Napisano: 13 kwie 2014, 13:00
[..]
Następnie na organie na 901 księgujesz w wariancie pierwszym jedynie część należną GW
[..]
W tym rzecz, że takie postępowanie jest niedopuszczalne. Nie chodzi o to by zrobić sztuczkę polegająca na utworzeniu zobowiązania na 224 ale o to by przekazanie pobranych dochodów na rzecz OWD,BP było zgodne z prawem bilansowym.
Przelewanie środków z OPS do budżetu nie jest operacją gospodarczą ale przesunięciem środków w ramach podmiotu którym jest gmina. Czyli operacja taka nie powinna powodować zmian wartości netto aktywów gminy.
Przelanie środków do budżetu w OPS księgowane jest na zmniejszenie aktywów i zmniejszenie funduszu , natomiast w budżecie dla zachowania zgodności otrzymanie przekazanych środków powinno być księgowane na 133 i 901 co oznacza zwiększenie aktywów i docelowo wyniku budżetu .
Przy księgowaniu przekazywanych przez OPS środków, częściowo na dochody budżetu 901 i częściowo na zobowiązania 224 następuje zmniejszenie aktywów netto gminy, dlatego że rosną w tym przypadku zobowiązania gminy.
W równaniu bilansowym dla gminy :
Aktywa = Fundusz +Zobowiązania
następuje zmiana: zmniejsza się fundusz o kwotę należną OWD ,BP i równocześnie o tę kwotę rosną zobowiązania gminy wobec OWD,BP. Jest to niedopuszczalne.
Prawidłowo, to przekazywane środki powinny być ujęte w całosci na 901. Zobowiązanie z tyt. pobranych a nie przekazanych środków do OWD,BP zgodnie Uor należałoby ująć jako koszt a ich przekazanie do OWD,BP byłoby wydatkiem. UoFP jednak nie dopuszcza takiej możliwości.
Gdyby rozliczanie należności ZZ Fa prowadzone było w OPS pozabilansowo (tylko część OWW bilansowo), to wówczas wpływ od komornika w części przypadającej OWD,BP byłby ujmowany w OPS
np.
130/225 od komornika/dłużnika
225/130 przelew na rachunek budżetu
----------------
w rach.budżetu:
133/224
224/133 do OWD,BP
i nie ma żadnych problemów