Szanowni Państwo,
przedstawiamy stanowisko Departamentu Polityki Rodzinnej w sprawie proporcjonalnego obliczania dochodu:
Zgodnie z art. 3 pkt 1 lit. a ustawy o świadczeniach rodzinnych, za dochód uznaje się przychody podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27, 30b, 30c, 30e i 30f ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, pomniejszone o koszty uzyskania przychodu, należny podatek dochodowy od osób fizycznych, składki na ubezpieczenia społeczne niezaliczone do kosztów uzyskania przychodu oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne.
W opinii Departamentu Polityki Rodzinnej MRPiPS, w celu ustalenia wysokości dochodu utraconego/uzyskanego w rozumieniu ww. definicji dochodu i zastosowania art. 5 ust. 4 i 4a ustawy o świadczeniach rodzinnych, w przypadku gdy dana osoba w roku kalendarzowym poprzedzającym okres zasiłkowy osiągnęła dochód z kilku źródeł (lub rozliczała się wspólnie ze małżonkiem) i zaświadczenie z urzędu skarbowego lub informacja pozyskana samodzielnie przez organ właściwy poprzez Emp@tię, wskazuje łączny podatek należny (w przypadku wspólnego rozliczania się małżonków ich łączny podatek należny), wysokość podatku należnego od danego źródła dochodu w łącznym podatku należnym od wszystkich źródeł za cały rok, należy ustalić w oparciu o proporcję w jakiej dochód z danego źródła utraconego/uzyskanego pozostaje w stosunku do całego dochodu ze wszystkich źródeł z roku bazowego (np. na podstawie deklaracji PIT 11 dotyczących poszczególnych źródeł dochodu).
Jeśli podatek należny danej osoby (lub wspólnie rozliczających się małżonków) z roku kalendarzowego poprzedzającego okres zasiłkowy, wykazany w zaświadczeniu z urzędu skarbowego lub w informacji pozyskanej samodzielnie przez organ właściwy poprzez Emp@tię, wynosi 0, to oznacza, że osoba ta (lub małżonkowie) żadnego podatku należnego w tym roku nie zapłaciła i żadnej kwoty z tytułu podatku należnego nie odejmuje się przy ustalaniu dochodu zgodnie z ww. art. 3 pkt 1 lit. a ustawy o świadczeniach rodzinnych.
Powyższe rozwiązanie, w przypadku wspólnego rozliczania małżonków, nie jest żadnym nowym ani nadzwyczajnym trybem postępowania - od kilkunastu lat, w taki sposób ustalana była wysokość podatku należnego, w przypadku, gdy wydawane w postaci papierowej zaświadczenie z danego US, zawierało podatek należy w łącznej kwocie obejmującej podatek należny obydwojga wspólnie rozliczających się małżonków bez jego „rozbijania" na podatek należny każdego z małżonków (nawet jeśli dany US, w indywidualnym zaświadczeniu o dochodach, pomimo wspólnego rozliczania się małżonków, dokonywał w zaświadczeniu dotyczącym każdego ze współmałżonków wskazania podatku należnego przypadającego na danego współmałżonka, było to dokonywane w sposób opisany powyżej). Powyższe wynika ze specyfiki instytucji wspólnego rozliczania się małżonków.
Źródło:
https://empatia.mpips.gov.pl/web/piu/si- ... ie-dochodu
Obecnie pracuję nad kalkulatorem pod te obliczenia, w ciągu tygodnia opublikuje wersję beta (coś podobnego co już jest wyżej, tylko inaczej ubrane).