Sejmowa dyskusja nt placówek i KN

Wybrane tematy:
socjoterapia Opieka prawna nad małoletnią wychowanką w ciąży Zwolnienie dziecka z placówki opiekuńczo- wychowawczej urlopowanie wszystkich wychowanków z placówki... Alimenty ponowne umieszczenie w POW odpłatność za pobyt pensjonariusza w ZOL
Lila

Re: Sejmowa dyskusja nt placówek i KN

Post autor: Lila »

Pewnie i masz rację, że jesteśmy pewnego rodzaju przechowalnią. Ale przynajmniej dzieciaki mają w tej przechowalni warunki do nauki, nie marzną, nie głodują, nie są narażone na przemoc i wykorzystywanie.. to mało??? To nie jest wystarczający powód do wydawania pieniędzy na ich pobyt w placówce?
A jaki wg. ciebie powinien być ten EFEKT ich pobytu w placówce ??
Gdyby byli w tych patologicznych domach żaden "sukces" na pewno by ich nie czekał!
A" leczeniem " trzeba objąć nie wychowanków tylko ich rodziny. Tym z założenia ustawy mają się zajmować pracownicy socjalni, koordynatorzy pieczy, asystenci . Powrót do rodziny jest obecnie bardzo rzadko celem, bo do jakiej rodziny te dzieci mają wrócić ????
W ciągu 15 lat mojej pracy na palcach jednej ręki mogę policzyć ile dzieci wróciło do rodzin.. i to niestety z opłakanym skutkiem :(
mmariusz

Re: Sejmowa dyskusja nt placówek i KN

Post autor: mmariusz »

Lila pisze:Co do wspomnianych butów heh , my znaleźliśmy ratunek w sponsorach- najczęściej na Dzień Dziecka i Święta dzieci dostają oryginalne obuwie i na pewno nie chodzą w jednych i tych samych okrągły rok i do wszystkiego..
Heniek kończy szósta klasę, .Od pani dostał garnitur, , byty wcześniej mu kupiono (jego sa) od innej pani pasek a ode mnie krawat.
Lilianno , skoro pracujesz 20 lat , to pewnie takie treści są tobie bliskie, tak sie pewnie nauczyłaś...

Rozporządzenie z roku 1994 obowiązujące do roku 2000,
§ 17. Do zadań wychowawcy należy w szczególności:

1) tworzenie serdecznej atmosfery, sprzyjającej rozwojowi uczuć i więzi emocjonalnych,
2) utrzymywanie kontaktów z rodzinami wychowanków,
3) współdziałanie z opiekunami prawnymi i rodzinami zaprzyjaźnionymi,
4) wdrażanie wychowanków do przestrzegania higieny osobistej oraz porządku i czystości otoczenia, prac samoobsługowych i porządkowych,
5) współdziałanie z lekarzem i pielęgniarką w zakresie utrzymania dobrego stanu zdrowia wychowanka oraz opieka w czasie choroby,
6) współpraca ze szkołami, do których uczęszczają wychowankowie, oraz w miarę potrzeby udzielanie lub organizowanie pomocy w nauce,
7) zaopatrywanie wychowanków w odpowiednią odzież i inne przedmioty osobistego użytku,
8) odpowiedzialność za wyposażenie usamodzielnianych wychowanków,
9) utrzymywanie kontaktów z usamodzielnionymi wychowankami w początkowym okresie ich samodzielnego życia,
10) prowadzenie dokumentacji grupy.

Starzy to wiedza, czują ale nowi wychowawcy już nie , nie ma tego w ustawach i ,,,,tak właśnie wygląda system
etatysta

Re: Sejmowa dyskusja nt placówek i KN

Post autor: etatysta »

