Wydatki z miesiąca poprzedzającego dzień złożenia wniosku - Dodatki mieszkaniowe

  
Strona 1 z 1    [ Posty: 6 ]

Napisano: 12 lip 2021, 14:56

Wydatki z miesiąca poprzedzającego dzień złożenia wniosku co w praktyce oznaczają:
1) faktura za wodę z czerwca zapłacona w czerwcu - wliczam
2) faktura za wodę z czerwca zapłacona w lipcu - wliczam ? (decyduje data rachunku, czy data zapłaty ?)
3) faktura za wodę za okres kwiecień-maj, następna będzie za czerwiec-lipiec - nie wliczam faktury za kwiecień-maj ?
Agnieszka@
Praktykant
Posty: 6
Od: 05 lip 2021, 8:16
Zajmuję się: Dodatki mieszkaniowe, pomoc społeczna i zamówienia publiczne


Napisano: 19 maja 2023, 15:13

ktoś się wypowie ?
pytająca1
Stażysta
Posty: 149
Od: 07 sie 2019, 21:26
Zajmuję się: FA

Napisano: 22 maja 2023, 8:13

ja robię tak:
mamy maj złożony wniosek, mc poprzedzający to kwiecień - proszę o FV za ten okres tj. IV (miesiąc poprzedzający, nie musi być zapłacona) jeśli jest za dłuższy okres to przeliczam.
Knapa
Starszy referent
Posty: 887
Od: 24 kwie 2019, 10:08
Zajmuję się: Dm

Napisano: 22 maja 2023, 8:57

Jeżeli chodzi o dochody z farsopisarstwa rolnego to liczymy tylko ha przeliczeniowe w sytuacji gdy ich powierzchnia wynosi 1ha lub więcej? Mam osobę która ma 0,45 ha przeliczeniowego więc tego nie liczę.
piotrswakowski
Praktykant
Posty: 19
Od: 27 lis 2020, 21:57
Zajmuję się: Prawa w Urzędzie Gminy. Dotacje, dodatki mieszkaniowe, przetargi, energia, sprawy związane z inwestycjami, obsługa BDO itp

Napisano: 22 maja 2023, 8:59

Knapa pisze:
22 maja 2023, 8:13
ja robię tak:
mamy maj złożony wniosek, mc poprzedzający to kwiecień - proszę o FV za ten okres tj. IV (miesiąc poprzedzający, nie musi być zapłacona) jeśli jest za dłuższy okres to przeliczam.
Pytanie z lexa:

Czy wydatki te powinny być zapłacone, uregulowane, czy wystarczy, że zostały naliczone przez zarządcę lokalu?

A co w przypadku, kiedy uregulowanie nastąpiło w miesiącu kolejnym, tj. z opóźnieniem?


Odpowiedź:

Przy ubieganiu się o przyznanie dodatku mieszkaniowego należy udokumentować (udowodnić) wysokość poniesionych opłat związanych z utrzymaniem mieszkania. Jest to równoznaczne z tym, że cyt. „wydatki te powinny być zapłacone, uregulowane”, zatem nie „wystarczy, że zostały naliczone przez zarządcę lokalu”. Z kolei „w przypadku, kiedy uregulowanie nastąpiło w miesiącu kolejnym, tj. z opóźnieniem” nie ma znaczenia przy ustalaniu prawa do dodatku mieszkaniowego.
Uzasadnienie

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz.U. z 2021 r. poz. 2021 ze zm.) – dalej u.d.m., osobami uprawnionymi do dodatku mieszkaniowego są najemcy albo podnajemcy lokali mieszkalnych, zamieszkujący w tych lokalach.

W myśl art. 7 ust. 1 u.d.m., dodatek mieszkaniowy przyznaje, na wniosek osoby uprawnionej do dodatku mieszkaniowego, wójt, burmistrz lub prezydent miasta, w drodze decyzji administracyjnej. Do wniosku dołącza się deklarację o dochodach gospodarstwa domowego za okres 3 miesięcy poprzedzających dzień złożenia wniosku oraz dokumenty potwierdzające wysokość ponoszonych w miesiącu poprzedzającym dzień złożenia wniosku wydatków związanych z zajmowaniem lokalu mieszkalnego.

W powołanej regulacji ustawodawca określił:

1. organ właściwy w sprawie przyznania dodatku mieszkaniowego,

2. formę przyznania świadczenia, tj. decyzję administracyjną,

3. wymagane załączniki do wniosku o dodatek mieszkaniowy, tj. deklarację o dochodach gospodarstwa domowego za okres 3 miesięcy poprzedzających dzień złożenia wniosku oraz dokumenty potwierdzające wysokość ponoszonych w miesiącu poprzedzającym dzień złożenia wniosku wydatków związanych z zajmowaniem lokalu mieszkalnego, np. opłaty za czynsz, energię cieplną, wodę, ścieki, odpady i nieczystości ciekłe, o których mowa w art. 6 ust. 4 pkt 1, pkt 6 u.d.m.

W treści art. 7 ust. 1 u.d.m., ustawodawca jako podstawę do ustalenia prawa do dodatku mieszkaniowego i obliczenia wysokości przysługującego świadczenia jednoznacznie wskazał dokumenty potwierdzające wysokość ponoszonych, czyli opłaconych w miesiącu poprzedzającym dzień złożenia wniosku wydatków związanych z zajmowaniem lokalu mieszkalnego. Jest to równoznaczne z tym, że prawodawca nie dopuszcza możliwości przedłożenia dokumentów wskazujących na wysokość opłat związanych z utrzymaniem mieszkania „do poniesienia” (tj. do zapłaty).

W świetle art. 6 ust. 3 u.d.m., za wydatki poniesione przez osobę ubiegającą się o dodatek mieszkaniowy uważa się świadczenia okresowe ponoszone przez gospodarstwo domowe w związku z zajmowaniem lokalu mieszkalnego. W przywołanym przepisie jest wyraźnie mowa o wydatkach o charakterze okresowym poniesionych przez gospodarstwo domowe, które w praktyce rozumie się jako faktycznie poniesione opłaty o charakterze powtarzalnym, na przykład comiesięczne opłaty za czynsz, energię cieplną, wodę, ścieki, odpady i nieczystości ciekłe. Na podstawie art. 5 ust. 4a u.d.m., wydatki naliczone i ponoszone przez okres dłuższy niż jeden miesiąc przelicza się na okresy miesięczne

Reasumując, przy ubieganiu się o przyznanie dodatku mieszkaniowego należy udokumentować (udowodnić) wysokość poniesionych opłat związanych z utrzymaniem mieszkania. Jest to równoznaczne z tym, że cyt. „wydatki te powinny być zapłacone, uregulowane”, zatem nie „wystarczy, że zostały naliczone przez zarządcę lokalu”.
Maxima
VIP
Posty: 3072
Od: 14 kwie 2017, 9:34
Zajmuję się: DM DE

Napisano: 22 maja 2023, 11:58

temat powraca :? z LEGALISA
wypatki poniesione lagalis.jpg
Knapa
Starszy referent
Posty: 887
Od: 24 kwie 2019, 10:08
Zajmuję się: Dm



  
Strona 1 z 1    [ Posty: 6 ]
NIE PRZEGAP WAŻNYCH INFORMACJI! POLUB NASZ PROFIL NA FACEBOOKU
[ ZAMKNIJ ]
Usuń ciasteczka witryny
 
x

 

x