Nadzór PCPR-u z ramienia starosty nad działalnością m.in. placówek opiekuńczo-wychowawczych
Re: Nadzór PCPR-u z ramienia starosty nad działalnością m.in. placówek opiekuńczo-wychowawczych
Zadania powiatu realizowane przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie wynikające z ustawy z dn.12.03.2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2008r. nr 115, poz. 728 z późn. zm.):
1. opracowanie i realizacja powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej, wspierania osób niepełnosprawnych i innych, których celem jest integracja osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka - po konsultacji z właściwymi terytorialnie gminami,
2. prowadzenie specjalistycznego poradnictwa,
3. organizowanie opieki w rodzinach zastępczych, udzielanie pomocy pieniężnej na częściowe pokrycie kosztów utrzymania umieszczonych w nich dzieci oraz wypłacanie wynagrodzenia z tytułu pozostawania w gotowości przyjęcia dziecka albo świadczonej opieki i wychowania niespokrewnionym z dzieckiem zawodowym rodzinom zastępczym,
4. zapewnienie opieki i wychowania dzieciom całkowicie lub częściowo pozbawionym opieki rodziców, w szczególności przez organizowanie i prowadzenie ośrodków adopcyjno-opiekuńczych, placówek opiekuńczo-wychowawczych, dla dzieci i młodzieży, w tym placówek wsparcia dziennego o zasięgu ponadgminnym, a także tworzenie i wdrażanie programów pomocy dziecku i rodzinie,
5. pokrywanie kosztów utrzymania dzieci z terenu powiatu, umieszczonych w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i w rodzinach zastępczych, również na terenie innego powiatu,
6. przyznawanie pomocy pieniężnej na usamodzielnienie oraz na kontynuowanie nauki osobom opuszczającym placówki opiekuńczo-wychowawcze typu rodzinnego i socjalizacyjnego, domy pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, domy dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, rodziny zastępcze oraz schroniska dla nieletnich, zakłady poprawcze, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze lub młodzieżowe ośrodki wychowawcze,
7. pomoc w integracji ze środowiskiem osób mających trudności w przystosowaniu się do życia, młodzieży opuszczającej placówki opiekuńczo-wychowawcze typu rodzinnego i socjalizacyjnego, domy pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, domy dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, rodziny zastępcze oraz schroniska dla nieletnich, zakłady poprawcze, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze lub młodzieżowe ośrodki wychowawcze, mających braki w przystosowaniu się,
8. pomoc osobom mającym trudności w integracji ze środowiskiem, które otrzymały status uchodźcy,
9. pomoc osobom mającym trudności w przystosowaniu się do życia po zwolnieniu z zakładu karnego,
10. prowadzenie i rozwój infrastruktury domów pomocy społecznej o zasięgu ponadgminnym oraz umieszczanie w nich skierowanych osób,
11. prowadzenie mieszkań chronionych dla osób z terenu więcej niż jednej gminy oraz powiatowych ośrodków wsparcia, w tym domów dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, z wyłączeniem środowiskowych domów samopomocy i innych ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
12. prowadzenie ośrodków interwencji kryzysowej,
13. udzielanie informacji o prawach i uprawnieniach,
14. szkolenie i doskonalenie zawodowe kadr pomocy społecznej z terenu powiatu,
15. doradztwo metodyczne dla kierowników i pracowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej z terenu powiatu
16. podejmowanie innych działań wynikających z rozeznanych potrzeb, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych,
17. sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej właściwemu wojewodzie, również w wersji elektronicznej, z zastosowaniem systemu informatycznego,
18. sporządzanie bilansu potrzeb powiatu w zakresie pomocy społecznej,
1. opracowanie i realizacja powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej, wspierania osób niepełnosprawnych i innych, których celem jest integracja osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka - po konsultacji z właściwymi terytorialnie gminami,
2. prowadzenie specjalistycznego poradnictwa,
3. organizowanie opieki w rodzinach zastępczych, udzielanie pomocy pieniężnej na częściowe pokrycie kosztów utrzymania umieszczonych w nich dzieci oraz wypłacanie wynagrodzenia z tytułu pozostawania w gotowości przyjęcia dziecka albo świadczonej opieki i wychowania niespokrewnionym z dzieckiem zawodowym rodzinom zastępczym,
4. zapewnienie opieki i wychowania dzieciom całkowicie lub częściowo pozbawionym opieki rodziców, w szczególności przez organizowanie i prowadzenie ośrodków adopcyjno-opiekuńczych, placówek opiekuńczo-wychowawczych, dla dzieci i młodzieży, w tym placówek wsparcia dziennego o zasięgu ponadgminnym, a także tworzenie i wdrażanie programów pomocy dziecku i rodzinie,
5. pokrywanie kosztów utrzymania dzieci z terenu powiatu, umieszczonych w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i w rodzinach zastępczych, również na terenie innego powiatu,
