Napisano: 03 mar 2025, 10:00
Znalazłam jeszcze coś takiego
Zgodnie z art. 61a § 1 ustawy z 14.06.1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2021 r. poz. 735) - dalej k.p.a., gdy żądanie, o którym mowa w art. 61 k.p.a., zostało wniesione przez osobę niebędącą stroną lub z innych uzasadnionych przyczyn postępowanie nie może być wszczęte, organ administracji publicznej wydaje postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania. Przepis art. 61 § 5 k.p.a. stosuje się odpowiednio.
por. także wyrok WSA w Olsztynie z 13.12.2011 r., II SA/Ol 893/11, LEX nr 1094438, w którym stwierdzono, że: "1. Przez «inne uzasadnione przyczyny», o których mowa w art. 61a § 1 k.p.a., należy rozumieć takie sytuacje, które w sposób oczywisty stanowią przeszkodę do wszczęcia postępowania, np. gdy w tej samej sprawie postępowanie administracyjne już się toczy albo w sprawie takiej zapadło już rozstrzygnięcie lub gdy w przepisach prawa brak jest podstawy materialnoprawnej do rozpatrzenia żądania w trybie administracyjnym" (Jaśkowska Małgorzata, Wilbrandt-Gotowicz Martyna, Wróbel Andrzej, Komentarz aktualizowany Kodeksu postępowania administracyjnego, Opublikowano: LEX/el. 2018).
Do innych uzasadnionych przyczyn należy zaliczyć:
(1) powagę rzeczy osądzonej – sprawa została już raz rozstrzygnięta,
(2) sprawa jest już w toku,
(3) upływ terminu prawa materialnego, po którym nie można domagać się już przyznania uprawnienia (Lewandowski Tomasz, Odmowa wszczęcia postępowania administracyjnego oraz współuczestnictwo formalne, Opublikowano: LEX/el. 2014).
Z kolei w myśl art. 105 § 1 k.p.a., gdy postępowanie z jakiejkolwiek przyczyny stało się bezprzedmiotowe w całości albo w części, organ administracji publicznej wydaje decyzję o umorzeniu postępowania odpowiednio w całości albo w części.
W wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z siedzibą w Gliwicach z 31.05.2017 r., IV SA/Gl 785/16 wskazano, że przepis art. 61a § 1 k.p.a. stanowi podstawę prawną do odmowy wszczęcia postępowania administracyjnego, m.in. w sytuacji, gdy kierowane do organu administracji publicznej żądanie dotyczy sprawy już wcześniej rozstrzygniętej. Dopóki bowiem w obrocie prawnym funkcjonuje decyzja rozstrzygająca sprawę merytorycznie w sposób ostateczny, kolejne postępowanie dotyczące tej samej sprawy staje się niedopuszczalne. Jednakże jeżeli po złożeniu wniosku organ podjął czynności procesowe, a następnie w wyniku dokonanych ustaleń uznał, że sprawa jest tożsama ze sprawą uprzednio już rozstrzygniętą decyzją ostateczną wówczas umarza postępowanie jako bezprzedmiotowe w trybie art. 105 k.p.a.
W wyroku WSA w Gorzowie Wlkp. z 25.10.2017 r., II SA/Go 640/17 stwierdzono, że do konstytutywnych elementów sprawy administracyjnej, o której mowa w art. 1 pkt 1 k.p.a., należą elementy podmiotowe: adresat sprawy i organ ją rozstrzygający oraz elementy przedmiotowe: norma prawa materialnego podlegająca indywidualizacji i konkretyzacji w drodze decyzji administracyjnej oraz stan faktyczny, do którego ta norma ma zastosowanie. O bezprzedmiotowości postępowania administracyjnego w rozumieniu art. 105 § 1 k.p.a. można mówić wówczas, gdy odpadł jeden z konstytutywnych elementów sprawy administracyjnej. Tak rozumiana przesłanka umorzenia postępowania może istnieć jeszcze przed wszczęciem postępowania, co zostanie ujawnione dopiero w toczącym się postępowaniu, może również powstać w czasie trwania postępowania, a więc w sprawie już zawisłej przed organem.