Lila pisze:Ale przynajmniej dzieciaki mają w tej przechowalni warunki do nauki, nie marzną, nie głodują, nie są narażone na przemoc i wykorzystywanie.. to mało??? To nie jest wystarczający powód do wydawania pieniędzy na ich pobyt w placówce?
Uważam, że to mało, a na pewno nie uzasadnia wydawania średnio 4 tys. miesięcznie na dziecko. Jeśli "leczeniem" należy objąć rodziny, to dlaczego dzieci są w placówkach? To trochę tak jakby chorzy chodzili sobie po mieście, a w szpitalach umieszczano ich dzieci (profilaktycznie, żeby się nie zaraziły) :lol: :lol: :lol:
No właśnie Lilianno jedynym sensownym celem wydaje mi się głównie ukończenie szkoły i zdobycie zawodu oraz kompetencji umożliwiających samodzielne i optymalne funkcjonowanie po opuszczeniu placówki. Problem w tym, że to ciągle cele "oświatowe". Może to problem tego, że jestem pedagogiem, a nie pracownikiem socjalnym, wiec myślę jak pedagog? Może właśnie dlatego nie jestem w stanie pojąć sensu i celu zmian?
mmariusz

Re: Sejmowa dyskusja nt placówek i KN

Post autor: mmariusz »

etatysta pisze:jedynym sensownym celem wydaje mi się głównie ukończenie szkoły i zdobycie zawodu oraz kompetencji umożliwiających samodzielne i optymalne funkcjonowanie po opuszczeniu placówki. Problem w tym, że to ciągle cele "oświatowe"
ale w jakim sensie" oświatowe". Kompetencje w zakresie pozyskania konkretnych umiejętności owszem, ale kompetencje to zespól wszelkich cech dających możliwości albo zwiewniejszych szanse na dobrze rozumiany sukces. zatem tak edukacja jak i wychowanie przyczynia się do nabycia tychże kompetencji. Nabycie kompetencji w procesie ukierunkowanego wychowania jest równie istotne jak nabycie ich w drodze kształcenia.
Moje technikum w latach 80^ było w resorcie rolnictwa i coz... nie stało nic na przeszkodzie aby sprawnie działało i realizowało cele dydaktyczne i wychowawcze.
Tak wiec wrzucenie POW do resortu pomocy społecznej nie jest problemem samym w sobie. Proste myślenie bez zastanowienia skłania często ku wnioskowi że to pomoc socjalna , a nie wychowanie. I w istocie tak się stało. Analiza zmian prawnych prowadzi do tego wniosku. Pytanie czy to dobry kierunek.
mmariusz

Re: Sejmowa dyskusja nt placówek i KN

Post autor: mmariusz »

cd
To z preambuły UoSO
Nauczanie i wychowanie – respektując chrześcijański system wartości – za podstawę przyjmuje uniwersalne zasady etyki. Kształcenie i wychowanie służy rozwijaniu u młodzieży poczucia odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata. Szkoła winna zapewnić każdemu uczniowi warunki niezbędne do jego rozwoju, przygotować go do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności.

Zwolniony jestem z tych zadań, jako pracownika systemu pomocy społecznej nie wiążą mnie one? :roll:
w domach dziecka , w latach 90^ było to wiazące, dziś nie??
Wychowanie ma odbywać sie w :

1) przedszkola,
2) szkoły:
a) podstawowe, ,
b) gimnazja,
c) ponadgimnazjalne, ,
d) artystyczne;
3) placówki oświatowo-wychowawcze, w tym szkolne schroniska młodzieżowe,
3a) placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego
3b) placówki artystyczne – ogniska artystyczne
4) poradnie psychologiczno-pedagogiczne
5) młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze oraz specjalne ośrodki wychowawcze dla dzieci i młodzieży
6) (uchylony);
7) placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania;
8) (uchylony);
[9) zakłady kształcenia i placówki doskonalenia nauczycieli;
10) biblioteki pedagogiczne;
11) kolegia pracowników służb społecznych
ale nie w placówce opiekuńczo -wychowawczej. Żenujące :(

Moim zdanie, wszędzie gdzie sa dzieci, we wszelkich instytucjach ( a w większości tak jest - wystarczy spojrzeć na tabele w art 42 KN) powinny być objęte wychowaniem na warunkach MEN.
Zupełnie inna sprawa jest pomoc rodzinie...które (pomocy)j pomimo wszelkich zmian prawnych nie ma. Mogą próby tych zmian nie wyjść, to inne zadnienie, ale nie zostawiajmy dzieciaka. A tak jak słusznie zauważyłeś , celem głównym pracy z dzieckiem jest powrót jego do rodziny - pewnie jest to priorytet.
ODPOWIEDZ