6. przyznawanie pomocy pieniężnej na usamodzielnienie oraz na kontynuowanie nauki osobom opuszczającym placówki opiekuńczo-wychowawcze typu rodzinnego i socjalizacyjnego, domy pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, domy dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, rodziny zastępcze oraz schroniska dla nieletnich, zakłady poprawcze, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze lub młodzieżowe ośrodki wychowawcze,
7. pomoc w integracji ze środowiskiem osób mających trudności w przystosowaniu się do życia, młodzieży opuszczającej placówki opiekuńczo-wychowawcze typu rodzinnego i socjalizacyjnego, domy pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, domy dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, rodziny zastępcze oraz schroniska dla nieletnich, zakłady poprawcze, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze lub młodzieżowe ośrodki wychowawcze, mających braki w przystosowaniu się,
8. pomoc osobom mającym trudności w integracji ze środowiskiem, które otrzymały status uchodźcy,
9. pomoc osobom mającym trudności w przystosowaniu się do życia po zwolnieniu z zakładu karnego,
10. prowadzenie i rozwój infrastruktury domów pomocy społecznej o zasięgu ponadgminnym oraz umieszczanie w nich skierowanych osób,
11. prowadzenie mieszkań chronionych dla osób z terenu więcej niż jednej gminy oraz powiatowych ośrodków wsparcia, w tym domów dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, z wyłączeniem środowiskowych domów samopomocy i innych ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
12. prowadzenie ośrodków interwencji kryzysowej,
13. udzielanie informacji o prawach i uprawnieniach,
14. szkolenie i doskonalenie zawodowe kadr pomocy społecznej z terenu powiatu,
15. doradztwo metodyczne dla kierowników i pracowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej z terenu powiatu
16. podejmowanie innych działań wynikających z rozeznanych potrzeb, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych,
17. sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej właściwemu wojewodzie, również w wersji elektronicznej, z zastosowaniem systemu informatycznego,
18. sporządzanie bilansu potrzeb powiatu w zakresie pomocy społecznej,
Re: Nadzór PCPR-u z ramienia starosty nad działalnością m.in. placówek opiekuńczo-wychowawczych
Gdzie drogi Jacku umieścisz \"kontrole kompleksowe placówek\". Jest taka pozycja w przytoczonej przez Ciebie podstawie?
Re: Nadzór PCPR-u z ramienia starosty nad działalnością m.in. placówek opiekuńczo-wychowawczych
tak Roman, masz rację w 100% ~! jak z PCPRem mam spokój! nie wcinają mi się w ogóle!
Re: Nadzór PCPR-u z ramienia starosty nad działalnością m.in. placówek opiekuńczo-wychowawczych
Jacek przytoczył uprawnienia Warszawskiego Centrum Pomocy Rodzinie, które są dostępne tutaj:
https://www.wcpr.pl/index.php?option=com ... &Itemid=54
Myślę, że zgodzicie się ze mną, że działania WCPR wybiegają daleko poza uprawnienia wynikające z ustawy. Działania bez podstawy prawnej to nic innego jak przekraczanie uprawnień.
PS
Podstawa prawna działania Centrum:
Warszawskie Centrum Pomocy Rodzinie, zwane dalej \"Centrum\", działa na podstawie:
1) ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 z późn. zm.),
2)ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776 z późn. zm.),
3)ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 z późn. zm.),
4) innych przepisów szczególnych dotyczących jednostek organizacyjnych pomocy społecznej i samorządowych jednostek budżetowych,
5) niniejszego statutu.
https://www.wcpr.pl/index.php?option=com ... &Itemid=54
Myślę, że zgodzicie się ze mną, że działania WCPR wybiegają daleko poza uprawnienia wynikające z ustawy. Działania bez podstawy prawnej to nic innego jak przekraczanie uprawnień.
PS
Podstawa prawna działania Centrum:
Warszawskie Centrum Pomocy Rodzinie, zwane dalej \"Centrum\", działa na podstawie:
1) ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 z późn. zm.),
2)ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776 z późn. zm.),
3)ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 z późn. zm.),
4) innych przepisów szczególnych dotyczących jednostek organizacyjnych pomocy społecznej i samorządowych jednostek budżetowych,
5) niniejszego statutu.
Re: Nadzór PCPR-u z ramienia starosty nad działalnością m.in. placówek opiekuńczo-wychowawczych
Przekraczanie uprawnień, mobbing i pospolite łamanie prawa ma miejsce w wielu pcpr-ach w kraju.
Re: Nadzór PCPR-u z ramienia starosty nad działalnością m.in. placówek opiekuńczo-wychowawczych
- do Jacka:
Nadzór i kontrolę określa ustawa o pomocy społecznej Rozdział 4
Rozdział 4
Nadzór i kontrola
Art. 126. Wojewoda w związku z przeprowadzanym postępowaniem nadzorczym i kontrolnym ma prawo do:
1) żądania informacji, dokumentów i danych, niezbędnych do sprawowania nadzoru i kontroli;
2) swobodnego wstępu w ciągu doby do obiektów i pomieszczeń jednostki kontrolowanej;
3) przeprowadzania oględzin obiektów, składników majątku kontrolowanej jednostki oraz przebiegu określonych czynności objętych obowiązującym standardem;
4) żądania od pracowników kontrolowanej jednostki udzielenia informacji w formie ustnej i pisemnej w zakresie przeprowadzanej kontroli;
5) wzywania i przesłuchiwania świadków;
6) zwrócenia się o wydanie opinii biegłych i specjalistów z zakresu pomocy społecznej.
