Napisano: 28 maja 2020, 8:45
1) Wydanie i ogłoszenie decyzji to dwie różne sprawy. Według orzecznictwa data wydania decyzji to dzień, w którym została ona opatrzona we wszystkie wymagane elementy, o których mowa w art. 107 Kodeksu postępowania administracyjnego (Tak: Wyrok NSA z dnia 25.04.2006 r., sygn.: II OSK 714/05, Wyrok NSA z dnia 16.07.2010 r., sygn.: I OSK 216/10). W praktyce więc jest to dzień umieszczenia ostatniego z tych elementów – czyli podpisu osoby upoważnionej (kierownika). Najczęściej data wydania decyzji już tam widnieje w momencie jej podpisywania, ale niektórzy praktykują umieszczanie daty dopiero podczas opatrywania jej podpisem (co jest dopuszczalne), ponieważ data wydania decyzji nie może być inna niż data jej podpisania.
Natomiast ogłoszenie decyzji jest równoznaczne z jej doręczeniem i dopiero w tym momencie wywołuje ona skutki prawne (zostaje wprowadzana do obrotu prawnego).
„Warunkiem bytu prawnego decyzji administracyjnej jest uzewnętrznienie woli organu administracji publicznej przez doręczenie lub ogłoszenie wydanej decyzji. Decyzja - jako akt zewnętrzny - musi być zakomunikowana stronie i dopóki wymóg ten nie zostanie spełniony, nie wywiera ona żadnych skutków prawnych.” (Tak: Wyrok WSA w Warszawie z dnia 05.04.2018 r., VIII SA/Wa 159/18).
2) Jeżeli organ nie opatrzył decyzji datą jej wydania, to może ten błąd sprostować w trybie art. 113 § 1 Kpa. Trochę przykładów z orzecznictwa na ten temat:
„W orzecznictwie przyjmuje się, iż za minimum elementów decyzji uważa się: oznaczenie organu, adresata decyzji, czyli stron, rozstrzygnięcie i podpis osoby uprawnionej do jej wydania (Tak: Wyrok WSA w Krakowie z dnia 18.10.2018 r., sygn.: III SA/Kr 766/18, Wyrok WSA w Warszawie z dnia 05.04.2018 r., VIII SA/Wa 159/18).
„(…) Niewskazanie w decyzji dziennej daty, pominięcie dnia jej wydania należy w tej konkretnej sprawie do błędu, który w ocenie sądu spełnia kryteria zezwalające na jego sprostowanie w trybie art. 113 § 1 k.p.a. (…) Tak więc w tej indywidualnej sprawie, w tym stanie faktycznym organ trafnie przyjął, że pominięcie określenia dnia w dacie wydania decyzji można było zakwalifikować jako błąd pisarski podlegający sprostowaniu w trybie art. 113 § 1 k.p.a. (…) Wskazać należy, że dopiero w dacie doręczenia stronie decyzji wchodzi ona do obrotu prawnego i z tą chwilą decyzja administracyjna wywołuje skutki prawne. Przepisy prawa nie wiążą z dniem wydania decyzji pisemnej skutków prawnych, bowiem decyzja taka wywołuje skutki z dniem jej doręczenia. Na gruncie k.p.a. w art. 110 jako zasadę wskazano, że organ administracji publicznej, który wydał decyzję, jest nią związany od chwili jej doręczenia lub ogłoszenia, o ile kodeks nie stanowi inaczej. (Tak: Wyrok WSA w Łodzi z dnia 18 stycznia 2012 r., sygn..: II SA/Łd 1215/11).
„W konsekwencji Naczelny Sąd Administracyjny uważa, że w ustalonych okolicznościach brak daty dziennej decyzji nie pozbawia jej charakteru aktu administracyjnego, lecz stanowi wadliwość, która może być usunięta w trybie art. 215 § 1 Ordynacji podatkowej Pogląd ten znajduje powszechną aprobatę w doktrynie, zarówno w odniesieniu do unormowań zawartych w ustawie Ordynacja podatkowa - art. 210 § 1 pkt 2 oraz art. 215 § 1, jak i w odniesieniu do odpowiadających im regulacji Kodeksu postępowania administracyjnego - art. 107 § 1 oraz art. 113 § 1 (por. W. Dawidowicz, Zarys procesu administracyjnego, PWN 1989, s. 53, G. Łaszczyca, Cz. Martysz, A. Matan, Kodeks postępowania administracyjnego, Komentarz, Tom II Zakamycze 2005 str. 66, A. Wróbel, M. Jaśkowska, Kodeks postępowania administracyjnego, Komentarz, Zakamycze 2005, str. 645).” (Tak; Wyrok NSA z dnia 12.04.2012 r., sygn..: II FSK 2043/10).
Quidquid latine scriptum sit, sapienter videtur