W dniu 28.03.2024 r. z SKO do tut. organu wpłynęły akta sprawy świadczenia pielęgnacyjnego wraz z wyrokiem NSA z dn. 5.01.2024 r. sygn.. akt I OSK 2448/22. Sprawa z wniosku z dn. 24.01.2022 r. o ustalenie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku ze sprawowaniem opieki nad małżonkiem legitymującym się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności – wnioskodawczyni posiadająca prawo do emerytury z KRUS. Wydana decyzja odmowna z uwagi na posiadane prawo do emerytury (art. 17 ust. 5 pkt 1a u.ś.r.). Wyrok NSA dot. skargi kasacyjnej, który „uchyla zaskarżony wyrok, zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Wójta Gminy…z dn…nr…”. Treść wyroku wskazuje, że organy zaniechały poinformowania skarżącej o przysługującej jej możliwości wyboru świadczenia oraz nie zweryfikowały także czy występują wszystkie przesłanki przyznania świadczenia pielęgnacyjnego, w tym brak zawiadomienia w trybie art. 79a K.p.a. Tutejszy organ tj. organ I instancji ustalił w 2022 r. wszystkie przesłanki do przyznania, przeprowadził wywiad środowiskowy, zawiadomił stronę przed wydaniem decyzji w trybie art. 10 i art. 79a § 1 – na żadnym etapie w organie I instancji nie było informacji o możliwości wyboru pomiędzy ŚP a emeryturą. SKO utrzymało w mocy ww. decyzję odmowną. WSA utrzymał w mocy decyzję SKO.
Od czego rozpocząć postępowanie? Czy ww. sprawę należy prowadzić w oparciu o przepisy dotychczasowe, przed zmianami od dn. 01.01.2024 r.? Czy wezwanie do decyzji o zawieszeniu emerytury z KRUS? Czy ponownie wywiad środowiskowy (minęły 2 lata)? Czy dalej decyzja odmowna, nawet w przypadku zawieszenia wypłaty emerytury, gdyż ustawa o ś.r. nie mówi o jakimkolwiek wyborze pomiędzy ŚP a emeryturą?