Art. 127. 1. Czynności, o których mowa w art. 126, w imieniu i z upoważnienia wojewody przeprowadza zespół pracowników właściwego do spraw pomocy społecznej wydziału urzędu wojewódzkiego w składzie co najmniej dwóch osób, zwany dalej \"zespołem inspektorów\".
2. Zespół inspektorów, przeprowadzając czynności, o których mowa w art. 126, jest obowiązany do okazania legitymacji służbowych oraz imiennego upoważnienia do przeprowadzenia nadzoru albo kontroli wskazującego jednostkę organizacyjną pomocy społecznej albo kontrolowaną jednostkę.
Art. 128. 1. Wojewoda w wyniku przeprowadzonych przez zespół inspektorów czynności, o których mowa w art. 126, może wydać jednostce organizacyjnej pomocy społecznej albo kontrolowanej jednostce zalecenia pokontrolne.
2. Jednostka organizacyjna pomocy społecznej albo kontrolowana jednostka może, w terminie 7 dni od dnia otrzymania zaleceń pokontrolnych, zgłosić do nich zastrzeżenia.
3. Wojewoda ustosunkowuje się do zastrzeżeń w terminie 14 dni od dnia ich doręczenia.
4. W przypadku nieuwzględnienia przez wojewodę zastrzeżeń jednostka organizacyjna pomocy społecznej albo kontrolowana jednostka w terminie 30 dni obowiązana jest do powiadomienia wojewody o realizacji zaleceń, uwag i wniosków.
5. W przypadku uwzględnienia przez wojewodę zastrzeżeń, o których mowa w ust. 2, jednostka organizacyjna pomocy społecznej albo kontrolowana jednostka w terminie 30 dni jest obowiązana do powiadomienia wojewody o realizacji zaleceń, uwag i wniosków, o których mowa w ust. 1, mając na uwadze zmiany wynikające z uwzględnionych przez wojewodę zastrzeżeń.
6. W przypadku stwierdzenia istotnych uchybień w działalności jednostki organizacyjnej pomocy społecznej albo kontrolowanej jednostki wojewoda, niezależnie od przysługujących mu innych środków, zawiadamia o stwierdzonych uchybieniach organ założycielski tych jednostek lub organ zlecający kontrolowanej jednostce realizację zadania z zakresu pomocy społecznej.
7. Organ, o którym mowa w ust. 6, do którego skierowano zawiadomienie o stwierdzonych istotnych uchybieniach, jest obowiązany, w terminie 30 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o stwierdzonych uchybieniach, powiadomić wojewodę o podjętych czynnościach.
Art. 129. 1. W przypadku niepodjęcia lub niewykonania czynności wynikających z zaleceń pokontrolnych, o których mowa w art. 128, mających na celu ograniczenie lub likwidację stwierdzonych istotnych uchybień lub nieprawidłowości w zakresie działań i usług objętych standardami, świadczonych przez jednostki organizacyjne pomocy społecznej albo kontrolowane jednostki, wojewoda może orzec o czasowym lub stałym cofnięciu zezwolenia na prowadzenie placówki.
2. Jeżeli w wyniku przeprowadzonych czynności, o których mowa w art. 126, ujawnione zostały rażące zaniedbania lub zaniechania realizacji obowiązków ustawowych, wojewoda może wezwać jednostkę samorządu terytorialnego do wyznaczenia wykonawcy zastępczego, w terminie nie dłuższym niż dwa miesiące od dnia otrzymania wezwania.
3. W przypadku niewyznaczenia przez jednostkę samorządu terytorialnego wykonawcy zastępczego w terminie, o którym mowa w ust. 2, wojewoda może wystąpić do sądu administracyjnego ze skargą na bezczynność organu jednostki samorządu terytorialnego.
Art. 130. 1. Kto nie realizuje zaleceń pokontrolnych - podlega karze pieniężnej w wysokości od 1.000 do 6.000 zł.
2. Kto bez zezwolenia prowadzi placówkę zapewniającą całodobową opiekę osobom w podeszłym wieku, przewlekle chorym lub niepełnosprawnym - podlega karze pieniężnej w wysokości 10.000 zł.
Art. 131. 1. Kary pieniężne, o których mowa w art. 130, wymierza, w drodze decyzji administracyjnej, wojewoda.
2. Wysokość kary, o której mowa w art. 130 ust. 1, ustala wojewoda, biorąc pod uwagę rozmiar prowadzonej działalności, stopień, liczbę i społeczną szkodliwość stwierdzonych uchybień.
3. Od decyzji, o której mowa w ust. 1, przysługuje odwołanie do ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego.
4. Od nieuiszczonych w terminie kar pobiera się odsetki ustawowe.
5. Egzekucja kar wraz z odsetkami za zwłokę następuje w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
Art. 132. 1. Przychody z tytułu kar pieniężnych wymierzanych na podstawie art. 131 ust. 1 stanowią dochód urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego i są gromadzone na wyodrębnionym rachunku bankowym w formie środków specjalnych.
2. Przychody, o których mowa w ust. 1, są przeznaczane na wspieranie programów rządowych mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia.
Art. 133. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym rozdziale stosuje się Kodeks postępowania administracyjnego.
Art. 134. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego określi, w drodze rozporządzenia:
1) organizację i tryb przeprowadzania nadzoru i kontroli, kwalifikacje inspektorów upoważnionych do wykonywania czynności nadzorczych i kontrolnych, a także wzór legitymacji uprawniającej do wykonywania czynności nadzorczych i kontrolnych,
2) kwalifikacje pozostałych pracowników wykonujących z upoważnienia wojewody zadania z zakresu pomocy społecznej
- uwzględniając konieczność zapewnienia odpowiedniego poziomu ich wykonywania.
Nadzór i kontrolę określa ustawa o pomocy społecznej Rozdział 4
Rozdział 4
Nadzór i kontrola
Art. 126. Wojewoda w związku z przeprowadzanym postępowaniem nadzorczym i kontrolnym ma prawo do:
1) żądania informacji, dokumentów i danych, niezbędnych do sprawowania nadzoru i kontroli;
2) swobodnego wstępu w ciągu doby do obiektów i pomieszczeń jednostki kontrolowanej;
3) przeprowadzania oględzin obiektów, składników majątku kontrolowanej jednostki oraz przebiegu określonych czynności objętych obowiązującym standardem;
4) żądania od pracowników kontrolowanej jednostki udzielenia informacji w formie ustnej i pisemnej w zakresie przeprowadzanej kontroli;
5) wzywania i przesłuchiwania świadków;
6) zwrócenia się o wydanie opinii biegłych i specjalistów z zakresu pomocy społecznej.
Art. 127. 1. Czynności, o których mowa w art. 126, w imieniu i z upoważnienia wojewody przeprowadza zespół pracowników właściwego do spraw pomocy społecznej wydziału urzędu wojewódzkiego w składzie co najmniej dwóch osób, zwany dalej \"zespołem inspektorów\".
2. Zespół inspektorów, przeprowadzając czynności, o których mowa w art. 126, jest obowiązany do okazania legitymacji służbowych oraz imiennego upoważnienia do przeprowadzenia nadzoru albo kontroli wskazującego jednostkę organizacyjną pomocy społecznej albo kontrolowaną jednostkę.
Art. 128. 1. Wojewoda w wyniku przeprowadzonych przez zespół inspektorów czynności, o których mowa w art. 126, może wydać jednostce organizacyjnej pomocy społecznej albo kontrolowanej jednostce zalecenia pokontrolne.
2. Jednostka organizacyjna pomocy społecznej albo kontrolowana jednostka może, w terminie 7 dni od dnia otrzymania zaleceń pokontrolnych, zgłosić do nich zastrzeżenia.
3. Wojewoda ustosunkowuje się do zastrzeżeń w terminie 14 dni od dnia ich doręczenia.
4. W przypadku nieuwzględnienia przez wojewodę zastrzeżeń jednostka organizacyjna pomocy społecznej albo kontrolowana jednostka w terminie 30 dni obowiązana jest do powiadomienia wojewody o realizacji zaleceń, uwag i wniosków.
5. W przypadku uwzględnienia przez wojewodę zastrzeżeń, o których mowa w ust. 2, jednostka organizacyjna pomocy społecznej albo kontrolowana jednostka w terminie 30 dni jest obowiązana do powiadomienia wojewody o realizacji zaleceń, uwag i wniosków, o których mowa w ust. 1, mając na uwadze zmiany wynikające z uwzględnionych przez wojewodę zastrzeżeń.
6. W przypadku stwierdzenia istotnych uchybień w działalności jednostki organizacyjnej pomocy społecznej albo kontrolowanej jednostki wojewoda, niezależnie od przysługujących mu innych środków, zawiadamia o stwierdzonych uchybieniach organ założycielski tych jednostek lub organ zlecający kontrolowanej jednostce realizację zadania z zakresu pomocy społecznej.
7. Organ, o którym mowa w ust. 6, do którego skierowano zawiadomienie o stwierdzonych istotnych uchybieniach, jest obowiązany, w terminie 30 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o stwierdzonych uchybieniach, powiadomić wojewodę o podjętych czynnościach.
Art. 129. 1. W przypadku niepodjęcia lub niewykonania czynności wynikających z zaleceń pokontrolnych, o których mowa w art. 128, mających na celu ograniczenie lub likwidację stwierdzonych istotnych uchybień lub nieprawidłowości w zakresie działań i usług objętych standardami, świadczonych przez jednostki organizacyjne pomocy społecznej albo kontrolowane jednostki, wojewoda może orzec o czasowym lub stałym cofnięciu zezwolenia na prowadzenie placówki.
2. Jeżeli w wyniku przeprowadzonych czynności, o których mowa w art. 126, ujawnione zostały rażące zaniedbania lub zaniechania realizacji obowiązków ustawowych, wojewoda może wezwać jednostkę samorządu terytorialnego do wyznaczenia wykonawcy zastępczego, w terminie nie dłuższym niż dwa miesiące od dnia otrzymania wezwania.
3. W przypadku niewyznaczenia przez jednostkę samorządu terytorialnego wykonawcy zastępczego w terminie, o którym mowa w ust. 2, wojewoda może wystąpić do sądu administracyjnego ze skargą na bezczynność organu jednostki samorządu terytorialnego.
