w jaki sposób chcecie ujmować koszt ZFŚS w kosztach koordynatora skoro zgodnie z Rozporządzeniem odpis liczy się nie na 1 pracownika ale na przeciętną liczbę zatrudnionych w całym roku?
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 9 marca 2009 r. w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (Dz.U. z 2009 r. nr 43, poz. 349)
Chciałem podzielić się swoimi opiniami co problemów z nowelizacją ustawy tu opisanymi:
1. art. 26 ust. 2
Przepis jest tak zagmatwany, że chyba nie dało. Jedyna sensowna (co nie znaczy, że poprawna) interpretacja tego przepisu to, że dotyczy umów z rodzinami zastępczymi zawodowymi/rodzinnymi domami dziecka na terenie innych powiatów i porozumień ich dotyczących. Typowa interpretacja prowadzi do nielogicznych wniosków. Przepisy będące podstawą zawarcia umów (art. 54 ust. 1, 2, 3a, art. 61a ust. 1 i 2) nie uległy zmianie więc nie dotyczy to żadnych umów. Z zapisu "zawarte na podstawie przepisów dotyczasowych" można wywnioskować, że są inne, zawarte nie na podstawie przepisów niezmienionych, inaczej określenie byłoby niepotrzebne. Zawarte określenie "tych" świadczy, że teść nie odnosi się do wszystkich porozumień ale tylko "tych" z początku przepisu.
Uważam, że chodzi o wszystkie umowy z rzz/rdd oraz porozumienia o kosztach dotyczących dzieci umieszczonych w rodzinach zastępczych zawodowych i rodzinnych domach dziecka. Uważam, że odnosi się do zmian wynagrodzenia i zasad ich waloryzacji określonych w treści znowelizowanego art. 86 ust. 2, a ministerstwo zakłada, że kwoty wynagrodzeń są w porozumieniach (na pewno z treści przepisu wynika, że nie dotyczy rodzin zastępczych spokrewnionych i niezawodowych, więc dotyczy to kosztów zmienionych w przypadku dwóch pozostałych - wynagrodzenia i ich waloryzacja, a nie kwestii kosztów koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej).
Z pytań i odpowiedzi ministerstwa: W umowach tych zasadnym jest zawarcie m.in. oprócz ewentualnej zmiany wynagrodzenia, także nowych zasad waloryzacji wynagrodzeń, wskazania nowej podstawy prawnej przedstawianych zaświadczeń lekarskich o stanie zdrowia oraz opinii o posiadaniu predyspozycji i motywacji do pełnienia funkcji rodziny zastępczej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka.
Tak jakby dlatego według nich miały by być nowe umowy.
Myślę, że przepis należy czytać w ten sposób:
Umowy o pełnienie funkcji rodziny zastępczej zawodowej lub prowadzenie rodzinnego domu dziecka oraz porozumienia między powiatami dotyczące ponoszenia kosztów opieki i wychowania dzieci umieszczonych w rodzinach zastępczych zawodowych lub rodzinnych domach dziecka, zawarte przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, zachowują ważność do czasu ich wygaśnięcia, rozwiązania lub do czasu zawarcia nowych umów i porozumień na podstawie przepisów ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie dłużej jednak niż przez okres 4 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.)
Art. 27 ust. 2 ustawy nowelizującej stanowi dobre porównanie jak ten przepis powinien wyglądać, nie wiem dlaczego umowy/porozumienia mają tracić ważność, a nie wystarczy obowiązek dostosowania.
Nie jest to oczywiście poprawnie przeprowadzona interpretacja przepisu, ale próba wnioskowania co interpretowało ministerstwo pisząc pytania i odpowiedzi.
Niezależnie od tego jaka jest właściwa interpretacja przepisu, aby się zabezpieczyć z każdej strony trzeba by:
1. Od 1 czerwca muszą być nowe umowy zamiast umów zawartych przed 1 lutego 2023 r., nawet jak ich treść nie ulegnie zmianie. Można by uzupełnić je o elementy wymienione w odpowiedzi ministerstwa (chociaż wskazanie podstawy prawnej uważam za nieistotne jeżeli taka podstawa istnieje, z waloryzacją może mieć problem księgowa bo wysokość wynagrodzenia nie jest oznaczona i nie może stwierdzić czy ma to pokrycie w planie).
2. Nowe porozumienia w przypadku dzieci umieszczonych w rodzinach zastępczych zawodowych i rodzinnych domach dziecka, w przypadku spokrewnionych i niezawodowych aneks albo nowe porozumienie.
