Napisano: 03 sty 2014, 1:52
krótka ocena (subiektywna) podanego wzoru:
1. uchwała wydana na podstawie art 96 ust. 4 u.p.s. może dotyczyć wyłącznie wydatków, o których mowa w tym przepisie i to wszystkich (nie można wybiórczo podnosić kryterium, o którym mowa w tym przepisie, do niektórych tylko wydatków.
2. rozumiem, że podane \"świadczenie pieniężne na zakup posiłku lub żywności\" to nic innego jak zasiłek celowy
3. pytanie: dlaczego w § 1 pisze się z jednej strony o podwyższeniu kryterium dochodowym skoro w dalszej części tego paragrafu pisane jest o posiłku i świadczeniu rzeczowym - czyli świadczeniu niepieniężnym do którego nie stosuje się kryterium dochodowego (patrz art. 8 ust. 1 u.p.s.)
Uważam, że są pomieszane tu kwestie świadczeń pieniężnych i niepieniężnych, a tak w ogóle to brak jest podstawy prawnej do formułowania takiego zapisu w uchwale.
4. w § 2 nie można ograniczyć się do wybranych wydatków, a poza tym brak jest podstawy prawnej do wpisywania do tej uchwały o udzieleniu posiłku (patrz pkt 1 powyżej)
5. pytanie: na jakiej podstawie został sformułowany zapis w § 3 ?? Czyżby był to Program Osłonowy, o którym mowa w art. 17 ust. 2 pkt 4 u.p.s.
6. Uchwała wydana na podstawie art. 96 ust. 4 u.p.s jest aktem prawa miejscowego i może wejść w życie z dniem podjęcia.
W mojej ocenie uchwała może dotyczyć tylko i wyłącznie tej materii, do której upoważnia ustawa o pomocy społecznej w przepisie art. 96 ust. 4.
A jest to nic innego jak wydatki tylko i wyłącznie na:
a. usługi,
b. pomoc rzeczową,
c. zasiłki na ekonomiczne usamodzielnienie,
d. zasiłki okresowe
e. zasiłki celowe
Jak pisałem powyżej uchwała musi odnieść się do wszystkich w/w wydatków.
Nie ma tym katalogu świadczenia niepieniężnego w postaci posiłku (art 36 pkt 2 lit j u.p.s.).
Wg mnie art. 96 ust. 2 i 4 u.p.s. nie ma zastosowania do posiłków.
Generalna zasada jest taka (art. 96 ust. 1 u.p.s.), że wydatki na pomoc społeczną (przepis nie rozróżnia na jaką) podlegają zwrotowi.
Wyjątek od tej zasady przewiduje m.in. art 96 ust. 2 i 4 u.p.s. Wyjątkiem tym - moim zdaniem - nie jest objęta pomoc społeczna w postaci posiłku.
Dlatego uważam, że świadczenie niepieniężne w postaci posiłku co do zasady podlega zwrotowi w całości - bez względu na kryterium dochodowe (czy to 100% czy to 150%, czy jakiekolwiek inne). Nie ma
Oczywiście ustawa o pomocy społecznej przewiduje \"mechanizmy\" umożliwiające udzielenie pomocy w postaci posiłku bez żądania zwrotu. Jest nim przepis art. 104 ust. 4 u.p.s.
Tak na koniec uważam, że podstawa prawna decyzji powinna opierać się o
- art 104, art 108 § 1 KPA
- art. 7 pkt ..... (tu do wyboru określony punkt ), art. 14, art. 48 ust. 1 i 4, art. 96 ust. 1 pkt 1, art. 106 ust. 1 u.p.s.
Na marginesie jeszcze dodam, że -sentencja powinna - co do zasady - zawierać również warunek zwrotu, o którym mowa w art 96 ust. 1 pkt 1 u.p.s. Natomiast jeśli istnieją podstawy do zastosowania ulgi, o której mowa w art. 104 ust. 4 u.p.s. to w podstawie prawnej podałbym ten przepis (nie podając wtedy art. 96 ust. 1 pkt 1 u.p.s.)
Dla zaznaczenia, że podjęta decyzja wiąże się z Programem Rady Ministrów, podałbym również - niejako informacyjnie, ponieważ nie jest to źródło prawa - sformułowanie typu \"mając na uwadze Uchwałę Rady Ministrów Nr ... z dnia .......... w sprawie ...............\"
Najgorsze w tym jest to, że ktoś (nie wiadomo tak naprawdę kto, bo brak jest podpisu) wydał \"WSKAZÓWKI\" (cokolwiek to znaczy), w których sformułował kategoryczne stwierdzenie, iż warunkiem dotacji jest podjęcie uchwały na podstawie art. 96 ust. 4 u.p.s. I teraz konsekwencja tego jest taka, że Urz. Województwa mogą stwierdzić, że skoro nie ma takiej uchwały to nie dajemy dotacji i Gminy zostają z \"problemem\" finansowania posiłków same.