Pcpr-y mają tylko nadzór z ramienia wojewody nad prawidłowością sprawowanej opieki. Pcpr-y nie maja nadzoru finansowego, administracyjnego i kadrowego nad placówkami. Obsługa finansowa to nie jest nadzór. Nadzór finansowy mają RIO. Kadrowy nad dyrektorem ma wójt lub burmistrz. Nad pracownikami placówki tylko dyrektor jako reprezentujący pracodawcę.
To co wyprawiają Pcpr-y w całej Polsce to łamanie prawa.
U podstawy form sprawowanego przez Centrum nadzoru leży nie tylko przeprowadzanie kontroli i stosowania jej wszystkich elementów czyli obserwacji, sprawdzenia, oceny i diagnozy oraz postulatów naprawczych, ale również to, co jest istotne dla funkcji nadzoru, czyli sama możliwość wiążącego i władczego oddziaływania, a nie stałe, wyłączne posługiwanie się tego typu oddziaływaniem. W ramach działań nadzorczych mieści się bowiem także podejmowanie w stosunku do podmiotów nadzorowanych czynności o charakterze niewładczym, organizatorskim, opiekuńczym. Z tego względu ważne dla WCPR są także takie formy i środki oddziaływania nadzorczego jak np. wspomaganie, wspieranie, uzgadnianie stanowisk w określonych sprawach, instruktaż, udzielanie pomocy oraz doradzanie.
W związku z powyższym tut. Centrum prowadzi nadzór w następujących formach:
* kontrole kompleksowe placówek,
* wizytacje, spotkania dotyczące określonych zagadnień np. sprawdzenie usług świadczonych przez placówkę, sprawdzenie dokumentacji dotyczącej ponoszenia opłat za pobyt wychowanków placówki lub związanych ze skargami na placówki,
* zebrania dyrektorów placówek opiekuńczo-wychowawczych dotyczące spraw bieżących, w tym księgowych, kadrowych, inwestycyjnych, organizacyjnych, opiekuńczych,
* zebrania pracowników socjalnych,
* pisma kierowane do dyrektorów placówek, w których WCPR wskazuje, według jakich procedur lub przepisów pracownicy placówek winni postępować w różnego typu sytuacjach,
* wnioski o przeprowadzenie kontroli przez Wydział Polityki Społecznej Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego sprawujący nadzór pedagogiczny nad placówkami opiekuńczo-wychowawczymi,
* udział pracowników WCPR w zespołach ds. okresowej oceny sytuacji dziecka w każdej placówce, które odbywają się raz na pół roku, podcza których pracownicy m.in. monitorują działania placówek w zakresie pracy na rzecz skracania pobytu wychowanków w placówce, omawiają sytuację każdego wychowanka,
* bieżąca współpraca z dyrektorami oraz pracownikami socjalnymi placówek opiekuńczo-wychowawczych (indywidualne rozmowy w sprawach wymagających wsparcia, doradztwa lub instruktażu pracowników Centrum - sprawy organizacyjne, księgowe, kadrowe, merytoryczne np. usamodzielnienia, kierowanie małoletnich do placówek, ustalanie odpłatności od osób zobowiązanych),
* sporządzanie analiz statystycznych pozwalających na diagnozowanie potrzeb w zakresie zapewnienia opieki dzieciom jej pozbawionym oraz pracy jednostek na rzecz skracania pobytu wychowanków w placówkach,
* udział pracowników WCPR w konferencjach, spotkaniach nt. zapewnienia opieki dzieciom jej pozbawionym w celu poznania doświadczeń innych powiatów w tym zakresie oraz ewentualnego przeniesienia ich na teren m. st. Warszawy.
Gdzie podstawa prawna? O warszawskim WCPR i jego działaniach było już głośno i pewnie jeszcze będzie. Może doczekamy się kiedyś kontroli NIK i wtedy się wszystko okaże. Apeluję do koleżanek i kolegów z Warszawy: PISZCIE DO NIK-u!!!
Oprócz Nadzór PCPR-u z ramienia starosty nad działalnością m.in. placówek opiekuńczo-wychowawczych - Placówki Opiekuńczo-Wychowawcze, Ośrodki Adopcyjno-Opiekuńcze przeczytaj również: