Stypendium bez rachunków

Wybrane tematy:
przeliczenie dochodów Skład rodziny od kiedy wliczać członka rodziny pismo z kuratorium o wkładach własnych Stypendia szkolne, zmiana kryterium dochodowego Wzór decyzji Wypłata zasiłku szkolnego
ODPOWIEDZ
Socj A

Stypendium bez rachunków

Post autor: Socj A »

Wszyscy zbieramy rachunki do stypendium i wtedy wypłacamy pieniądze ?
W ustawie nigdzie nie jest napisane, że wydatek musi być udokumentowany, wiec dlaczego wszyscy tak robimy ?
Natalia**

Re: Stypendium bez rachunków

Post autor: Natalia** »

bo taka forma jest preferowana przez urzędy wojewódzkie i kuratora oświaty:)
xyz@

Re: Stypendium bez rachunków

Post autor: xyz@ »

Poniżej kopiuję fragmenty komentarza do ustawy o systemie oświaty Pana Pilicha
Od siebie dodam,że ja też wolałabym wypłacić kasę i róbta co chceta. Wcale mi się nie uśmiecha węszyć w fakturach i zastanawiać się,czy buty za 250 zł nie są przypadkiem za drogie,albo czy 3 para butów,to nie za dużo.


Regulując formy udzielania stypendium szkolnego, na podstawie art. 90f rada może wybrać poszczególne formy wyliczone w ustawie lub wskazać, że stypendium może być udzielane we wszystkich formach, jakie ustawa dopuszcza. Jednakże, jak o tym była mowa, rada nie ma podstaw do tego, aby zmieniać ustawowe warunki udzielenia stypendium w formie pieniężnej779 bądź modyfikować próg dochodowy pomocy socjalnej czy też maksymalne bądź minimalne kwoty świadczeń. Zob. także teza 5 do art. 90d.



5. Jak już wspomniano, udzielenie stypendium w formie pieniężnej jest rozwiązaniem ostatecznym (ultima ratio), którego nie można przewidywać jako sposobu zapewnienia świadczeń w ramach stypendium socjalnego. Przy tym należy zauważyć, że w przypadku uczniów szkół ponadgimnazjalnych i słuchaczy kolegiów ustawodawca wyraźnie określa kolejność, w jakiej organ właściwy do udzielenia stypendium powinien rozważać poszczególne formy pomocy: najpierw wchodzą w grę świadczenia określone w ust. 2, następnie w ust. 4 i dopiero w ostatniej kolejności - stypendium wypłacane w formie pieniężnej na podstawie ust. 5 komentowanego artykułu.
Przesłankę "niemożliwości" udzielenia stypendium w formie innej niż pieniężna należy rozumieć w sensie zobiektywizowanym, tj. powinny istnieć przeszkody niezależne zarówno od samych zainteresowanych wnioskodawców, jak i od organu. Natomiast przesłanka "niecelowości" udzielania pomocy materialno-rzeczowej słuchaczom kolegiów oznacza już ocenę przeprowadzaną w sposób bardziej uznaniowy. Na niecelowość udzielenia świadczenia niepieniężnego może wskazać organowi udzielającemu stypendium sam wnioskodawca, tj. słuchacz kolegium.
Kryterium jest zatem w tym ostatnim przypadku mniej ostre, choć zarazem nie ma potrzeby zapewnienia tak daleko idącej ochrony interesu uprawnionego jak w przypadku uczniów szkół, skoro słuchacz zakładu kształcenia nauczycieli lub kolegium pracowników socjalnych jest już osobą pełnoletnią i istnieje większe prawdopodobieństwo, że w sposób odpowiedzialny wydatkuje otrzymane środki na cele edukacyjne.
W jednym z publikowanych rozstrzygnięć nadzorczych trafnie zauważono, że stypendium szkolne wprawdzie - w myśl art. 90d ust. 5 - może być udzielone w formie świadczenia pieniężnego, ale tylko w sytuacji, gdy organ je przyznający (którego właściwość rzeczową określa art. 90m ust. 1) uzna, że udzielenie stypendium w formach pomocy materialno-rzeczowej jest, w zależności od beneficjenta świadczenia, niemożliwe lub niecelowe. Ocena w tym zakresie należy do organu orzekającego o przyznaniu stypendium. Rada gminy nie może zaś uchwalić regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym, który by powszechnie przewidywał wyłącznie stypendia w formie pieniężnej759. Nie jest także dopuszczalne modyfikowanie przesłanek ustawowych wypłaty świadczeń w formie pieniężnej, np. poprzez zastrzeżenie, że stypendia będą wypłacane, jeżeli udzielanie świadczeń w formach niepieniężnych okaże się "nieuzasadnione"760.
Ciężar wypłaty stypendiów nie może być przerzucany na szkoły i placówki; nie jest możliwe przeznaczenie na ten cel środków gromadzonych na wydzielonych rachunkach dochodów tych jednostek761.




2. Udzielenie stypendium szkolnego nie ma na celu wspierania prywatnej konsumpcji. Z tego właśnie powodu ustawodawca zdecydował się na skierowanie środków publicznych, wydatkowanych na finansowanie pomocy o charakterze socjalnym, na konkretne potrzeby edukacyjne ucznia. Formy pomocy, którą można by określić mianem materialno-rzeczowej, mają zdecydowane pierwszeństwo przed udzielaniem świadczeń w formie pieniężnej (art. 90d ust. 5), które w tej sytuacji należy traktować jako ostateczne rozwiązanie (zob. teza 5)756. Podstawowe znaczenie ma respektowanie zasady, zgodnie z którą pomoc rzeczowa w ramach stypendium szkolnego powinna być udzielona przez przyznanie konkretnych świadczeń757. Jeżeli zaś udziela się tego rodzaju pomocy w formie pieniężnej, przyczyny tego stanu rzeczy wymagają starannego uzasadnienia758.
Realizacja tego rodzaju pomocy, mimo mało precyzyjnych przepisów ustawowych, nie może polegać na wypłacie celowych świadczeń pieniężnych bezpośrednio do rąk beneficjentów pomocy, lecz powinna polegać na pokrywaniu przez gminę kosztów zakupu określonych towarów lub usług. Ewentualnie może ona polegać także na zwrocie określonych kosztów na podstawie przedstawionych do zwrotu faktur lub rachunków za zakupione pomoce dydaktyczne lub usługi edukacyjne.
Dodatkowo przewidzianą - w ust. 4 komentowanego artykułu - formą stypendium dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych oraz słuchaczy kolegiów jest pokrycie całości lub części kosztów związanych z pobieraniem nauki poza miejscem zamieszkania (zob. teza 4).
Możliwość alternatywnego udzielenia stypendium w jednej lub kilku formach jednocześnie (np. częściowo na zakup podręczników, a w pozostałej części na sfinansowanie zajęć dodatkowych) wyraźnie przewiduje się w ust. 6, nie może to być jednak wypłata stypendium w formie pieniężnej, o której mowa w ust. 5 komentowanego artykułu.
ODPOWIEDZ