydatki przyjmuje się za jeden miesiąc, ten, w którym składany jest wniosek.
ad 2) Nie tylko czynsz (koleżanka napisała powyżej, jakie mogą to być wydatki, a jakie nie). Poza tym jeżeli jest to mieszkanie, wniosek powinien podbić zarządca, nie właściciel. Zarządca powinien także dołączyć szczegółową rozpiskę wydatków za mieszkanie. Dla Ciebie jeszcze istotna może być kwota odstępnego, ale ona, wraz z pewnymi innymi składnikami, podlega porównaniu do wysokości stawki czynszu obowiązującego w gminie.
ad 3) Może się starać o dodatek, składając wniosek we wrześniu, o ile wydatki ponosi za wrzesień. Tym bardziej, że fajnie się składa, że najemca ma umowę najmu od początku miesiąca, a nie na przykład od środka. No i nie jest ważne, że najemca jeszcze nie zapłacił.
ad 4) Patrz: odpowiedź 2). Oprócz wyszczególnionych wydatków przydałaby się też faktura za prąd. Nie ma sensu, żeby właściciel potwierdzał, że osoba nie zalega z czynszem, skoro dopiero od września ma umowę.
Krwawa
Podinspektor
Posty: 1662
Od: 09 kwie 2014, 14:46
Zajmuję się:

Napisano: 29 wrz 2020, 8:05

Dziękuję Wam bardzo za podpowiedzi, i jeszcze dwa pytania mi się nasunęły:

1) Pani wynajmuje część domu jednorodzinnego (pokój i kuchnię wraz z łazienką) i w czynszu są wydatki za prąd, gaz, śmieci itp. osobno nie płaci więc czy właściciel w takim przypadku musi określić rozpiskę wydatków?

2) jak określić wysokość stawki czynszu gdy na terenie gminy nie ma mieszkań należących do zasobów gminy i nie wiem jaki czynsz mógłby być gdyby one istniały?
jagoda191
Stażysta
Posty: 56
Od: 20 lut 2019, 13:45
Zajmuję się: OPS - pracownik socjalny

Napisano: 29 wrz 2020, 8:15

ad 1) rozpiska - Zarządca powinien także dołączyć szczegółową rozpiskę wydatków za mieszkanie.

ad 2)powinna być uchwała gminy - tam są zapisy
Knapa
Starszy referent
Posty: 887
Od: 24 kwie 2019, 10:08
Zajmuję się: Dm

Napisano: 29 wrz 2020, 10:22

Bardzo dziękuję
jagoda191
Stażysta
Posty: 56
Od: 20 lut 2019, 13:45
Zajmuję się: OPS - pracownik socjalny

Napisano: 29 wrz 2020, 13:24

Oczywiście wszyscy wiemy, że na ogół jest tak, że jeżeli ktoś wynajmuje od osoby prywatnej, płaci zwykle tak zwany czynsz w postaci jednej, umówionej kwoty, ale takie coś byłoby krzywdzące dla strony, bo my musielibyśmy tę jedną, dużą kwotę bardzo obniżyć do wysokości stawki gminnej czynszu. My musimy mieć szczegóły: wysokość opłat za wodę, śmieci, ścieki, etc. Poza tym szczegółowy wykaz opłat jest ważny również dlatego, że czasem niektórych składników nie bierzemy pod uwagę i byłoby poważnym błędem liczyć komuś do wydatków jakieś cuda z kosmosu. ;)

Tak, gmina (burmistrz?) okresowo emituje zarządzenie ws. określenia stawek czynszu za lokale mieszkalne w gminnym zasobie komunalnym. Uważam za konieczne posiadanie takiego zarządzenia w dokumentach. Takie zarządzenie powinno się znajdować na BIP-ie, ewentualnie tutaj: https://www.prawomiejscowe.pl/ Tylko znajdź ostatnie takie zarządzenie, bo jak wspomniałam, gmina co jakiś czas aktualizuje stawki nowym rozporządzeniem.

W razie dalszych wątpliwości - pytaj. :)
Krwawa
Podinspektor
Posty: 1662
Od: 09 kwie 2014, 14:46
Zajmuję się:



  
Strona 1 z 1    [ Posty: 7 ]
NIE PRZEGAP WAŻNYCH INFORMACJI! POLUB NASZ PROFIL NA FACEBOOKU
[ ZAMKNIJ ]
Usuń ciasteczka witryny
 
x

 

x