Jakby ktoś chciał - można korzystać, modyfikować, wysyłać:
1/4
Zastosowanie uwagi ministerstwa finansów spowoduje poważne utrudnienia w realizacji programu przez organy właściwe, a w wielu gminach wręcz całkowicie uniemożliwi realizację tego programu. Podany przez MF koszt 30zł za wydanie decyzji w najmniejszym nawet stopniu nie uwzględnia całości kosztów postępowania administracyjnego jakie przy rozpatrywaniu wniosku
i wydawaniu decyzji musi ponieść organ. Opinię o takich kosztach mógł sporządzić tylko człowiek pozbawiony wiedzy o przebiegu postępowania administracyjnego i jego kosztach. Ponieważ utworzenie dodatkowych organów bądź komórek, jest nierealne oraz nielogiczne – ustawa 500+, w dużym stopniu pokrywa się w zapisach z ustawą o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2015r., poz. 114 z późn. zm.), a wiele rozwiązań prawnych dotyczących weryfikacji i rozpatrywania wniosku jest identyczna - tym samym zasadnym jest aby w celu zapewnienia sprawnej realizacji ustawy jej realizacją zajęły się komórki dysponujące zasobem doświadczonych osób merytorycznych, sprawnie poruszających się w przepisach. Najprawdopodobniej zatem realizacją ustawy zajmą się organy właściwe, które w tej chwili realizują ustawę o świadczeniach rodzinnych i ustawę o pomocy osobom uprawnionym do alimentów. Kondycja finansowa tych organów jest już od kilku lat skrajnie trudna – z tego względu wielokrotnie postulowano zmianę wysokości procentu przeznaczonego na koszty obsługi z 3 na 5, (było to podnoszone również w interpelacjach poselskich), ponieważ za spadkiem liczby świadczeniobiorców korzystających ze świadczeń rodzinnych szedł również spadek środków przeznaczonych na koszty obsługi w/w zadań. Przyjęta forma finansowania zadań z obszaru świadczeń rodzinnych powoduje, że organy otrzymują środki praktycznie wyłącznie w przypadku wydania decyzji przyznających prawo do świadczeń, natomiast koszty ponoszone przez organy przy wydawaniu decyzji odmownych (których stosunek procentowy w ostatnich latach znacząco wzrósł), jak i innych decyzji wydawanych w trakcie postępowania administracyjnego, decyzji zmieniających, decyzji uchylających decyzję pierwotną, bądź też decyzji wydawanych w toku postępowania
o ustalenie świadczeń nienależnie pobranych - nie są bezpośrednio finansowane z budżetu. Ponadto na skutek ostatnich zmian aktów prawnych wykonywanych przez te organy, pozbawiono je znacznej części środków na obsługę działań. W wyniku zmiany ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów organy zubożały o środki pochodzące z egzekucji administracyjnej od dłużników alimentacyjnych (w obecnym brzmieniu przepisów, zgodnie z kodeksem cywilnym z wpłat od dłużników i środków wyegzekwowanych przez komorników w pierwszej kolejności zaspokaja się odsetki na rzecz skarbu państwa, a dopiero w dalszej kolejności środki te w wysokości 40% trafiają do gmin. Wieloletnie zaległości spowodowały narośnięcie wielotysięcznych odsetek, wobec czego w tej chwili nawet 90% całości wpłat przekazywana jest do budżetu państwa a nie do budżetu gmin.