Art. 130. 1. Kto nie realizuje zaleceń pokontrolnych - podlega karze pieniężnej w wysokości od 1.000 do 6.000 zł.
2. Kto bez zezwolenia prowadzi placówkę zapewniającą całodobową opiekę osobom w podeszłym wieku, przewlekle chorym lub niepełnosprawnym - podlega karze pieniężnej w wysokości 10.000 zł.
Art. 131. 1. Kary pieniężne, o których mowa w art. 130, wymierza, w drodze decyzji administracyjnej, wojewoda.
2. Wysokość kary, o której mowa w art. 130 ust. 1, ustala wojewoda, biorąc pod uwagę rozmiar prowadzonej działalności, stopień, liczbę i społeczną szkodliwość stwierdzonych uchybień.
3. Od decyzji, o której mowa w ust. 1, przysługuje odwołanie do ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego.
4. Od nieuiszczonych w terminie kar pobiera się odsetki ustawowe.
5. Egzekucja kar wraz z odsetkami za zwłokę następuje w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
Art. 132. 1. Przychody z tytułu kar pieniężnych wymierzanych na podstawie art. 131 ust. 1 stanowią dochód urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego i są gromadzone na wyodrębnionym rachunku bankowym w formie środków specjalnych.
2. Przychody, o których mowa w ust. 1, są przeznaczane na wspieranie programów rządowych mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia.
Art. 133. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym rozdziale stosuje się Kodeks postępowania administracyjnego.
Art. 134. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego określi, w drodze rozporządzenia:
1) organizację i tryb przeprowadzania nadzoru i kontroli, kwalifikacje inspektorów upoważnionych do wykonywania czynności nadzorczych i kontrolnych, a także wzór legitymacji uprawniającej do wykonywania czynności nadzorczych i kontrolnych,
2) kwalifikacje pozostałych pracowników wykonujących z upoważnienia wojewody zadania z zakresu pomocy społecznej
- uwzględniając konieczność zapewnienia odpowiedniego poziomu ich wykonywania.
Re: Nadzór PCPR-u z ramienia starosty nad działalnością m.in. placówek opiekuńczo-wychowawczych
Do art.134:
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA POLITYKI SPOŁECZNEJ1)
z dnia 19 października 2005 r.
w sprawie szczegółowych zasad nadzoru nad przestrzeganiem standardu opieki i wychowania w placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz nadzoru nad działalnością ośrodków adopcyjno-opiekuńczych
(Dz. U. z dnia 28 października 2005 r.)
Na podstawie art. 87 ust. 8 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Nadzór nad przestrzeganiem standardu opieki i wychowania w placówce opiekuńczo-wychowawczej, zwanej dalej \"placówką\", o której mowa w art. 71 i 80 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, zwanej dalej \"ustawą\", polega na badaniu i ocenie realizacji jej zadań w zakresie:
1) przestrzegania standardów usług opiekuńczo-wychowawczych, o których mowa w przepisach dotyczących placówek;
2) przestrzegania zasady zatrudniania wyłącznie osób o kwalifikacjach określonych w przepisach dotyczących placówek i ośrodków adopcyjno-opiekuńczych, zwanych dalej \"ośrodkami\".
2. Nadzór nad przestrzeganiem standardu opieki i wychowania w placówce, o której mowa w art. 80 ustawy, polega również na badaniu i ocenie realizacji jej zadań w zakresie:
1) zasadności dalszego pobytu dziecka w placówce;
2) działania placówki na rzecz powrotu wychowanków do rodziny i utrzymywania przez nich kontaktów z rodzicami;
3) przygotowania placówki do wypełniania specjalistycznych zadań określonych w regulaminie.
3. W ramach nadzoru sprawdzeniu podlegają:
1) regulamin placówki;
2) karty pobytu wychowanków;
3) indywidualne plany pracy z wychowankami;
4) okresowe oceny dokonywane przez stały zespół do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka;
5) pisemne wnioski dotyczące zasadności dalszego pobytu dziecka w placówce;
6) pozostała dokumentacja dotycząca funkcjonowania placówki.
§ 2. 1. Nadzór nad działalnością ośrodka obejmuje badanie i ocenę realizacji jego zadań w zakresie sposobu:
1) gromadzenia informacji o dzieciach, które mogą być przysposobione lub umieszczone w rodzinie zastępczej;
2) przeprowadzania badań pedagogicznych i psychologicznych oraz rodzinnych wywiadów środowiskowych, dotyczących osób zgłaszających gotowość przysposobienia dziecka, kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej albo kandydatów do prowadzenia placówki rodzinnej;
3) wydawania zaświadczeń kwalifikacyjnych stwierdzających ukończenie szkolenia dla rodzin zastępczych;
4) wydawania kandydatom do prowadzenia placówek rodzinnych opinii o posiadaniu odpowiedniego przygotowania;
5) doboru rodziny przysposabiającej właściwej ze względu na potrzeby dziecka;
6) prowadzenia pomocy psychologicznej, poradnictwa pedagogicznego i prawnego dla rodziców dzieci umieszczonych w placówkach rodzinnych;
7) współpracy z sądem opiekuńczym;
8) udzielania pomocy w przygotowaniu wniosków o przysposobienie lub ustanowienie rodziny zastępczej;
9) prowadzenia działalności edukacyjnej i upowszechniającej tworzenie rodzin przysposabiających, zastępczych oraz placówek rodzinnych;
10) wspierania dyrektora placówki rodzinnej w sporządzaniu indywidualnego planu pracy z dzieckiem oraz dokonywania oceny zasadności dalszego pobytu dziecka w placówce rodzinnej;
11) współpracy z dyrektorem placówki rodzinnej w sporządzaniu okresowej oceny sytuacji dziecka umieszczonego w danej placówce;
12) realizowania innych zadań przewidzianych w przepisach dotyczących opieki nad dzieckiem i rodziną.
