Konsultacje społeczne w sprawie 500+ - Świadczenia rodzinne

  
Strona 14 z 24    [ Posty: 236 ]

Napisano: 12 sty 2016, 10:39

Jakby ktoś chciał - można korzystać, modyfikować, wysyłać:

1/4
Zastosowanie uwagi ministerstwa finansów spowoduje poważne utrudnienia w realizacji programu przez organy właściwe, a w wielu gminach wręcz całkowicie uniemożliwi realizację tego programu. Podany przez MF koszt 30zł za wydanie decyzji w najmniejszym nawet stopniu nie uwzględnia całości kosztów postępowania administracyjnego jakie przy rozpatrywaniu wniosku
i wydawaniu decyzji musi ponieść organ. Opinię o takich kosztach mógł sporządzić tylko człowiek pozbawiony wiedzy o przebiegu postępowania administracyjnego i jego kosztach. Ponieważ utworzenie dodatkowych organów bądź komórek, jest nierealne oraz nielogiczne – ustawa 500+, w dużym stopniu pokrywa się w zapisach z ustawą o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2015r., poz. 114 z późn. zm.), a wiele rozwiązań prawnych dotyczących weryfikacji i rozpatrywania wniosku jest identyczna - tym samym zasadnym jest aby w celu zapewnienia sprawnej realizacji ustawy jej realizacją zajęły się komórki dysponujące zasobem doświadczonych osób merytorycznych, sprawnie poruszających się w przepisach. Najprawdopodobniej zatem realizacją ustawy zajmą się organy właściwe, które w tej chwili realizują ustawę o świadczeniach rodzinnych i ustawę o pomocy osobom uprawnionym do alimentów. Kondycja finansowa tych organów jest już od kilku lat skrajnie trudna – z tego względu wielokrotnie postulowano zmianę wysokości procentu przeznaczonego na koszty obsługi z 3 na 5, (było to podnoszone również w interpelacjach poselskich), ponieważ za spadkiem liczby świadczeniobiorców korzystających ze świadczeń rodzinnych szedł również spadek środków przeznaczonych na koszty obsługi w/w zadań. Przyjęta forma finansowania zadań z obszaru świadczeń rodzinnych powoduje, że organy otrzymują środki praktycznie wyłącznie w przypadku wydania decyzji przyznających prawo do świadczeń, natomiast koszty ponoszone przez organy przy wydawaniu decyzji odmownych (których stosunek procentowy w ostatnich latach znacząco wzrósł), jak i innych decyzji wydawanych w trakcie postępowania administracyjnego, decyzji zmieniających, decyzji uchylających decyzję pierwotną, bądź też decyzji wydawanych w toku postępowania
o ustalenie świadczeń nienależnie pobranych - nie są bezpośrednio finansowane z budżetu. Ponadto na skutek ostatnich zmian aktów prawnych wykonywanych przez te organy, pozbawiono je znacznej części środków na obsługę działań. W wyniku zmiany ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów organy zubożały o środki pochodzące z egzekucji administracyjnej od dłużników alimentacyjnych (w obecnym brzmieniu przepisów, zgodnie z kodeksem cywilnym z wpłat od dłużników i środków wyegzekwowanych przez komorników w pierwszej kolejności zaspokaja się odsetki na rzecz skarbu państwa, a dopiero w dalszej kolejności środki te w wysokości 40% trafiają do gmin. Wieloletnie zaległości spowodowały narośnięcie wielotysięcznych odsetek, wobec czego w tej chwili nawet 90% całości wpłat przekazywana jest do budżetu państwa a nie do budżetu gmin.
Ostatnio zmieniony 13 sty 2016, 9:03 przez Iks, łącznie zmieniany 2 razy.
Walka z wiatrakami since 1998.
Iks
Awatar użytkownika
VIP
Posty: 5941
Od: 27 lut 2014, 20:32
Zajmuję się:
Lokalizacja: Polska C


Napisano: 12 sty 2016, 10:40

2/4

Od 1 stycznia weszła ponadto w życie zmiana ustawy wprowadzająca świadczenie rodzicielskie w wysokości 1000zł miesięcznie, a koszty obsługi tego świadczenia ustalono na 30zł od każdej decyzji
w przedmiotowej sprawie – a nie zwyczajowe 3% od całości wypłaconych środków. Potencjalnie mała skala świadczenia rodzicielskiego oraz możliwość finansowania obsługi tego świadczenia z innych środków pochodzących z realizacji ustawy o świadczeniach rodzinnych, nie spowodowała jednak znaczących protestów organów – tym bardziej, że oficjalne konsultacje dotyczące zmian nie były ogłoszone, a uwagi organów o malejących środkach na obsługę przez poprzednie władze były latami konsekwentnie lekceważone. Teraz niestety sytuacja wygląda zupełnie inaczej ponieważ, program 500+ wprowadzony będzie jako odrębny akt prawny, tym samym uniemożliwiając pokrycie kosztów jego obsługi ze środków na obsługę świadczeń rodzinnych. Wiele gmin w Polsce w tej chwili znajduje się w bardzo ciężkiej sytuacji materialnej, tym samym wygospodarowanie środków na obsługę kolejnej ustawy z własnego budżetu również będzie niemożliwe. Dlatego też z ulgą przyjęliśmy propozycję ustalenia kosztów obsługi Ustawy 500+, jako 2% od wypłaconych świadczeń. W obecnej chwili – zgodnie z uwagami ministerstwa finansów – w/w zapisy są poważnie zagrożone,
a proponowane rozwiązanie alternatywne wręcz torpeduje sprawną realizację ustawy przez organy właściwe.
Ostatnio zmieniony 12 sty 2016, 11:32 przez Iks, łącznie zmieniany 1 raz.
Walka z wiatrakami since 1998.
Iks
Awatar użytkownika
VIP
Posty: 5941
Od: 27 lut 2014, 20:32
Zajmuję się:
Lokalizacja: Polska C

