O podwyższonym dodatku osłonowym będzie decydować tylko zgłoszenie, a nie wpis do centralnej ewidencji emisyjności budynków. Taka poprawka do ustawy o dodatku osłonowym znalazła się w uchwalonej w środę przez Sejm ustawie o ochronie odbiorców gazu. Zdaniem pracowników pomocy społecznej nie wiadomo jak traktować tych, którzy złożą wniosek do czasu aż ustawa wejdzie życie.
Ministerstwo Klimatu i Środowiska Nowelizując ustawę o dodatku osłonowym wskazało, że do otrzymania dodatku o podwyższonej wysokości wystarczy już tylko dokonanie zgłoszenia do CEEB, a nie uzyskanie wpisu. I taki zapis znalazł się w uchwalonej 26 stycznia ustawie.
- W praktyce oznacza to, że mieszkańcy domów lub mieszkań, które są ogrzewane np. piecem węglowym, nie będą musieli mieć wpisu do CEEB – wystarczy potwierdzenie złożenia wniosku o taki wpis, aby otrzymać wyższe świadczenie - wyjaśnia rzecznik resortu klimatu i środowiska Aleksander Brzózka.
Zachłychnięci tym co wiemy, zapomnieliśmy zapytać, czy nam wolno.
Sprawa podwyższonego dodatku w przypadku opalania gospodarstwa paliwem stałym, np. węglem to był jeden z głównych problemów zgłaszanych przez ośrodki pomocy społecznej zaraz po wejściu ustawy w życie. Bez konsultacji z samorządowcami autorzy ustawy zapisali, że wypłata tego dodatku uzależniona jest od wpisania źródła ciepła do centralnej ewidencji emisyjności budynku. Z kolei zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o zmianie ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz niektórych innych ustaw, jeśli właściciel lub zarządca budynku lub lokalu złoży wniosek o wpis do CEEB za pośrednictwem wójta, burmistrza czy prezydenta, ten ma 6 miesięcy od dnia otrzymania deklaracji na wprowadzenie tych danych do ewidencji.
- Oznacza, to że w momencie składania wniosku wnioskodawca po pierwsze nie ma obowiązku złożenia deklaracji o źródłach ciepła lub źródłach spalania paliw, a nawet jeżeli to zrobi nie ma wpływu na to, czy deklaracja ta została do ewidencji wprowadzona – wskazuje radca prawny Bernadeta Skóbel, kierownik Działu Monitoringu Prawnego i Ekspertyz w Biurze Związku Powiatów Polskich.
Zachłychnięci tym co wiemy, zapomnieliśmy zapytać, czy nam wolno.
Mind Of Good - bardzo uprzejmie z Twojej strony, że cytujesz nam różne opinie i wypowiedzi. Wydaje mi się, że znacząca większość z nas już to wie ...
jednak ja oczekuję odpowiedzi od praktyków - jak to zgłoszenie sprawdzają, dokumentują ?
W cytacie zawarta jest odpowiedz, na końcu wniosku osoba składająca " Oświadczam, że jestem świadoma/świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia."
Wymagane dokumenty
Wypełniony formularz wniosku, który składa się w gminie właściwej ze względu na miejsce zamieszkania osoby składającej wniosek.
Dowód osobisty lub inny dokument tożsamości do wglądu. W sytuacji składania wniosku w postaci dokumentu elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym, dostarczenie dokumentu tożsamości do wglądu nie jest wymagane. W pozostałych sytuacjach dowód osobisty lub inny dokument tożsamości musi być okazywany przy składaniu wniosku.
Inne dokumenty, w tym oświadczenia niezbędne do ustalenia dodatku osłonowego.
W przypadku składania kserokopii dokumentów należy przedłożyć ich oryginały do wglądu.
Zachłychnięci tym co wiemy, zapomnieliśmy zapytać, czy nam wolno.
W przypadku złożenia nieprawidłowo wypełnionego wniosku podmiot realizujący dodatek osłonowy wzywa pisemnie osobę ubiegającą się o dodatek do poprawienia lub uzupełnienia wniosku w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania. Niezastosowanie się do wezwania skutkuje pozostawieniem wniosku bez rozpatrzenia.
W przypadku gdy osoba złoży wniosek bez wymaganych dokumentów, podmiot realizujący dodatek osłonowy przyjmuje wniosek i wyznacza termin nie krótszy niż 14 dni i nie dłuższy niż 30 dni na uzupełnienie brakujących dokumentów. Niezastosowanie się do wezwania skutkuje pozostawieniem wniosku bez rozpatrzenia.
Zachłychnięci tym co wiemy, zapomnieliśmy zapytać, czy nam wolno.