2. W ramach nadzoru nad działalnością ośrodków badaniu i ocenie podlega w szczególności aktualizowanie danych przekazywanych do banku danych o dzieciach oczekujących na przysposobienie i kandydatach zakwalifikowanych do pełnienia funkcji rodziny zastępczej oraz o rodzinach zgłaszających gotowość przysposobienia dziecka, a także przestrzeganie zasady poufności w sprawach rodzinnych prowadzonych przez ośrodek.
§ 3. 1. Nadzór nad działalnością placówki lub ośrodka jest prowadzony w oparciu o roczny plan działania, w którym określa się priorytety nadzoru, program i organizację działań w ramach nadzoru oraz harmonogram spotkań z placówkami i ośrodkami.
2. Plan działań jest przygotowywany do końca listopada każdego roku poprzedzającego rok, w którym działania będą podejmowane, i przedstawiany jednostkom nadzorowanym do końca grudnia każdego roku.
§ 4. Na podstawie informacji uzyskanych w wyniku działań prowadzonych w ramach nadzoru jest sporządzany roczny raport o przestrzeganiu standardu opieki i wychowania w placówkach oraz działalności ośrodków w województwie, w terminie do dnia 31 stycznia następnego roku.
§ 5. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.3)
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ1)
z dnia 19 października 2007 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad nadzoru nad przestrzeganiem standardu opieki i wychowania w placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz nadzoru nad działalnością ośrodków adopcyjno-opiekuńczych
Na podstawie art. 87 ust. 8 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1. W rozporządzeniu Ministra Polityki Społecznej z dnia 19 października 2005 r. w sprawie szczegółowych zasad nadzoru nad przestrzeganiem standardu opieki i wychowania w placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz nadzoru nad działalnością ośrodków adopcyjno-opiekuńczych (Dz. U. Nr 214, poz. 1812) w § 1 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
\"2. Nadzór nad przestrzeganiem standardu opieki i wychowania w placówce, o której mowa w art. 80 ustawy, polega również na:
1) badaniu i ocenie realizacji jej zadań w zakresie:
a) zasadności dalszego pobytu dziecka w placówce,
b) działania placówki na rzecz powrotu wychowanków do rodziny i utrzymywania przez nich kontaktów z rodzicami,
c) przygotowania placówki do wypełniania specjalistycznych zadań określonych w regulaminie;
2) zasięganiu opinii dziecka odnośnie do zaspokajania jego potrzeb i respektowania jego praw.\".
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA POLITYKI SPOŁECZNEJ1)
z dnia 19 października 2005 r.
w sprawie szczegółowych zasad nadzoru nad przestrzeganiem standardu opieki i wychowania w placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz nadzoru nad działalnością ośrodków adopcyjno-opiekuńczych
(Dz. U. z dnia 28 października 2005 r.)
Na podstawie art. 87 ust. 8 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Nadzór nad przestrzeganiem standardu opieki i wychowania w placówce opiekuńczo-wychowawczej, zwanej dalej \"placówką\", o której mowa w art. 71 i 80 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, zwanej dalej \"ustawą\", polega na badaniu i ocenie realizacji jej zadań w zakresie:
1) przestrzegania standardów usług opiekuńczo-wychowawczych, o których mowa w przepisach dotyczących placówek;
2) przestrzegania zasady zatrudniania wyłącznie osób o kwalifikacjach określonych w przepisach dotyczących placówek i ośrodków adopcyjno-opiekuńczych, zwanych dalej \"ośrodkami\".
2. Nadzór nad przestrzeganiem standardu opieki i wychowania w placówce, o której mowa w art. 80 ustawy, polega również na badaniu i ocenie realizacji jej zadań w zakresie:
1) zasadności dalszego pobytu dziecka w placówce;
2) działania placówki na rzecz powrotu wychowanków do rodziny i utrzymywania przez nich kontaktów z rodzicami;
3) przygotowania placówki do wypełniania specjalistycznych zadań określonych w regulaminie.
3. W ramach nadzoru sprawdzeniu podlegają:
1) regulamin placówki;
2) karty pobytu wychowanków;
3) indywidualne plany pracy z wychowankami;
4) okresowe oceny dokonywane przez stały zespół do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka;
5) pisemne wnioski dotyczące zasadności dalszego pobytu dziecka w placówce;
6) pozostała dokumentacja dotycząca funkcjonowania placówki.