Napisano: 12 sty 2016, 10:42

3/4
Realny zakres czynności przy postępowaniu administracyjnym dotyczącym nowej ustawy przedstawia się w następujący sposób:
Zadaniem organu będzie zamówienie druków wniosków, wydanie ich klientom, udzielenie informacji dotyczących świadczenia. Następnie przyjęcie wniosku, jego weryfikacja pod kątem formalnym i ewentualne wezwanie strony do uzupełnienia wniosku (w przypadku świadczeń rodzinnych ponad połowa złożonych wniosków wymaga ponownego wezwania strony do usunięcia braków formalnych bądź dostarczenia dodatkowych dokumentów niezbędnych do ustalenia prawa do świadczenia), wprowadzenie wniosku do systemu, opracowanie projektu decyzji administracyjnej, jej weryfikacja. Później dostarczenie decyzji stronie, comiesięczne sporządzanie i weryfikowanie list wypłat, realizowanie wypłat (koszty przelewów, przekazów, ewentualna wypłata w kasie lub w innej placówce i związane z tym koszty), kwartalne sporządzanie sprawozdań, obsługa księgowa, informatyczna, kancelaryjna, oraz ewentualne dochodzenie należności z tytułu nienależnie pobranych świadczeń. Do tego koszty materiałowe: papier, toner, amortyzacja sprzętu, koszty związane z eksploatacją lokalu itd. Ponadto już po wydaniu decyzji przyznających, w ponad połowie wszystkich spraw zachodzi konieczność dokonania operacji związanych z utratą/uzyskaniem dochodu, a tym samym wiąże się to z wydaniem kolejnej decyzji administracyjnej - często kilku jeśli w grę wchodzą nienależnie pobrane świadczenia. Dodatkowo przed każdą decyzją organ musi pisemnie zawiadomić stronę o wszczęciu postępowania administracyjnego (zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego, postępowania ma charakter pisemny, niedopełnienie tego zapisu skutkuje nieważnością wydanych decyzji z mocy prawa!), co powoduje, iż w zdecydowanej większości spraw koszt korespondencji w postępowaniu wynosi przynajmniej 6,10zł *2 (koszt listu poleconego ze zwrotnym potwierdzeniem odbioru). Jak wskazuje MRPiPS świadczenia realizowane będą w dogodny dla klientów sposób: na konto lub za pośrednictwem poczty. W najtańszej opcji, każdorazowy koszt jednego przelewu na konto świadczeniobiorcy wynosi 1zł (tj. 12zł rocznie), w przypadku przekazu pocztowego każdorazowy koszt to już 5zł (tj. 60zł rocznie!), w przypadku wypłaty w kasie obsługiwanej przez bank jest to z reguły 0,5% kwoty do wypłaty – tym samym w przypadku wypłaty co miesiąc 500zł będzie to 2,50zł miesięcznie (30zł rocznie), w przypadku dwójki dzieci uprawnionych i 1000zł do wypłaty - już 60zł rocznie itd. Dodatkowo zasięg ustawy będzie bardzo duży, szacujemy, że ilość wniosków które wpłyną będzie 4-5 krotnie wyższa od ilości spraw jakie w obecnej chwili organ realizuje przez cały rok – konieczne więc będzie zatrudnienie dodatkowych pracowników do realizacji w/w działań, wyposażenie ich stanowisk pracy, pokrycie kosztów szkoleń, zabezpieczenie miejsca
w którym przechowywane będą akta spraw - w związku z tym kupno dodatkowych mebli itd. Należy przy tym wspomnieć, że projekt ustawy zakłada, iż planowany pierwszy okres świadczeniowy na jaki wydawana będzie decyzja, trwać ma aż 18 miesięcy – tym samym wyżej przytoczone koszty obsługi administracyjnej wzrosną prawie dwukrotnie. Reasumują powyższe, oszacowany przez ministerstwo finansów koszt 30zł za jedno postępowanie jest kompletnie nierealny, nie da się go nazwać inaczej niż absurdem i działaniem z dużym prawdopodobieństwem wymierzonym w skuteczną realizację programu.
Ostatnio zmieniony 12 sty 2016, 11:41 przez Iks, łącznie zmieniany 2 razy.
Walka z wiatrakami since 1998.
Iks
Awatar użytkownika
VIP
Posty: 5941
Od: 27 lut 2014, 20:32
Zajmuję się:
Lokalizacja: Polska C

