Napisano: 19 cze 2024, 7:57
z lexa:
W świetle ogólnych przepisów ustawy o doręczeniach elektronicznych baza adresów elektronicznych to rejestr publiczny, centralny zbiór wyspecyfikowanych danych, prowadzony w systemie teleinformatycznym przez ministra właściwego do spraw informatyzacji. Zawiera adresy do doręczeń elektronicznych osób fizycznych lub podmiotów korzystających z publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego oraz wpisane do niego adresy do doręczeń elektronicznych osób fizycznych lub podmiotów korzystających z kwalifikowanych usług rejestrowanego doręczenia elektronicznego. Funkcjonowanie BAE oznacza dla podmiotów publicznych natychmiastowy dostęp do adresów do doręczeń elektronicznych. Dotyczy to adresów osób fizycznych i podmiotów niepublicznych, które zostały ujawnione w bazie albo na podstawie dobrowolnej decyzji (przez złożenie odpowiedniego wniosku) tych osób bądź podmiotów, albo realizacji obowiązku wpisu – tak jest w przypadku przedsiębiorców wpisanych do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, podmiotów zarejestrowanych w Krajowym Rejestrze Sądowym, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, radców Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej, doradców restrukturyzacyjnych, doradców podatkowych oraz rzeczników patentowych.
Ranga wpisu adresu do doręczeń elektronicznych do BAE jest bardzo duża. Wprowadzenie adresu do bazy obliguje podmiot do doręczania korespondencji na ten adres. Co do zasady podmioty publiczne są obowiązane do doręczania sobie wzajemnie korespondencji na adres do doręczeń elektronicznych wpisany do bazy adresów elektronicznych. Podmiot publiczny jest obowiązany do doręczania korespondencji podmiotowi niepublicznemu na adres do doręczeń elektronicznych wpisany do bazy adresów elektronicznych. Z uwagi na dostępność BAE ustawodawca przyjął zasadę, że wpisanie podmiotu niepublicznego, w tym osoby fizycznej, do bazy adresów elektronicznych oznacza formalne umocowanie jednego adresu do doręczeń elektronicznych, co zapewnia dowody skutecznego (w rozumieniu prawa) doręczenia. Podmiot publiczny ma obowiązek sprawdzania adresu do doręczeń elektronicznych przed wysłaniem korespondencji.
Wskazane powyżej regulacje ogólne dotyczące BAE obowiązują, jednakże nie mają one w chwili obecnej wpływu na stosowanie procedury administracyjnej lub podatkowej w świetle przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego i Ordynacji podatkowej. Jest to konsekwencja uchylania art. 158 ust. 2 u.d.e. od 19.12.2023 r.
W świetle przepisów proceduralnych ww. aktów zastosowanie znajdą dotychczasowe przepisy proceduralne (w brzmieniu sprzed 5.10.2021 r.), czyli podmiot publiczny nie ma obowiązku w ramach postępowania administracyjnego sprawdzania podmiotu w bazie adresów elektronicznych. Zastosowanie bowiem znajduje art. 39 k.p.a., który wskazuje, że organ administracji publicznej doręcza pisma za pokwitowaniem przez operatora pocztowego w rozumieniu ustawy z 23.11.2012 r. – Prawo pocztowe, przez swoich pracowników lub przez inne upoważnione osoby lub organy. W konsekwencji sam fakt istnienia takiego adresu w tej bazie nie ma wpływu na skuteczność doręczenia papierowego.
CDN
cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare