Witam,
Wpłynął do mnie wniosek o umorzenie nienależnie pobranych świadczeń. Podpowiecie co i jak robicie w takich sytuacjach?? Umarzacie? Co bierzecie pod uwagę i jak technicznie to wygląda. Za wszelką pomoc będę niezmiernie wdzięczna.
Jak myślicie - dlaczego większość boi się umarzać nienależnie p. i z góry zakładają odmowę, skoro nieraz faktycznie są przypadki i to bardzo uzasadnione aby umorzyć.
moj urzad wojewodzki nie jest za umarzaniem, bo sa to pieniadze z budzetu panstwa
mam takich kilka wyjasnien
Użyty w art. 30 ust. 9 u.ś.r. zwrot "szczególnie uzasadnione okoliczności dotyczące sytuacji rodziny" należy interpretować biorąc pod uwagę fakt, iż co do zasady do świadczeń rodzinnych uprawnione są jedynie osoby o niewysokich dochodach, spełniające tzw. kryterium dochodowe. Nawet sama trudna sytuacja materialna danej rodziny nie uzasadnia umorzenia kwoty nienależnie pobranych świadczeń. Jest to możliwe dopiero wówczas, gdy sytuacja rodziny będzie "szczególna" i to szczególna na tle rodzin uprawnionych do świadczeń rodzinnych, a nie względem wszystkich rodzin.
Przepis art. 30 ust. 9 u.ś.r. w swej treści zawiera kompetencje organu do załatwienia sprawy w ramach tzw. uznania administracyjnego. W przepisie tym zawarty jest także kierunek i granice uznania administracyjnego, które należy upatrywać poprzez pryzmat badania okoliczności ustawowo określonego zwrotu - "szczególnie uzasadnione okoliczności dotyczące rodziny". W praktyce dla dokonania właściwej oceny tego zagadnienia, powinnością organu jest rozważenie istotnie ważnych powodów mających wpływ na funkcjonowanie rodziny, tj. możliwości finansowych wnioskodawcy, posiadania przezeń dóbr materialnych. Także sytuacji życiowej wnioskodawcy, w tym stan rodzinny, wiek, stan zdrowia.
Strona, która uprzednio pobrała nienależne świadczenie, do którego zwrotu jest obowiązana, a którego umorzenia się domaga, powołując się na brak możliwości spłaty spowodowany sytuacją majątkową i rodzinną, winna udokumentować ten fakt i przedłożyć organowi orzekającemu stosowne dowody celem uwiarygodnienia swych twierdzeń.
Wykładnia przepisu art. 30 ust. 9 ustawy z 2003r. o świadczeniach rodzinnych wskazuje, iż instytucja umorzenia należności czy to w całości, czy też w części winna być stosowana wyjątkowo, i to jedynie w sytuacjach gdy realnie nie jest możliwe odzyskanie kwoty nienależnie pobranego świadczenia w drodze postępowania egzekucyjnego, bądź gdy takowe dochodzenie należności mogłoby pozbawić osobę zobowiązaną albo osobę pozostającą na jej utrzymaniu niezbędnych środków utrzymania.
Przed wydaniem decyzji na podstawie art. 30 ust. 9 u.ś.r. organ powinien ustalić, w jaki sposób zwrot nienależnie pobranych świadczeń będzie mieć wpływ na sytuację życiową zobowiązanego, w szczególności, czy pozbawienie zobowiązanego świadczeń nie pogorszy jego sytuacji na tyle, że będzie on zmuszony ubiegać się o kolejne świadczenia. Organ musi więc ustalić, czy inne okoliczności takie jak wiek, stan zdrowia, stan rodziny wskazują na to, że pomimo dokonania zwrotu nienależnie pobranego świadczenia, osoba zobowiązana będzie w stanie samodzielnie zaspokoić swoje niezbędne potrzeby bytowe i będzie mogła żyć w warunkach odpowiadających godności człowieka.
Uzasadnienie
Przepis art.30 ust.9 ustawy o świadczeniach rodzinnych, w świetle którego organ, który wydał decyzję w sprawie nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych może umorzyć kwotę nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych, lub rozłożyć je na raty, jeżeli zachodzą szczególnie uzasadnione okoliczności.
Ustawa o świadczeniach rodzinnych nie zawiera samodzielnej podstawy do umorzenia odsetek od nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych. Odsetki są należnościami pochodnymi od świadczeń i ich byt jest związany z należnością główną, w tym sensie, że jedynie umorzenie lub rozłożenie na raty należności głównej pociąga modyfikację w zakresie odsetek.
Z wyjaśnień Departamentu Świadczeń Rodzinnych Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej w zakresie stosowania ustawy o świadczeniach rodzinnych (Dz.U. z 2015r., poz. 114),- „Rozłożenie na raty kwoty nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych nie skutkuje zakończeniem naliczania ustawowych odsetek. Odsetki należy naliczać do dnia spłaty całości świadczeń nienależnie pobranych. Rozłożenie na raty skutkuje jedynie obowiązkiem zapłacenia łącznie mniejszej kwoty odsetek, gdyż po wpłacie każdej z kolejnych rat zmniejsza się kwota główna, od której w dalszym ciągu naliczane są odsetki.” - Zatem byt odsetek jest integralnie związany z należnością główną.
Skoro nienależnie pobrane świadczenia podlegają zwrotowi łącznie z ustawowymi odsetkami, a naliczane są one od pierwszego dnia miesiąca następującego po dniu wypłaty świadczeń rodzinnych do dnia spłaty, instytucja rozłożenia na raty dotyczy również odsetek, które wchodzą w skład określonego decyzją nienależnie pobranych świadczeń.
Wobec takiego brzmienia przepisów brak jest podstaw do rozstrzygnięcia w zakresie wniosku Pana ………….. o umorzenie odsetek od nienależnie pobranych świadczeń, dlatego też orzeczono jak w sentencji.