mmjj pisze: ↑28 lip 2021, 19:30
Stanowisko MRiPS jest jasne
Więc proponuję wpisać sobie to stanowisko do podstawy prawnej decyzji, a w uzasadnieniu wyjaśnić, że: „wprawdzie treść art. 17 ust. 5b pkt 7 ups nie uległa zmianie , ale NALEŻY PRZYJĄĆ(!) jego znaczenie rozszerzająco, zgodnie z otrzymanymi wytycznymi”. A dlaczego tak? No bo żeby uznać takie stanowisko za słuszne, musimy pominąć zasady wykładni i jej dyrektywy oraz reguły kolizyjne, po czym ignorując językowe znaczenie przepisów oraz systemowość prawa, przejść od razu do celu, jaki przyświecał ustawodawcy – czyli dokładnie tak, jak postulujesz, no podstawie oczywiście „wytycznych”! A powinno to wyglądać następująco:
„Interpretator powinien opierać się na rezultatach wykładni językowej i dopiero gdy ta prowadzi do nie dających się usunąć wątpliwości, korzystać z wykładni systemowej, jeśli natomiast również wykładnia systemowa nie doprowadziła do usunięcia wątpliwości interpretacyjnych, to wolno posłużyć się wykładnią funkcjonalną. Zasada pierwszeństwa wykładni językowej ustala więc następujący porządek preferencji: wątpliwości interpretacyjne – wykładnia językowa - wątpliwości interpretacyjne – wykładnia systemowa - wątpliwości interpretacyjne – wykładnia funkcjonalna [czyli cele ustawodawcy, tzw. „duch ustawy” – przypis mój] (Tak: „Zasady wykładni prawa” prof. Lech Morawski, wyd. II TNOiK, Toruń 2010 r., s. 74).
mmjj pisze: ↑28 lip 2021, 19:30
Myślę, że tutaj będzie miał zastosowanie często spotykany w ostatnim czasie w orzecznictwie sądowym - art. 7a § 1 kpa
Myślę, że absolutnie nie będzie tu miał zastosowania art. 7a § 1 kpa! Dlaczego? A no z bardzo prostej przyczyny. „Zasada przyjaznej interpretacji przepisów, (...) określanej jako zasadę „in dubio pro libertate”, czyli: „w razie wątpliwości na korzyść wolności” (przeciw ograniczeniom), znajduje zastosowanie jedynie do tych postępowań administracyjnych, których przedmiotem jest nałożenie na stronę obowiązku (np. kary administracyjnej) bądź ograniczenie lub odebranie stronie uprawnienia (np. cofnięcia zezwolenia czy koncesji). A contrario powyższa zasada nie obowiązuje w postępowaniach, których przedmiotem jest przyznanie stronie uprawnienia [czyli m. in. w postępowaniach z zakresu pomocy społecznej – przypis mój!] (Tak: „Kodeks postępowania administracyjnego Komentarz”, red. nauk. Hanna Knysiak – Sudyka, wyd. 2 „LEX Wolters Kluwer”, Warszawa 2019 r., uwagi do art. 7a – s. 131).
mmjj pisze: ↑28 lip 2021, 19:30
oraz art. 6 i art. 8 kpa (poprzez wydanie decyzji rażąco sprzecznej z brzmieniem przepisów ustawy o pomocy społecznej)
Art. 6. Kpa brzmi: "Organy administracji publicznej działają na podstawie przepisów prawa." No właśnie. Jak to się ma do stosowania art. 17 ust. 5b pkt 7 ups? Trochę sobie zaprzeczasz.