Slabe- narazanie sie pracownika socjalnego na doznanie uszczerbku na zdrowiu (nie kazdy ma ochote udzielac wywiadu)
Mocne- mozliwosc opuszczenia stacjonarnego stanowiska pracy (nikt nie wyliczy przeciez ile czasu ma trwadc wywiad)
Chodzi chyba o jedno i drugie? Chodzi o czynność, która znajduje swoje odzwierciedlenie w treściach umieszczanych w kwestionariuszu rodzinnego wywiady środowiskowego, jak również o wszelkie inne aspekty z tym związane np. dotyczące rangi tego wywiadu/dokumentu w procedurze KPA, dokumentowania działań pracownika socjalnego, źródła wiedzy na temat osoby/rodziny, problemów w trakcie przeprowadzania wywiadu, korzyści z jego przeprowadzenia, generalnie plusów i minusów tej procedury.
jak dla mnie wywiad do modyfikacji. Jedna część powinna być zbiorem pytań zamkniętych. " Klient /Respondent mógłby w jasny i czytelny sposób określić:
a) swoje emocje ( nie poradzę sobie sam/a..potrzebuję wsparcia
b) swoje potrzeby ( oczekuję konkretnej pomocy w zakresie ..)
c) swój udział osobisty w przezwyciężeniu trudnej sytuacji( proponuję, posiadam zasoby,możliwość w zakresie ..)
Potraktować to jako deklarację /oświadczenie strony już na początku kryzysu-późniejsze kontrakty na niewiele się zdają.
Mocną stroną wywiadu środowiskowego jest możliwość bezpośredniego zapoznania się z warunkami życia osób, które zwracają się z prośbą o pomoc. Niektórzy z aplikujących o pomoc, w szczególny sposób przygotowują się do wizyty pracownika socjalnego, wynosząc do sąsiada przedmioty, które mogą być wskaźnikiem zamożności np. sprzęty RTV/AGD, komputer, perski dywan…. Pamiętam, że jeszcze jakieś 10 lat temu za wskaźniki zamożności uważane było posiadanie telefonu komórkowego oraz konta w banku, osoby którym pomagałem, wolały nie włączać takich informacji do kwestionariusza rodzinnego wywiadu środowiskowego, obawiając się, że może to być argument, który będzie podstawą do odmowy przyznania zasiłku.
Mocne strony: to, że jest ten wywiad, i że ma on faktycznie charakter środowiskowy (wraz z umocowaniem prawnym możliwości wejścia w środowisko). Pozwala na zebranie szerokiego zakresu informacji i ułatwia diagnozę umożliwiającą zaplanowanie pracy socjalnej (jeśli praca socjalna jest w jakikolwiek sposób realna). Umożliwia też zainicjowanie relacji pomocowej. Porządkuje informacje o sytuacji klienta/rodziny.
Słabe strony: druk wywiadu. Zbyt rozbudowany, nieelastyczny. Wypełnienie kwestionariusza od początku do końca w środowisku jest zwyczajnie niemożliwe, a jeśli ktoś mimo wszystko próbuje - skutecznie wystraszy klienta ilością zbieranych szczegółowych danych. Autorzy druku nie mogli się zdecydować - czy to ma być kwestionariusz sprawdzający uprawnienia do świadczeń materialnych, czy narzędzie diagnostyczne. Połączyli jedno z drugim i wyszła "kula u nogi" pracownika socjalnego.
Dziękuje Wam bardzo za wszystkie odpowiedzi. Nie miałam czasu tu zajrzeć w ostatnich dniach. Bardziej chodziło o mocna i słabe strony tego kwestionariusza. Dziękuje.
Mocne strony:
- socjalni mają okazję spalić kalorie, wgląd w sytuację mieszkaniową klienta, warunki.
Słabe strony:
- druki i rubryki w których zawsze pisze się to samo co oducza socjalnego myślenia. Najważniejsza jest zawsze część "ocena sytuacji i wnioski".