§ 2. 1. Nadzór nad działalnością ośrodka obejmuje badanie i ocenę realizacji jego zadań w zakresie sposobu:
1) gromadzenia informacji o dzieciach, które mogą być przysposobione lub umieszczone w rodzinie zastępczej;
2) przeprowadzania badań pedagogicznych i psychologicznych oraz rodzinnych wywiadów środowiskowych, dotyczących osób zgłaszających gotowość przysposobienia dziecka, kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej albo kandydatów do prowadzenia placówki rodzinnej;
3) wydawania zaświadczeń kwalifikacyjnych stwierdzających ukończenie szkolenia dla rodzin zastępczych;
4) wydawania kandydatom do prowadzenia placówek rodzinnych opinii o posiadaniu odpowiedniego przygotowania;
5) doboru rodziny przysposabiającej właściwej ze względu na potrzeby dziecka;
6) prowadzenia pomocy psychologicznej, poradnictwa pedagogicznego i prawnego dla rodziców dzieci umieszczonych w placówkach rodzinnych;
7) współpracy z sądem opiekuńczym;
8) udzielania pomocy w przygotowaniu wniosków o przysposobienie lub ustanowienie rodziny zastępczej;
9) prowadzenia działalności edukacyjnej i upowszechniającej tworzenie rodzin przysposabiających, zastępczych oraz placówek rodzinnych;
10) wspierania dyrektora placówki rodzinnej w sporządzaniu indywidualnego planu pracy z dzieckiem oraz dokonywania oceny zasadności dalszego pobytu dziecka w placówce rodzinnej;
11) współpracy z dyrektorem placówki rodzinnej w sporządzaniu okresowej oceny sytuacji dziecka umieszczonego w danej placówce;
12) realizowania innych zadań przewidzianych w przepisach dotyczących opieki nad dzieckiem i rodziną.
2. W ramach nadzoru nad działalnością ośrodków badaniu i ocenie podlega w szczególności aktualizowanie danych przekazywanych do banku danych o dzieciach oczekujących na przysposobienie i kandydatach zakwalifikowanych do pełnienia funkcji rodziny zastępczej oraz o rodzinach zgłaszających gotowość przysposobienia dziecka, a także przestrzeganie zasady poufności w sprawach rodzinnych prowadzonych przez ośrodek.
§ 3. 1. Nadzór nad działalnością placówki lub ośrodka jest prowadzony w oparciu o roczny plan działania, w którym określa się priorytety nadzoru, program i organizację działań w ramach nadzoru oraz harmonogram spotkań z placówkami i ośrodkami.
2. Plan działań jest przygotowywany do końca listopada każdego roku poprzedzającego rok, w którym działania będą podejmowane, i przedstawiany jednostkom nadzorowanym do końca grudnia każdego roku.
§ 4. Na podstawie informacji uzyskanych w wyniku działań prowadzonych w ramach nadzoru jest sporządzany roczny raport o przestrzeganiu standardu opieki i wychowania w placówkach oraz działalności ośrodków w województwie, w terminie do dnia 31 stycznia następnego roku.
§ 5. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.3)
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ1)
z dnia 19 października 2007 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad nadzoru nad przestrzeganiem standardu opieki i wychowania w placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz nadzoru nad działalnością ośrodków adopcyjno-opiekuńczych
Na podstawie art. 87 ust. 8 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1. W rozporządzeniu Ministra Polityki Społecznej z dnia 19 października 2005 r. w sprawie szczegółowych zasad nadzoru nad przestrzeganiem standardu opieki i wychowania w placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz nadzoru nad działalnością ośrodków adopcyjno-opiekuńczych (Dz. U. Nr 214, poz. 1812) w § 1 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
\"2. Nadzór nad przestrzeganiem standardu opieki i wychowania w placówce, o której mowa w art. 80 ustawy, polega również na:
1) badaniu i ocenie realizacji jej zadań w zakresie:
a) zasadności dalszego pobytu dziecka w placówce,
b) działania placówki na rzecz powrotu wychowanków do rodziny i utrzymywania przez nich kontaktów z rodzicami,
c) przygotowania placówki do wypełniania specjalistycznych zadań określonych w regulaminie;
2) zasięganiu opinii dziecka odnośnie do zaspokajania jego potrzeb i respektowania jego praw.\".
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Re: Nadzór PCPR-u z ramienia starosty nad działalnością m.in. placówek opiekuńczo-wychowawczych
Art. 19 pkt 4 ustawy o pomocy społecznej:
4. zapewnienie opieki i wychowania dzieciom całkowicie lub częściowo pozbawionym opieki rodziców, w szczególności przez organizowanie i prowadzenie ośrodków adopcyjno-opiekuńczych, placówek opiekuńczo-wychowawczych, dla dzieci i młodzieży, w tym placówek wsparcia dziennego o zasięgu ponadgminnym, a także tworzenie i wdrażanie programów pomocy dziecku i rodzinie,
(organizowanie i prowadzenie placówek opiekuńczo-wychowawczych)
Fragment pisma wojewody małopolskiego do Prezydenta Miasta Nowy Sącz:
...\"Błednie interpretuje Pan również przepis § 2 pkt 5 powołanego wyżej rozporzadzenia, zgodnie z którym podmiotem prowadzacym jest jednostka samorzadu terytorialnego lub podmiot uprawniony, o którym mowa w art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej. Przepis ten należy rozpatrywac w kontekscie brzmienia art. 110 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej, który mówi że „zadania pomocy społecznej w gminach
wykonuja jednostki organizacyjne - osrodki pomocy społecznej”.
