Napisano: 08 kwie 2023, 17:04
Chciałem podzielić się swoimi opiniami co problemów z nowelizacją ustawy tu opisanymi:
1. art. 26 ust. 2
Przepis jest tak zagmatwany, że chyba nie dało. Jedyna sensowna (co nie znaczy, że poprawna) interpretacja tego przepisu to, że dotyczy umów z rodzinami zastępczymi zawodowymi/rodzinnymi domami dziecka na terenie innych powiatów i porozumień ich dotyczących. Typowa interpretacja prowadzi do nielogicznych wniosków. Przepisy będące podstawą zawarcia umów (art. 54 ust. 1, 2, 3a, art. 61a ust. 1 i 2) nie uległy zmianie więc nie dotyczy to żadnych umów. Z zapisu "zawarte na podstawie przepisów dotyczasowych" można wywnioskować, że są inne, zawarte nie na podstawie przepisów niezmienionych, inaczej określenie byłoby niepotrzebne. Zawarte określenie "tych" świadczy, że teść nie odnosi się do wszystkich porozumień ale tylko "tych" z początku przepisu.
Uważam, że chodzi o wszystkie umowy z rzz/rdd oraz porozumienia o kosztach dotyczących dzieci umieszczonych w rodzinach zastępczych zawodowych i rodzinnych domach dziecka. Uważam, że odnosi się do zmian wynagrodzenia i zasad ich waloryzacji określonych w treści znowelizowanego art. 86 ust. 2, a ministerstwo zakłada, że kwoty wynagrodzeń są w porozumieniach (na pewno z treści przepisu wynika, że nie dotyczy rodzin zastępczych spokrewnionych i niezawodowych, więc dotyczy to kosztów zmienionych w przypadku dwóch pozostałych - wynagrodzenia i ich waloryzacja, a nie kwestii kosztów koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej).
Z pytań i odpowiedzi ministerstwa: W umowach tych zasadnym jest zawarcie m.in. oprócz ewentualnej zmiany wynagrodzenia, także nowych zasad waloryzacji wynagrodzeń, wskazania nowej podstawy prawnej przedstawianych zaświadczeń lekarskich o stanie zdrowia oraz opinii o posiadaniu predyspozycji i motywacji do pełnienia funkcji rodziny zastępczej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka.
Tak jakby dlatego według nich miały by być nowe umowy.
Myślę, że przepis należy czytać w ten sposób:
Umowy o pełnienie funkcji rodziny zastępczej zawodowej lub prowadzenie rodzinnego domu dziecka oraz porozumienia między powiatami dotyczące ponoszenia kosztów opieki i wychowania dzieci umieszczonych w rodzinach zastępczych zawodowych lub rodzinnych domach dziecka, zawarte przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, zachowują ważność do czasu ich wygaśnięcia, rozwiązania lub do czasu zawarcia nowych umów i porozumień na podstawie przepisów ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie dłużej jednak niż przez okres 4 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.)
Art. 27 ust. 2 ustawy nowelizującej stanowi dobre porównanie jak ten przepis powinien wyglądać, nie wiem dlaczego umowy/porozumienia mają tracić ważność, a nie wystarczy obowiązek dostosowania.
Nie jest to oczywiście poprawnie przeprowadzona interpretacja przepisu, ale próba wnioskowania co interpretowało ministerstwo pisząc pytania i odpowiedzi.
Niezależnie od tego jaka jest właściwa interpretacja przepisu, aby się zabezpieczyć z każdej strony trzeba by:
1. Od 1 czerwca muszą być nowe umowy zamiast umów zawartych przed 1 lutego 2023 r., nawet jak ich treść nie ulegnie zmianie. Można by uzupełnić je o elementy wymienione w odpowiedzi ministerstwa (chociaż wskazanie podstawy prawnej uważam za nieistotne jeżeli taka podstawa istnieje, z waloryzacją może mieć problem księgowa bo wysokość wynagrodzenia nie jest oznaczona i nie może stwierdzić czy ma to pokrycie w planie).
2. Nowe porozumienia w przypadku dzieci umieszczonych w rodzinach zastępczych zawodowych i rodzinnych domach dziecka, w przypadku spokrewnionych i niezawodowych aneks albo nowe porozumienie.
3. Porozumienia w sprawie rodzin zastępczych zawodowych/rodzinnych domów dziecka na terenie innych powiatów też przydałoby się zmienić bo zmieniła się treść przepisu czy też przepis będący podstawą ich zawierania (art. 54 ust. 3b, dawny art. 60 ust. 2 obecnie 60 ust. 3).