Napisano: 12 sty 2016, 10:43

4/4 :lol:

Dla porównania koszt innego realizowanego przez MRPiPS programu wspierającego rodziny z dziećmi „Karta Dużej Rodziny” oszacowano w dokumentach ministerstwa, ocenie skutków regulacji ustawy oraz jej uzasadnieniu na 13,40zł – a w tym przypadku nakład pracy organu jest nieporównywalnie mniejszy, za wnioskiem nie idą ani żadne wypłaty, ani konieczność wydawania decyzji i dostarczania stronie korespondencji.

Wykorzystałem też w tym post Kronosa ;)
Ostatnio zmieniony 12 sty 2016, 11:33 przez Iks, łącznie zmieniany 1 raz.
Walka z wiatrakami since 1998.
Iks
Awatar użytkownika
VIP
Posty: 5941
Od: 27 lut 2014, 20:32
Zajmuję się:
Lokalizacja: Polska C

Napisano: 12 sty 2016, 10:52

pięknie :D
Tom.
Awatar użytkownika
Administrator
Posty: 10792
Od: 09 mar 2005, 16:10
Zajmuję się: SR, CP, dodatki paliwowe ;)
Lokalizacja: PL

Napisano: 12 sty 2016, 11:11

Brawo Iks !!!!

Lepiej bym tego nie ujęła!!!

Dodać można jeszcze - w przypadku ŚR i FA:
- postępowanie wobec dłużników alimentacyjnych - cała korespondencja za 6,10 zł;
- zwiększenie sprawa związanych z koordynacją - też ze zwrotką min. 6,10 zł;
- świadczenia opiekuńcze - korespondencja z ZUS i KRUS - oczywiście za 6,10 zł;

Jeśli pozwolisz to kopiuję i wysyłam :-)
marlenka1

Napisano: 12 sty 2016, 11:34

Iks pisze:
Przyjęta forma finansowania zadań z obszaru świadczeń rodzinnych powoduje, że organy otrzymują środki praktycznie wyłącznie w przypadku wydania decyzji przyznających prawo do świadczeń, natomiast koszty ponoszone przez organy przy wydawaniu decyzji odmownych (których stosunek procentowy w ostatnich latach znacząco wzrósł), jak i innych decyzji wydawanych w trakcie postępowania administracyjnego, decyzji zmieniających, decyzji uchylających decyzję pierwotną, bądź też decyzji wydawanych w toku postępowania o ustalenie świadczeń nienależnie pobranych - nie są bezpośrednio finansowane z budżetu.
i dlatego ministerstwo wyszło postulatom naprzeciw i proponuje 30 zł od KAŻDEJ decyzji :lol: :lol: :lol:
"Oko za oko, ząb za ząb, złotówka za złotówkę."
Kodeks Hammurabiego
ludek
Awatar użytkownika
Podinspektor
Posty: 1522
Od: 23 cze 2006, 14:51
Zajmuję się:
Lokalizacja: Dolny Śląsk, Polska

Napisano: 12 sty 2016, 11:34

Pozwalam oczywiście :) Poprawiłem trochę styl, literówki i niektóre powtórzenia i wyedytowałem całość.
Walka z wiatrakami since 1998.
Iks
Awatar użytkownika
VIP
Posty: 5941
Od: 27 lut 2014, 20:32
Zajmuję się:
Lokalizacja: Polska C

Napisano: 12 sty 2016, 20:30

Witam ja tez was popieram ale u mnie jeszcze jeden problem występuje :roll: mamy za mało ludzi do pracy jestem sama na dziale rodzinnym na pół etatu i mam na głowie dosłownie wszystko. Uważam że powinniśmy zawalczyć o dodatkowe etaty bo ja obecnie to nie wyobrażam sobie obsłużenia samej tych tysięcy. jak to u was wygląda??????????
rita33

Napisano: 13 sty 2016, 8:56

Osobiście wolałbym podwyżkę niż kolejny etat. Z decyzjami sobie poradzę, mogę robić 40-50 dziennie, a jak zostanę na nadgodziny (płatne) to jeszcze ze 20. W dwa miesiące z koleżanką ogarniemy te 5 tys. - Dodatkowy personel do 500+ to na biuro podawcze czy do prac porządkowych, szukania teczek, wpinania kwitów, adresowania itp. - bo na to schodzi dużo czasu.
Walka z wiatrakami since 1998.
Iks
Awatar użytkownika
VIP
Posty: 5941
Od: 27 lut 2014, 20:32
Zajmuję się:
Lokalizacja: Polska C



  
Strona 14 z 24    [ Posty: 236 ]
NIE PRZEGAP WAŻNYCH INFORMACJI! POLUB NASZ PROFIL NA FACEBOOKU
[ ZAMKNIJ ]
Usuń ciasteczka witryny
 
x

 

x