Ponadto art. 17 ust. 1 pkt 12 cytowanej wyżej ustawy stanowi, że do zadan własnych gminy o charakterze obowiazkowym należy prowadzenie i zapewnienie miejsc w placówkach opiekunczo-wychowawczych wsparcia dziennego lub mieszkaniach chronionych, zas zgodnie z art. 6 pkt 5 ustawy o pomocy społecznej jednostka organizacyjna pomocy społecznej jest m.in. placówka opiekunczo-wychowawcza. Z brzmienia cyt. wyżej przepisów jasno wynika, iż do realizacji wszystkich zadan gmin w zakresie pomocy społecznej powołany jest osrodek
pomocy społecznej oraz że placówki opiekunczo-wychowawcze sa jednostkami organizacyjnymi pomocy społecznej i w konsekwencji nadzór nad działalnoscia placówek wsparcia dziennego (bedacych jednym z typów placówek opiekunczo-wychowawczych) winien sprawowac osrodek pomocy społecznej a nie Urzad Miasta.\"
(analogicznie art. 19 pkt 4 i 112 ust. 1 i 8)
4. zapewnienie opieki i wychowania dzieciom całkowicie lub częściowo pozbawionym opieki rodziców, w szczególności przez organizowanie i prowadzenie ośrodków adopcyjno-opiekuńczych, placówek opiekuńczo-wychowawczych, dla dzieci i młodzieży, w tym placówek wsparcia dziennego o zasięgu ponadgminnym, a także tworzenie i wdrażanie programów pomocy dziecku i rodzinie,
(organizowanie i prowadzenie placówek opiekuńczo-wychowawczych)
Fragment pisma wojewody małopolskiego do Prezydenta Miasta Nowy Sącz:
...\"Błednie interpretuje Pan również przepis § 2 pkt 5 powołanego wyżej rozporzadzenia, zgodnie z którym podmiotem prowadzacym jest jednostka samorzadu terytorialnego lub podmiot uprawniony, o którym mowa w art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej. Przepis ten należy rozpatrywac w kontekscie brzmienia art. 110 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej, który mówi że „zadania pomocy społecznej w gminach
wykonuja jednostki organizacyjne - osrodki pomocy społecznej”.
Ponadto art. 17 ust. 1 pkt 12 cytowanej wyżej ustawy stanowi, że do zadan własnych gminy o charakterze obowiazkowym należy prowadzenie i zapewnienie miejsc w placówkach opiekunczo-wychowawczych wsparcia dziennego lub mieszkaniach chronionych, zas zgodnie z art. 6 pkt 5 ustawy o pomocy społecznej jednostka organizacyjna pomocy społecznej jest m.in. placówka opiekunczo-wychowawcza. Z brzmienia cyt. wyżej przepisów jasno wynika, iż do realizacji wszystkich zadan gmin w zakresie pomocy społecznej powołany jest osrodek
pomocy społecznej oraz że placówki opiekunczo-wychowawcze sa jednostkami organizacyjnymi pomocy społecznej i w konsekwencji nadzór nad działalnoscia placówek wsparcia dziennego (bedacych jednym z typów placówek opiekunczo-wychowawczych) winien sprawowac osrodek pomocy społecznej a nie Urzad Miasta.\"
(analogicznie art. 19 pkt 4 i 112 ust. 1 i 8)
Re: Nadzór PCPR-u z ramienia starosty nad działalnością m.in. placówek opiekuńczo-wychowawczych
Robi się ciekawie 
Jeśli macie takie pisma to wpisujcie je w tym wątku. Może w końcu wspólnymi siłami dojdziemy do jakiejś konkluzji.

Jeśli macie takie pisma to wpisujcie je w tym wątku. Może w końcu wspólnymi siłami dojdziemy do jakiejś konkluzji.
Re: Nadzór PCPR-u z ramienia starosty nad działalnością m.in. placówek opiekuńczo-wychowawczych
albo w ogóle sie wszystko pogmatwa, hihi
Oprócz Nadzór PCPR-u z ramienia starosty nad działalnością m.in. placówek opiekuńczo-wychowawczych - Placówki Opiekuńczo-Wychowawcze, Ośrodki Adopcyjno-Opiekuńcze przeczytaj również:
wyjazdy na kolonie z dziećmi
odpłatnośc rodziny dyrektora
obowizązki pracownika socjalnego
obowizązki pracownika socjalnego
kto pisał o dotację unijną do RPO?
zaproszenie na stały zespół
pomóżcie. konkurs na dyrektora!
godziny pracy
KONKURS NA DYREKTORA
18-latek w placówce
poszukiwany pracownik-pedagog
jest etat?
pomocy
ZNIESIENIE KARTY NAUCZYCIELA W DDZ
Wynagrodzenia pracowników niepedagogicznych w szkołach i
adopcja