Wyjaśnienia do części V ust. 6 pkt 1 lit. a oraz części V ust. 6 pkt 2 lit. a Programu „Opieka wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2024, zwanego dalej „Programem” (świadczenie usług opieki wytchnieniowej w ramach pobytu dziennego i pobytu całodobowego, za uprzednią zgodą gminy/powiatu, w miejscu zamieszkania osoby z niepełnosprawnością)
Zgodnie z treścią części V ust. 6 pkt 1 lit. a oraz części V ust. 6 pkt 2 lit. a Programu, Program jest realizowany w dwóch formach: świadczenia usług opieki wytchnieniowej w ramach pobytu dziennego oraz świadczenia usług opieki wytchnieniowej w ramach pobytu całodobowego, które za uprzednią zgodą gminy/powiatu, mogą odbywać się w miejscu zamieszkania osoby z niepełnosprawnością.
Decyzję w zakresie formy udzielenia zgody, na to aby usługi opieki wytchnieniowej świadczone były w miejscu zamieszkania osoby z niepełnosprawnością, podejmuje realizator Programu. Proponujemy, aby przyjęcie i zatwierdzenie danej Karta zgłoszenia do Programu „Opieka wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2024 (według wzoru stanowiącego Załącznik nr 7 do Programu), w której uczestnik Programu wskaże miejsce zamieszkania osoby z niepełnosprawnością, jako miejsce świadczenia usług opieki wytchnieniowej, było wystarczającą czynnością w tym zakresie.
Należy jednocześnie wskazać, że w sytuacji świadczenia usług opieki wytchnieniowej w miejscu zamieszkania osoby z niepełnosprawnością, realizator Programu odpowiada za zapewnienie właściwego poziomu realizowania tych usług w przestrzeni prywatnej osoby z niepełnosprawnością oraz w związku ze świadczeniem usług opieki wytchnieniowej, powinien brać pod uwagę kwestie bezpieczeństwa, zarówno osoby z niepełnosprawnością, jak i osób świadczących usługi opieki wytchnieniowej, a także kwestie zachowania godności osobistej osoby z niepełnosprawnością oraz zabezpieczenia potrzeb osoby z niepełnosprawnością.
Należy wskazać również, że świadczenie usług opieki wytchnieniowej w miejscu zamieszkania osoby z niepełnosprawnością, tak jak i w innych miejscach, nie ogranicza możliwości przebywania osoby świadczącej te usługi z osobą z niepełnosprawnością w innym miejscu (np. park, plac zabaw), jeżeli pobyt tam, związany jest to ze świadczeniem usług opieki wytchnieniowej.
Dodatkowo wyjaśniamy, że kryteria dostępności, o których mowa w ustawie z dnia z 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2022 r. poz. 2240) muszą być spełnione jedynie w przypadku, świadczenia usług opieki wytchnieniowej w ramach pobytu dziennego lub w ramach pobytu całodobowego w innym miejscu wskazanym przez uczestnika Programu lub realizatora Programu, co wynika wprost z treści części V ust. 6 pkt 1 lit. f oraz części V ust. 6 pkt 2 lit. i Programu i które to zapisy w tym przypadku są rozstrzygające. Powyżej wskazane kryteria dostępności, nie są stosowane w przypadku, świadczenia usług opieki wytchnieniowej w ramach pobytu dziennego lub w ramach pobytu całodobowego w miejscu zamieszkania osoby z niepełnosprawnością, na co wskazuje treść części V ust. 6 pkt 1 lit. a oraz części V ust. 6 pkt 2 lit. a Programu i które to zapisy również są rozstrzygające w tej kwestii.
Opieka wytchnieniowa temat gmina _powiat zatwierdza
-
- Praktykant
- Posty: 1
- Rejestracja: 05 maja 2025, 15:21
- Zajmuję się: PCPR
- Kontakt:
Oprócz Opieka wytchnieniowa temat gmina _powiat zatwierdza - Pomoc społeczna (forum ogólne) przeczytaj również:
środek zapobiegawczy a zasiłek stały
określenie "opieka społeczna"
Pomost - opłata za DPS
opiekun prawny pilne pytanie
do "Ten z Łopieki"
zasiłek stały
Odpłatność za DPS
Zawieszenie rygoru natychmiastowej wykonalności wyroku, co z FA?
Dochód utracony
Co zrobić z decyzją?
ZASIŁEK STAŁY - PODJĘCIE PRACY
Dochód w pomocy społecznej
Bank Żywności
Bezdomny schronisko zasiłek stały
Program FEPŻ i beza
Opieka wytchnieniowa - zakres obowiązków