TYLE BYŁO W INTERNECIE, ale muszę podzielić to na dwie wiadomości bo w jednej się nie mieści :
Kodeks postępowania administracyjnego — tekst jednolity 2016 by Olgierd Rudak • 9 stycznia 2016 •
Tego na łamach Lege Artis przeoczyć nie można — kodeks postępowania administracyjnego otrzymał właśnie tekst jednolity (został on opublikowany w Dz.U. z 2016 r. poz. 23). Nie wiem jak dobrze streścić tę (w sumie niedługą) ustawę, ale spróbujmy:
kodeks postępowania administracyjnego reguluje zasady prowadzenia postępowania: przed organami administracji publicznej (i innymi podmiotami, np. w przypadku odmowy udzielenia dostępu do informacji publicznej) w sprawach, które rozstrzygane są przez decyzję administracyjną, w sprawach sporów o właściwość organów oraz w kwestiach wydawania zaświadczeń oraz w sprawach skarg i wniosków;
jednakże kpa nie ma zastosowania m.in. do: postępowania karno-skarbowego i podatkowego;
postępowanie administracyjne kieruje się kilkoma fundamentalnymi zasadami: zasada praworządności oznacza, że każdy organ administracji działa tylko i wyłącznie na podstawie przepisów prawa (nie może sobie „dopisywać” kompetencji); zasada prawdy obiektywnej nakazuje organom dążyć do ustalenia prawdziwego obrazu rzeczy (przeciwieństwem jest zasada kontradyktoryjności); zasada pogłębiania zaufania obywateli to nic innego jak dyrektywa nakazująca prowadzić postępowanie w taki sposób, by obywatele ufali władzy publicznej; obowiązek informowania stron i zapewnienia udziału w postępowaniu mają na celu zagwarantowanie każdemu uczestnikowi postępowania dostępu do informacji o przebiegu i skutkach czynności (wiąże się z tym powinność wyjaśnienia przesłanek stojących za rozstrzygnięciem, ale i powinność udostępniania akt, art. 73-74 kpa); reguła szybkości postępowania (wiadomo); postępowanie prowadzone jest pisemnie (ustne postępowanie jest tylko wyjątkiem — art. 14 par. 2 kpa); zasada dwuinstancyjności postępowania, w myśl której od każdej nieprawomocnej decyzji służy odwołanie do organu wyższego (por. art. 17-18 kpa);
każdy organ administracyjny może działać wyłącznie w granicach swej właściwości — rzeczowej (czyli wyłącznie w zakresie działania wynikającym z przepisów prawa) i miejscowej);
stroną postępowania administracyjnego jest ten, kto żąda podjęcia czynności przez organ lub czyjego interesu dotyczy postępowanie (art. 28 kpa). Stronami postępowania mogą być osoby fizyczne (oczywiście w przypadku braku zdolności do czynności prawnych nie działają samodzielnie), osoby prawne oraz inne jednostki, nawet jeśli brak im osobowości prawnej; CDN