3. Porozumienia w sprawie rodzin zastępczych zawodowych/rodzinnych domów dziecka na terenie innych powiatów też przydałoby się zmienić bo zmieniła się treść przepisu czy też przepis będący podstawą ich zawierania (art. 54 ust. 3b, dawny art. 60 ust. 2 obecnie 60 ust. 3).
2. Obciążanie gmin kosztami koordynatora.
Należy zwrócić uwagę, iż ustawa z dnia 7 października 2022 r. o zmianie ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2022 poz. 2140) wprowadziła w przepisach ustawy zmienianej modyfikacje w zakresie „koszty objęcia rodziny zastępczej lub rodzinnego domu dziecka opieką koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej” w zakresie przepisów art. 191 ust. 5, 5a i 7 (art. 1 pkt 70 lit b, c i d nowelizującej). Przepisy te regulują wzajemne rozliczanie kosztów pobytu dzieci w pieczy zastępczej pomiędzy powiatami. Wprowadzono de facto odrębną kategorię kosztu – obok wydatków na opiekę i wychowanie.
Zważyć też należy, że art. 191 ust. 9 nie uzupełniono o odniesienie do „kosztów objęcia rodziny zastępczej lub rodzinnego domu dziecka opieką koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej”, podobnie w zakresie art. 191 ust. 1 pkt 1. Co najważniejsze, ustawodawca nie wprowadził tych kosztów do treści art. 192 co stanowiłoby wprost zarówno o ich refundowaniu przez powiaty jak i partycypowaniu w nich przez gminy, ponadto nie byłoby konieczności uzupełniania o tą treść art. 191 ust. 5 i 5a. Niemniej jednak z jakiś przyczyn ustawodawca nie zdecydował się zmieniać tych przepisów.
Podnieść także należy, iż art. 191 ust. 7 nie nakłada na powiat na obowiązku refundowania kosztów objęcia rodziny zastępczej lub rodzinnego domu dziecka opieką koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej. Obowiązek ten wynika z treści art. 191 ust. 5 i 5a. Art. 191 ust. 7 reguluje jedynie jak ten koszt ma być liczony.
Mając na uwadze, iż sposób wprowadzenia refundowania „kosztu objęcia rodziny zastępczej lub rodzinnego domu dziecka opieką koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej” tylko w przepisach dotyczących bezpośrednio powiatów oraz fakt, iż art. 191 ust. 7 nie nakłada zobowiązań finansowych, jedynie reguluje sposób ich liczenia należy stwierdzić odpowiednie stosowanie art. 191 ust. 7 w zakresie art. 191 ust. 9 oznaczania modyfikację, iż finansuje stosownie do liczby dzieci gmina oraz nie stosowanie części tego przepisu – „oraz koszty objęcia rodziny zastępczej lub rodzinnego domu dziecka opieką koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej”.
W konsekwencji gminy nie powinny być obciążane kosztami koordynatora.
Mając jednak na uwadze problemy z art. 26 ust. 2 ustawy nowelizującej, Ministerstwo może myśleć wiele rzeczy.
Czy porozumienia dotyczące dzieci umieszczonych w placówkach opiekuńczo -- wychowawczych ( u mnie typu rodzinnego ) powinnam również zawrzeć nowe ? Nigdzie tego nie doczytałam i mam mętlik...
Witam, jestem pracownikiem PCPR i mamy problem z ustaleniem kosztów objęcia rodziny zastępczej opieką koordynatora,
katalog kosztów koordynatora- koszt zatrudnienia koordynatora, koszt badania lekarskiego, dofinansowania okularów, koszt zużycia paliwa z samochodu służbowego na wyjazd do rodziny zastępczej, i czy jeszcze jakieś inne koszty....jaki może być katalog i z czego to wynika bo koszty jakie koordynator "zużywa" by objąć pracą rodzinę zastępczą jest szeroki....np. materiały biurowe.
W naszej jednostce do kosztów koordynatora liczmy: wynagrodzenie brutto + koszt poniesiony przez pracodawcę (pochodne) + ewentualnie ppk pracodawcy + odpis zfśs + delegacje + koszt szkoleń + ryczałt na samochód + koszt badań lekarskich + koszt badań bhp. Co miesiąc koszty są różne.
Materiałów biurowych w naszym pcpr nie liczymy.